Jump to content

Edit History

Kallethekid

Kallethekid

Det 

dude skrev 1 time siden:

Nå var du lur Kalle.. ikkesant?

les hva jeg skriver! "Om alt ellers er lovlig i utgangspunktet"

Altså forutsetter jeg at det er under 3500kg tillatt totalvekt samlet

for bil og henger i vognkortene.  men kanskje litt for mye last på hengeren.

Siden det nå er regn og greit å sitte inne å pludre, tok jeg en telefon til statens 

vegvesen. 

Det er riktig som jeg skrev, ingen reaksjon i form av bøter om det er overlast

på hengeren under 30%. Men man vil måtte laste av/om før man får kjøre

videre fra kontroll.

man blir også vurdert som å kjøre lovlig om tillatt totalvekt er under 3500kg

og man bare har førerkort klasse b. selv om man har overlast innenfor 30%

Vet ikke om jeg er så veldig lur, men tråden gjelder kjøring med B-kort og da er problemet er at det ikke er lovlig i øvrig. For øvrig ville det vært veldig interessant hvis du kunne få den påstanden skriftlig fra Statens vegvesen. Hvis de har sagt slik snakker vegvesenet i så tilfelle ikke sammen med politiet som gjør kontroller rundt om i landet. Jeg kjenner til flere som har fått en klekkelig bot for overlast ved kjøring med B-kort. Et eksempel hadde 3610 kg som samlet total nyttelast og hengeren var nesten tom. En annen hadde tom båthenger med 1800 kg totalvekt bak en Volvo V40 med total maks tillatt totalvekt på 1940 kg totalt 3740 kg. Selv om den aktuelle vekten sikkert var under 2000 kg fikk han en ordentlig bot og måtte sette fra seg hengeren. Jeg arbeider med hengere og får henvendelser om nedregistrering av maks tillatt totalvekt for å unngå slike problemer. 

Det kan sikkert i praksis være slik at enkelte politimenn eller kontrollører fra vegvesenet ikke bryr seg om grensetilfeller men jeg tror du risikerer en kjedelig overraskelse hvis du satser på at alle politimyndigheter rundt om i Norge godtar 30% overlast. Jeg tror heller ikke du kommer langt hvis du henviser til en angivelig samtale med statens vegvesen.  

Kallethekid

Kallethekid

Det 

dude skrev 24 minutter siden:

Nå var du lur Kalle.. ikkesant?

les hva jeg skriver! "Om alt ellers er lovlig i utgangspunktet"

Altså forutsetter jeg at det er under 3500kg tillatt totalvekt samlet

for bil og henger i vognkortene.  men kanskje litt for mye last på hengeren.

Siden det nå er regn og greit å sitte inne å pludre, tok jeg en telefon til statens 

vegvesen. 

Det er riktig som jeg skrev, ingen reaksjon i form av bøter om det er overlast

på hengeren under 30%. Men man vil måtte laste av/om før man får kjøre

videre fra kontroll.

man blir også vurdert som å kjøre lovlig om tillatt totalvekt er under 3500kg

og man bare har førerkort klasse b. selv om man har overlast innenfor 30%

Vet ikke om jeg er så veldig lur, men tråden gjelder kjøring med B-kort og da er problemet er at det ikke er lovlig i øvrig. For øvrig ville det vært veldig interessant hvis du kunne få den påstanden skriftlig fra Statens vegvesen. Hvis de har sagt slik snakker vegvesenet i så tilfelle ikke sammen med politiet som gjør kontroller rundt om i landet. Jeg kjenner til flere som har fått en klekkelig bot for overlast ved kjøring med B-kort. Et eksempel hadde 3610 kg som samlet total nyttelast og hengeren var nesten tom. En annen hadde tom båthenger med 1800 kg totalvekt bak en Volvo V40 med total maks tillatt totalvekt på 1940 kg totalt 3740 kg. Selv om den aktuelle vekten sikkert var under 2000 kg fikk han en ordentlig bot og måtte sette fra seg hengeren. Jeg arbeider med hengere og får henvendelser om nedregistrering av maks tillatt totalvekt for å unngå slike problemer. 

Jeg tror du risikere en kjedelig overraskelse hvis du satser på at alle politimyndigheter rundt om i Norge godtar 30% overlast. Jeg tror heller ikke du kommer langt hvis du henviser til en angivelig samtale med statens vegvesen.  

• Create New...