Jump to content

Båthenger til 21fot båt med førerkort B?

B0kkimatros

Recommended Posts

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Hvis jeg forstår deg riktig har du rett. 

Hvis du kun har B-kort vil kontrolløren kun se på maks tillatt totalvekt og du kan da for eksempel ikke frakte en tom båthenger med 3500 kg maks tillatt totalvekt selv om den aktuelle vekten "ved gjerningsøyeblikket" kun er 700 kg. 

Hvis du har BE vil hengeren bli veid ved kontroll og hvis resultatet da er tyngre en hva du har lov å trekke i forhold til bilens vognkort risikerer du bot. 

:thumbsup:

..men ang bot, eg skulle lengre transportetappe med 2000kg total på henger, henger hadde tillat total 2000kg og eg har be, men bilen kunne berre dra 1800kg.

Eg kunne tatt ca100kg fra henger og inn i bilen, ( 2 små graveskuffer) men for å spare bilen for skitten last, så ringte eg biltilsynet og spurte om praksis.  I utekontroll runder de ned til nermeste 50kg pr hjul som veges på skive, så allerede der kan du spare inn nokre kilo, og ellers må du bare laste om var svaret. 

Er det kontroll på vanleg vektstasjon får du truleg ikkje runda så mykje ned.  Men dette er 10 år siden vel og merke. 

Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Jeg kjenner til flere som har fått en klekkelig bot for overlast ved kjøring med B-kort. Et eksempel hadde 3610 kg som samlet total nyttelast og hengeren var nesten tom. En annen hadde tom båthenger med 1800 kg totalvekt bak en Volvo V40 med total maks tillatt totalvekt på 1940 kg totalt 3740 kg. Selv om den aktuelle vekten sikkert var under 2000 kg fikk han en ordentlig bot og måtte sette fra seg hengeren.

Hellandussen.... Må skille mellom overlast og kjøring uten gyldig førerkort. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

fjordgrynt skrev for 12 timer siden:

Og så kan det være verd å minne om at hvis man tar BE i dag, så er det en begrensning på maksimal tillatt totalvekt på henger (tror det er 3500 Kg), mens vi som har BE fra tidligere er det kun aktuell vekt som gjelder

Det stemmer, men kva forskjell utgjer det?  Eg har ikkje forstått det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Det stemmer, men kva forskjell utgjer det?  Eg har ikkje forstått det.

3500kg er det tyngste som kan godkjennes på vanlig kulekopling. Det er ytterst få biler under 3500 kilo som har annen hengerkopling enn standard kulekopling.

Her er et eksempel på et slikt tilfelle....

MB-Sprinter-semi-trailer.jpg.db64c562564d9ba2b4d928159fd3c806.jpg

fjordgrynt skrev On 24.8.2018 at 7.06:

Forskjellen er at aktuell totalvekt er det tilhengeren faktisk veier der og da med last + egenvekt, mens maks tillatt totalvekt er hvor mye tilhengeren kan veie, uansett type trekkvogn. Men som du sier, det nok veldig sjelden dette vil ha noen praktisk betydning ...

Jeg tror du misset litt av poenget mitt. Forskjellen har absolutt ingenting med forskjellen på aktuell og tillatt totalvekt å gjøre, men heller med hva slags utstyr du har lov å kjøre med.

Greia er at om du tar BE i dag så får du ikke lov å kjøre med henger som har tillatt totalvekt på over 3500 kilo. Samtidig er det slik at ingen normale tilhengere har tillatt totalvekt på over 3500 kilo. Tilhengere med tillatt totalvekt på over 3500 kilo har enten VBG eller svingskive, og ingen av disse er normalt plassert på biler med tillatt totalvekt under 3500 kilo (bilen på bildet, med svingskive, tilhører unntakene).

Om du skal kjøre en slik bil på bildet, med tilhenger med tillatt totalvekt OVER 3500 kilo (krever svingskive eller VBG-feste), så må du ENTEN ha førerkort "BE" tatt FØR 19. januar 2013 ELLER førerkort "C1E", selv om trekkbilen alene kan kjøres med kun klasse "B".

Redigert av X10an (see edit history)

Jeg vurderer sterkt å få meg ett B96 eller BE førerkort slik at jeg kan kjøre lovlig.
Hittil har det bare blitt med tanken men har allerde fått en advarsel av Politiet for å kjøre med tom båthenger hjem i fra båthavnen.
Dog er det noen år siden og er forhåpentligvis ikke noe som automatisk popper opp i førekortregisteret.

Det eneste tiltaket jeg har satt inn etter å ha blitt tatt er å snike meg 10 km to ganger i året frem og tilbake til båthavnen i 30 og 40 sonen.

Har holdt meg unna hovedveien som er kortere der jeg ble stoppet sist.

Nå har politiet ett helt annet fokus på dette så jeg er rimelig sikker på å ikke slippe unna en gang til.
En annen faktor er også at det er vanskelig å ha riktig vekt kombinasjon på bil og henger med bare førekort B har jeg erfart etter å ha eid noen biler de siste ti årene.
Noen av bilene har ikke kunnet dra de 1900 kg som er max totalvekt på hengeren og de som kunne har passert max 3500 kg
Så noe er det støtt så nå skal jeg virkelig bruke høsten til å få dette i orden.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 år senere...

Denne linken er nyttig. Legg inn regnummer på bil og henger og vipps så har du hvor mye du kan laste.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Den eneste utfordringen er da å vite vekt på båt og motor men dette kan du finne ut ved å bruke google. Ta ut puter, ha tomme tanker for vann, bensin og septisk og tøm båten for alle ting. Det er utrolig hvor lite som skal til for at det blir 40-50 kg med dregg, tauverk, fendere og annet utstyr.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...