Knallipadden Startet 19.August.2018 Link til dette innlegget Startet 19.August.2018 Vurderer en 9,9 hesters som på sikt kan justeres opp til 20hk med å bytte forgasser. Spørsmålet er hvilke motor som gir mest for pengene? Har alle registerreim? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Må vel opp til 40 hk for å få registerkjede (Suzuki). Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Vet ikke jeg. Har sett litt på brukte båter med motor hvor selger nekter for at det er registerreim, men nettet sier noe annet. 4 takter altså, ikke 2.... Hvis det Ikke er små 4 takt motorer uten reim bør i hvert fall varsel lampene lyse når de ikke er byttet på aldri så lang tid. Vet at små en-sylindrete ikke har, men 9,9 4t og opp må enten ha reim eller kjede. Redigert 19.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Knallipadden skrev for 8 timer siden: Hvis det Ikke er små 4 takt motorer uten reim bør i hvert fall varsel lampene lyse når de ikke er byttet på aldri så lang tid. Vet at små en-sylindrete ikke har, men 9,9 4t og opp må enten ha reim eller kjede. Hvorfor ikke tannhjul? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Suzuki 9,9 lean burn, likt så og si, fra 9,9 til 20hk, oppleves svært sterk. Enkleste utgave veier 44kg. Fjern struping og få 15hk eller 20hk. Skal du ha "ekte" 20hk må hjerne også byttes, men den hever bare turtall sperre fra 6000 til 6300omd. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Kjellg skrev for 4 timer siden: Hvorfor ikke tannhjul? Det er også en mulighet. Grunnen til at de bruker reim og ikke kjede eller tannhjul er vel først og fremst at de skal ha et påskudd for å måtte ta service på motoren. Tannhjul eller kjede krever normalt mindre vedlikehold, men er kanskje mer utsatt for korrosjon og slitasje på en utenbordsmotor? Uansett er det mange jeg har vært i kontakt med som mener at deres motor ikke har reim (4t), men jeg kan ikke finne motor til salgs uten i butikk. Hvem har rett? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Kjøpte meg Tohatsu 9.9/15/20hk EFI i sommer. Måtte lete litt for å finne ut at den har reim, står ikke skiftintervall annet en sjekk hvert år/200 timer. Oppgrdering fra 9.9 til 15 gjøres enkelt med PC (Forhandler) men til 20 hk må der visstnok skiftes et eller annet. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 SveinHa skrev 40 minutter siden: Kjøpte meg Tohatsu 9.9/15/20hk EFI i sommer. Måtte lete litt for å finne ut at den har reim, står ikke skiftintervall annet en sjekk hvert år/200 timer. Oppgrdering fra 9.9 til 15 gjøres enkelt med PC (Forhandler) men til 20 hk må der visstnok skiftes et eller annet. Sikkert forgasser, pleier å være det. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Knallipadden skrev 1 minutt siden: Sikkert forgasser, pleier å være det. Der er nok ingen forgasser på en EFI motor. ECU må byttes for å få 20Hk. Samme er det på Suzuki EFI 9,9/15/20 Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Mix skrev 16 minutter siden: Der er nok ingen forgasser på en EFI motor. ECU må byttes for å få 20Hk. Samme er det på Suzuki EFI 9,9/15/20 Hehe, naturligvis. Var litt kjapp :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Knallipadden skrev for 2 timer siden: Sikkert forgasser, pleier å være det. Forgasser til i fjor, EFI fra2018. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Diddn Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Yamaha trengs kun å bytte forgasser for å få 20 hk. Tror alle 4-taktere 9.9 til 20 hk har reim men er ikke 100% sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Har 2016 mod 9,9 Yamaha som det er byttet forgasser og propell på. Har gått veldig greit. Tror Mercury 10 som settes opp til 20 ved å bytte forgasser også er en god motor. Hvis annenhåndsverdi tas med så er deg jo vanskelig å spå hva som er best i fremtiden. Reg. reim må en nok regne med på de fleste motorer av denne størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Da er det skummelt at halvparten av selgerne på finn mener at motoren deres ikke har reim når jeg spør om den er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 2 minutes ago, Knallipadden said: Da er det skummelt at halvparten av selgerne på finn mener at motoren deres ikke har reim når jeg spør om den er byttet. Ja det kan du si, men kanskje ikke den største bekymringen man trenger å ha, bare legge det inn i regnskapet da. Utfra husken skulle reima på min Suzuki inspisereres etter 5 år/200timer (Ikke nødvendigvis byttes), på 40hk og oppover er det "life time" reimer. Kjøper du eldre enn 5år gammel 9,9 bør du regne inn et bytte i nær fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Førstefender skrev 30 minutter siden: Ja det kan du si, men kanskje ikke den største bekymringen man trenger å ha, bare legge det inn i regnskapet da. Utfra husken skulle reima på min Suzuki inspisereres etter 5 år/200timer (Ikke nødvendigvis byttes), på 40hk og oppover er det "life time" reimer. Kjøper du eldre enn 5år gammel 9,9 bør du regne inn et bytte i nær fremtid. Det er sant, men når de hardnakket mener den ikke har og den ikke har vært byttet, og de ikke er villig til å fire litt på prisen fordi den burde være sjekket eller byttet, så blir det ikke handel for meg. Spesielt siden mange nesten skal ha like mye som ny motor. En motor fra 2012 for eksempel som selger skal ha 16000 for med registerreim bytte forestående, også får du den samme på tilbud til 19.000. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Kjellg skrev for 17 timer siden: Hvorfor ikke tannhjul? tannhjulsdrift av kammene er en teknisk bra løsning men dyrere å produsere , til og med på motorsykkelmotorer med høye turtall og effektuttak så er det relativt sjelden å se Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VannTro Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 (redigert) LM 605 skrev On 19.8.2018 at 18.51: Må vel opp til 40 hk for å få registerkjede (Suzuki). Helt rett og i følge dem selv er de alene om dette helt ned til 40 Hk. Jeg kjøpte en slik en til den nye jolla i våres og det er en knallsterk 3 sylindret motor. Hele 950 ccm(konkurrentene har rundt 750 ccm) Den veier 104 kg, mens tilsvarende E-tec veier 108 kg. noe som overrasket meg litt med tanke på at E-tec er 2-takter..... Redigert 20.August.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 VannTro skrev 12 minutter siden: Helt rett og i følge dem selv er de alene om dette helt ned til 40 Hk. Jeg kjøpte en slik en til den nye jolla i våres og det er en knallsterk 3 sylindret motor. Hele 950 ccm(konkurrentene har rundt 750 ccm) Den veier 104 kg, mens tilsvarende E-tec veier 108 kg. noe som overrasket meg litt med tanke på at E-tec er 2-takter..... I Så vidt jeg vet er etec motoren samme både i 30, 40 og 60 hk utgave. Sannsynligvis derfor den har høyere vekt. To-traktere kan også tradisjonelt ta ut mer effekt på lavere kubikk. Det er riktig nok mer moment i en motor med større slagvolum, men 2 takteren har gjerne høyere toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Suzuki 40/50/60 deler denne blokka(941 ccm). Det samme gjør Evinrude E-tec 40/50/60 (863 ccm). Evinrude E-tec 30 har 577 ccm. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knallipadden Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 VannTro skrev for 7 timer siden: Suzuki 40/50/60 deler denne blokka(941 ccm). Det samme gjør Evinrude E-tec 40/50/60 (863 ccm). Evinrude E-tec 30 har 577 ccm. Skulle være 50,60 og 70 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 21.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Litt avsporing, men her er en test av 4 takt Suzuki og Yamaha mot evenirude etc. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Knallipadden skrev for 2 timer siden: Skulle være 50,60 og 70 hk. 40/50/60 deler en 941 ccm blokk hos Suzuki og 40/50/60 deler en 863 ccm blokk hos Evinrude. Det som er spesielt er at Suzuki motorene er lettere enda det er 4-taktere. Evinrude E-tec har ikke noen 70 hk, men en 75 hk med 1295 ccm blokk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.