Jump to content

Båthenger til 21fot båt med førerkort B?

B0kkimatros

Recommended Posts

Jeg tror det er nesten umulig å få til.

yamaha 115 veier vel ikke så langt under 200 kg den heller? 

850+200+ diverse 30 kg+ 20 kg bensin.. osv da er du på 1100 kg. Tror ikke det finnes så stor henger med 200 kg egenvekt.

og båten veier mest sannsynlig mer enn det regnestykket. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

En ting til som er verd å nevne. Skal du være i nærheten av å klare det, selv om jeg tror ikke det går, så må du alltid ha tom tank. Det er vel innebygd tank på denne også? Full tank er vel fort 100 kg det også..

jeg har selv hatt en mindre båt på henger før jeg tok BE og den gikk akkurat med tom tank. Men det var litt stress. Måtte alltid kjøre den nesten tom før jeg tok den opp. Og ta ut ekstra vekt osv. 

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

3 hours ago, Kjetil1 said:

. Men det viktigste å huske er at om man har for stor henger og blir påkjørt av "Asta på 93" på vei til butikken, blir det din feil grunnet manglende førerkort. 

Det skrev mye fornuftig og riktig i ditt innlegg men denne kan ikke stå umotsakt.
Det er ingen som får skylden automatisk etter ett samenstøt selv om man ikke har førerkort eller riktig klasse på førerkortet.
Det står ingen ting i veitraffikloven om at man blir fritatt for trafikkreglene hvis man kjører på noen andre kjøretøy der føreren ikke har førerkort.
Det finnes også eksempler på ruskjørere som koliderer med andre bilister der motparten får skylden fordi man feks ikke har overholdt vikeplikten.

Redigert av pipe (see edit history)

Trikset er å ha en lett bil som kan trekke nye vekt. Så lenge totalvekt på henger og vekta på bilen blir under 3500kg, og bilen er godkjent for å dra vekta av hengeren er det lov med B sertifikat.

Kjører selv lovlig rundt med kun B og en 21 foter på over tonnet, men må bruke min far sin bil da min er for tung.

Mouche skrev 5 minutter siden:

Hvilken vekt på bilen er det som gjelder; egenvekt eller maks tillatt vekt eller vekten i "gjerningsøyeblikket"?

For B gjelder max tillat.

For BE gjelder vekten i gjerningsøyeblikket.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev 34 minutter siden:

Helt riktig. Dette gjelder for både bil og henger. 

Det skal godt gjøres å gjennomføre lovlig transport av en 1000 kg båt med B-førerkort.

hengeren vil ha en maks tillatt totalvikt på ca 1400 kg og da er det ikke mer en 2100 kg maks tillatt totalvekt igjen for bilen. Jeg tror det er en utfordring å finne bil som har maks tillat totalvekt på under 2100 og som har lov/er egnet å trekke en henger på 1400 kg. 

Men det kan hende det finnes. Noen som har et eksempel på en slik bil?

Kallethekid skrev for 1 time siden:

tror det er en utfordring å finne bil som har maks tillat totalvekt på under 2100 og som har lov/er egnet å trekke en henger på 1400 kg. 

Men det kan hende det finnes. Noen som har et eksempel på en slik bil?

Min forrige båt (Skibsplast 605) måtte jeg trekke med hobbybilen (Ford Cougar: Tillatt totalvekt 1725kg, maks henger 1500kg) da båt + henger + Mondeo ble for tungt for B-førerkort.

Når jeg byttet båt til Skibsplast 655 var det ingen vei utenom B96.
Selv om den er oppgitt til 1125kg med motor veier den komplett med henger 1600 kg (vekt på hengerhjul, ifølge trailervekta, så er det ca 50 på kula også da :smiley: )

Sjeldenutpå skrev for 1 time siden:

Kia cee'd, skoda octavia, 

Ja det kan gå, men jeg har hatt en KIa Ceed. Den ville jeg ikke dratt 1400 kg opp en båtrampe eller veldig langt langs veien med. 

Skoda har jeg ikke erfaring med, men ser at den har en maks tillat totalvekt på 2120 kg. Da er du såvidt ulovlig med 1400 kg henger. 

Nå er vi i detaljer og det er sikkert mulig å få til lovlig kjøring med B-kort, men du må da nesten planlegge bilkjøp ut fra dette. 

da ville jeg heller lagt noen tusenlapper og skaffet BE slik at du har mer valgfrihet ved valg av bil, båt og henger.

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Det er ikke sikkert de veier ekvipasjen om man blir stoppet i en kontroll.

om man har med teknisk dokumentasjon som viser vekta på det som er 

oppå hengeren ser de gjerne bare på denne. dette har jeg selv erfart flere ganger 

ved frakt av bil på bilhenger.

ellers er jeg ganske sikker på at om ellers alt er lovlig i utgangspunktet, gies det 

ingen reaksjon i form av bøter før overlasten overstiiger  30% av tillatt vekt på hengeren.

Lykke til.

dude skrev 1 minutt siden:

Det er ikke sikkert de veier ekvipasjen om man blir stoppet i en kontroll.

om man har med teknisk dokumentasjon som viser vekta på det som er 

oppå hengeren ser de gjerne bare på denne. dette har jeg selv erfart flere ganger 

ved frakt av bil på bilhenger.

ellers er jeg ganske sikker på at om ellers alt er lovlig i utgangspunktet, gies det 

ingen reaksjon i form av bøter før overlasten overstiiger  30% av tillatt vekt på hengeren.

Lykke til.

Med B-kort trenger de ikke å veie. Bare å legge sammen maks tillatt vekt på henger og bil, er den over 3500 kg kjører du ulovlig.

Nå var du lur Kalle.. ikkesant?

les hva jeg skriver! "Om alt ellers er lovlig i utgangspunktet"

Altså forutsetter jeg at det er under 3500kg tillatt totalvekt samlet

for bil og henger i vognkortene.  men kanskje litt for mye last på hengeren.

Siden det nå er regn og greit å sitte inne å pludre, tok jeg en telefon til statens 

vegvesen. 

Det er riktig som jeg skrev, ingen reaksjon i form av bøter om det er overlast

på hengeren under 30%. Men man vil måtte laste av/om før man får kjøre

videre fra kontroll.

man blir også vurdert som å kjøre lovlig om tillatt totalvekt er under 3500kg

og man bare har førerkort klasse b. selv om man har overlast innenfor 30%

Redigert av dude (see edit history)

Det 

dude skrev 1 time siden:

Nå var du lur Kalle.. ikkesant?

les hva jeg skriver! "Om alt ellers er lovlig i utgangspunktet"

Altså forutsetter jeg at det er under 3500kg tillatt totalvekt samlet

for bil og henger i vognkortene.  men kanskje litt for mye last på hengeren.

Siden det nå er regn og greit å sitte inne å pludre, tok jeg en telefon til statens 

vegvesen. 

Det er riktig som jeg skrev, ingen reaksjon i form av bøter om det er overlast

på hengeren under 30%. Men man vil måtte laste av/om før man får kjøre

videre fra kontroll.

man blir også vurdert som å kjøre lovlig om tillatt totalvekt er under 3500kg

og man bare har førerkort klasse b. selv om man har overlast innenfor 30%

Vet ikke om jeg er så veldig lur, men tråden gjelder kjøring med B-kort og da er problemet er at det ikke er lovlig i øvrig. For øvrig ville det vært veldig interessant hvis du kunne få den påstanden skriftlig fra Statens vegvesen. Hvis de har sagt slik snakker vegvesenet i så tilfelle ikke sammen med politiet som gjør kontroller rundt om i landet. Jeg kjenner til flere som har fått en klekkelig bot for overlast ved kjøring med B-kort. Et eksempel hadde 3610 kg som samlet total nyttelast og hengeren var nesten tom. En annen hadde tom båthenger med 1800 kg totalvekt bak en Volvo V40 med total maks tillatt totalvekt på 1940 kg totalt 3740 kg. Selv om den aktuelle vekten sikkert var under 2000 kg fikk han en ordentlig bot og måtte sette fra seg hengeren. Jeg arbeider med hengere og får henvendelser om nedregistrering av maks tillatt totalvekt for å unngå slike problemer. 

Det kan sikkert i praksis være slik at enkelte politimenn eller kontrollører fra vegvesenet ikke bryr seg om grensetilfeller men jeg tror du risikerer en kjedelig overraskelse hvis du satser på at alle politimyndigheter rundt om i Norge godtar 30% overlast. Jeg tror heller ikke du kommer langt hvis du henviser til en angivelig samtale med statens vegvesen.  

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden:

Hmmmm.. Det var spørsmål om bilens vekt.
Er det virkelig noe som heter "i gjerningsøyeblikket"? 
Klasse B: Totalvekt bil 3.500 kilo.
Klasse BE: Totalvekt bil, som med klasse B, 3.500 kilo. Totalvekt henger 3.500 kilo. Totalvekt vogntog 7.000 kilo (betinger selvsagt at bilens tillatte hengervekt er innafor).
Med totalvekt mener jeg max tillatt totalvekt ihht vognkortet.
Med klasse B er den samlede totale tillatte maxvekten 3.500 kilo.
Hjelper vel aldri om "vogntoget" blir veid til 1.000 kilo hvis maks tillatt vekt er over det man har førerkortklasse for.
Eller tar jeg feil?

Kalle:

kverulerer du, eller gidder du ikke lese?

Jeg skriver ikke mindre enn to plasser i innlegget du siterer at jeg forutsetter

klasse b, og at jeg snakker om tillatt samlet totalvekt bil og henger under 3500kg.

så viser du til to eksempler der det er kjørt med tillatt totalvekt over 3500kg?

men regelen om 30% overlast før reaksjon, gjelder alle "småbiler" med henger.

Her henviste personen jeg snakket med om grunnforskriften i lovdata, eller noe slikt.

Coldman:

de kaller det ikke i gjerningsøyeblikket, men aktuell totalvekt. Dette gjelder 

om man har klasse be. da kan man altså trekke henger som overstiger hva bilen er registrert

for, men man kan ikke utnytte lasteevnen mer enn bilen er registrert for. 

klasse b er riktig som du skriver, personbil intil 3500kg, som da igjen kan trekke tilhenger med 

totalvekt ikke større enn 750kg. altså tillat totalvekt på klasse b er da 4250kg.

Regelen om maks tillatt totalvekt for bil og henger på intil 3500kg er en regel som kalles

campingvognregelen. for de som bare har klasse b, og som da kan trekke tyngre henger enn 

klasse b åpner for (750kg) innenfor denne begrensning.

Redigert av dude (see edit history)
Coldman skrev 3 minutter siden:

Hmmmm.. Det var spørsmål om bilens vekt.
Er det virkelig noe som heter "i gjerningsøyeblikket"? 
Klasse B: Totalvekt bil 3.500 kilo.
Klasse BE: Totalvekt bil, som med klasse B, 3.500 kilo. Totalvekt henger 3.500 kilo. Totalvekt vogntog 7.000 kilo (betinger selvsagt at bilens tillatte hengervekt er innafor).
Med totalvekt mener jeg max tillatt totalvekt ihht vognkortet.
Med klasse B er den samlede totale tillatte maxvekten 3.500 kilo.
Hjelper vel aldri om "vogntoget" blir veid til 1.000 kilo hvis maks tillatt vekt er over det man har førerkortklasse for.
Eller tar jeg feil?

Hvis jeg forstår deg riktig har du rett. 

Hvis du kun har B-kort vil kontrolløren kun se på maks tillatt totalvekt og du kan da for eksempel ikke frakte en tom båthenger med 3500 kg maks tillatt totalvekt selv om den aktuelle vekten "ved gjerningsøyeblikket" kun er 700 kg. 

Hvis du har BE vil hengeren bli veid ved kontroll og hvis resultatet da er tyngre en hva du har lov å trekke i forhold til bilens vognkort risikerer du bot. Hvis jeg tar min egen bil og henger som eksempel har jeg kun lov å trekke 1800 kg bak min bil med BE førerkort.518702940_Skjermbilde2018-08-2213_50_22.png.61486bdd9a6f9c81488a24d8c9a6b870.png

Med kun B-kort hadde jeg ikke kunnet trekke hengeren min tom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...