Coldman Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Ah... Jeg trodde aktuell totalvekt bare var et tall for det man veide (og det er det jo), uten at det hadde noen betydning for hvilket førerkort man hadde. Står litt her.... (Vegvesenet) Og her (Begreper, Vegvesenet). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Kallethekid skrev for 5 timer siden: Hvis jeg forstår deg riktig har du rett. Hvis du kun har B-kort vil kontrolløren kun se på maks tillatt totalvekt og du kan da for eksempel ikke frakte en tom båthenger med 3500 kg maks tillatt totalvekt selv om den aktuelle vekten "ved gjerningsøyeblikket" kun er 700 kg. Hvis du har BE vil hengeren bli veid ved kontroll og hvis resultatet da er tyngre en hva du har lov å trekke i forhold til bilens vognkort risikerer du bot. ..men ang bot, eg skulle lengre transportetappe med 2000kg total på henger, henger hadde tillat total 2000kg og eg har be, men bilen kunne berre dra 1800kg. Eg kunne tatt ca100kg fra henger og inn i bilen, ( 2 små graveskuffer) men for å spare bilen for skitten last, så ringte eg biltilsynet og spurte om praksis. I utekontroll runder de ned til nermeste 50kg pr hjul som veges på skive, så allerede der kan du spare inn nokre kilo, og ellers må du bare laste om var svaret. Er det kontroll på vanleg vektstasjon får du truleg ikkje runda så mykje ned. Men dette er 10 år siden vel og merke. Kallethekid skrev for 6 timer siden: Jeg kjenner til flere som har fått en klekkelig bot for overlast ved kjøring med B-kort. Et eksempel hadde 3610 kg som samlet total nyttelast og hengeren var nesten tom. En annen hadde tom båthenger med 1800 kg totalvekt bak en Volvo V40 med total maks tillatt totalvekt på 1940 kg totalt 3740 kg. Selv om den aktuelle vekten sikkert var under 2000 kg fikk han en ordentlig bot og måtte sette fra seg hengeren. Hellandussen.... Må skille mellom overlast og kjøring uten gyldig førerkort. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kallethekid Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Sjeldenutpå skrev 43 minutter siden: Hellandussen.... Må skille mellom overlast og kjøring uten gyldig førerkort. Beklager, brukte feil begrep. Du har rett. Sitér dette innlegget Link to post
jespebok Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Hei Se hvilke konsekvenser det kan få å ikke sette seg inn i regelverket rundt dette med kjøring med tilhenger. Selv valgte jeg å ta BE slik at dette ikke er noen problem. https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/GkvEl/feiltolket-regler-om-tilhengervekt-fikk-11-000-i-bot-for-aa-trekke-baat Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 fjordgrynt skrev for 12 timer siden: Og så kan det være verd å minne om at hvis man tar BE i dag, så er det en begrensning på maksimal tillatt totalvekt på henger (tror det er 3500 Kg), mens vi som har BE fra tidligere er det kun aktuell vekt som gjelder Det stemmer, men kva forskjell utgjer det? Eg har ikkje forstått det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
X10an Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Det stemmer, men kva forskjell utgjer det? Eg har ikkje forstått det. 3500kg er det tyngste som kan godkjennes på vanlig kulekopling. Det er ytterst få biler under 3500 kilo som har annen hengerkopling enn standard kulekopling. Her er et eksempel på et slikt tilfelle.... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) fjordgrynt skrev On 24.8.2018 at 7.06: Forskjellen er at aktuell totalvekt er det tilhengeren faktisk veier der og da med last + egenvekt, mens maks tillatt totalvekt er hvor mye tilhengeren kan veie, uansett type trekkvogn. Men som du sier, det nok veldig sjelden dette vil ha noen praktisk betydning ... Jeg tror du misset litt av poenget mitt. Forskjellen har absolutt ingenting med forskjellen på aktuell og tillatt totalvekt å gjøre, men heller med hva slags utstyr du har lov å kjøre med. Greia er at om du tar BE i dag så får du ikke lov å kjøre med henger som har tillatt totalvekt på over 3500 kilo. Samtidig er det slik at ingen normale tilhengere har tillatt totalvekt på over 3500 kilo. Tilhengere med tillatt totalvekt på over 3500 kilo har enten VBG eller svingskive, og ingen av disse er normalt plassert på biler med tillatt totalvekt under 3500 kilo (bilen på bildet, med svingskive, tilhører unntakene). Om du skal kjøre en slik bil på bildet, med tilhenger med tillatt totalvekt OVER 3500 kilo (krever svingskive eller VBG-feste), så må du ENTEN ha førerkort "BE" tatt FØR 19. januar 2013 ELLER førerkort "C1E", selv om trekkbilen alene kan kjøres med kun klasse "B". Redigert 26.August.2018 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Jeg vurderer sterkt å få meg ett B96 eller BE førerkort slik at jeg kan kjøre lovlig. Hittil har det bare blitt med tanken men har allerde fått en advarsel av Politiet for å kjøre med tom båthenger hjem i fra båthavnen. Dog er det noen år siden og er forhåpentligvis ikke noe som automatisk popper opp i førekortregisteret. Det eneste tiltaket jeg har satt inn etter å ha blitt tatt er å snike meg 10 km to ganger i året frem og tilbake til båthavnen i 30 og 40 sonen. Har holdt meg unna hovedveien som er kortere der jeg ble stoppet sist. Nå har politiet ett helt annet fokus på dette så jeg er rimelig sikker på å ikke slippe unna en gang til. En annen faktor er også at det er vanskelig å ha riktig vekt kombinasjon på bil og henger med bare førekort B har jeg erfart etter å ha eid noen biler de siste ti årene. Noen av bilene har ikke kunnet dra de 1900 kg som er max totalvekt på hengeren og de som kunne har passert max 3500 kg Så noe er det støtt så nå skal jeg virkelig bruke høsten til å få dette i orden. Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gofa1964 Svart 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Denne linken er nyttig. Legg inn regnummer på bil og henger og vipps så har du hvor mye du kan laste. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator Den eneste utfordringen er da å vite vekt på båt og motor men dette kan du finne ut ved å bruke google. Ta ut puter, ha tomme tanker for vann, bensin og septisk og tøm båten for alle ting. Det er utrolig hvor lite som skal til for at det blir 40-50 kg med dregg, tauverk, fendere og annet utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.