Jump to content

Yanmar 1GM10 fusker ved oppstart + lavt turtall

Shanti_83

Recommended Posts

Hei til alle dere som er motorkyndige her inne!

Har en Yanmar 1GM10 med et litt merkelig problem. Når motoren er kald og jeg starter den, går den veldig tregt og slipper ut masse røyk. Når jeg skrur av tenningen, altså setter nøkkelen i OFF-stilling, så får den plutselig opp turtallet, og da setter jeg nøkkelen tilbake i ON-stilling. Dette skjer når motoren er kald, hvis den er varm så starter den normalt. Sist gang jeg var ute, fikk jeg heller ikke motoren opp i høyt turtall, og dette har aldri hendt før.

Har ikke hatt båten så veldig lenge, forrige eier hadde også merket dette problemet etter at han skiftet olje og filtre på motoren nå i vår. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan tenningsnøkkelen kan virke inn på motoren sånn som dette.. det kan jo kanskje også være noe med dysen og timingen, eller kanskje også det at motoren ikke blir brukt nok. Jeg vet ikke.. Motoren er bare noen få år gammel, og har ikke gått så mange timer.

Er det noen som har mer peiling på dette?

Takk for alle svar!

Tror ikke forrige eier har skiftet dynamo, han sa ikke noe om det, i hvert fall, og det tror jeg han ville gjort.  Regner med at den er den originale fra 2014 (motoren ble installert det året).

Er nok ikke så bra å holde på sånn nei, jeg vil jo ikke ødelegge dynamoen. Det er kanskje lurest å få tatt en service på motoren, siden jeg ikke kan så mye om det selv. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...