Jump to content

Båthenger til 21fot båt med førerkort B?

B0kkimatros

Recommended Posts

Hei!

Som så mange andre har jeg i løpet av sommeren blitt båtfrelst og som tittelen avslører så lurer jeg på om man må opp på en henger som krever førerkort klasse BE for å trekke en 21 fots båt (skibsplast 650 cc, 950kg ink motor og 230 cm bred), eller om det går fint med førerkort klasse B? Bilen kan trekke 1300kg tot, så vekten er innafor, men etter å ha googla endel så virker det som den magiske grensen går ved 20 fot?

Tusen takk for hjelp!

- Chris

Husk at med kun B på førerkortet er det maks tillatt totalvekt som teller, ikke aktuell totalvekt. 

For eksempel har en Volvo V70 (som jeg kjører) en maks tillatt totalvekt på 2310 kg. da har du kun mulighet å trekke en tilhenger med maks tillatt totalvekt på 1190 kg. Dette gjelder uansett hva bilen eller hengeren veier ved det aktuelle tilfellet. 

Det finnes en god kalkulator her: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator 

Det er ikke nødvendigvis så komplisert å ta BE, kjøreskolen her var fleksibel når jeg sa jeg hadde lastebil og kunne lastsikre ting pg kjørte mye med henger (også stor) bestilte han bare oppkjøring, stod gjorde jeg også ;) 

Ikke la båtvalg begrenses av manglde B96 eller BE

Tror ikke du klarer å komme under 1300 kg med skibsplast 650. Husk at bensin, utstyr og alt som er i båten kommer i tillegg. Og veldig få slike hengere har så lav egenvekt. Må gjerne opp på boggi.

min 655 med henger er nesten 1800 kg..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det er mange som har fått seg en overraskelse når de har kjørt ekvipasjen på vekta på vegstasjonen, meg selv inkludert. Jeg har båt med oppgitt tørrvekt på 1650 kg, men båt og henger ligger på 2600 kg. Bensin, vann, septik, diverse kreti og pleti - blir fort hundrevis av kg. Heldigvis er totalvekta på hengeren 2700 kg, og på bilen har jeg og litt margin. 

Er man voksen og har C1 (eller har tatt C1 utenom) trenger man ikke lastesikringskurs. Kan man da også kjøre med henger, spesielt viktig er rygging, behøver man en dobbeltime til trinnvurdering og en trippeltime til sikkerhetskurs på vei. Da ser kjørelærer om mer timer trengs før oppkjøring. Er man trygg på kjøring og rygging, holder det kun med de fem timene pluss oppkjøring. Da har man BE for litt over det en bot koster. Men det viktigste å huske er at om man har for stor henger og blir påkjørt av "Asta på 93" på vei til butikken, blir det din feil grunnet manglende førerkort. 

Normalt er det ingen kunst å bestå. Man må fokusere på jevn, økonomisk kjøring uten kraftig oppbremsing/stopp og akselerasjon. Og kjøre på rett side av veimerking. Hvorfor vet jeg dette? Fordi jeg selv bestod oppkjøringen i dag :thumbsup::cool:...

Så ta BE og du slipper å gruble over lovligheten. I alle fall fram til båtbredden overstiger 2,55m...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

At båten veier 850 kg uten motor stemmer muligens, men mer enn bare litt skeptisk til at motor pluss alt annet kun veier 100 kilo og en båthenger til en slik båt vil veie 350 kilo minst så her går man over. Og TS har vel ikke nevnt hvilken bil han har samt vekter på denne? Her tror jeg det er mer enn #bare" et problem, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

650 cc har vel innenbords med drev. Det veier vel mer enn 100 kg. Min påhengsmotor veier jo 190..

tror du må ha både BE og ny bil for å lovlig trekke denne dessverre. Eller.. egentlig er det bra. Mange somburde hatt opplæring på lastesikring...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...