Knallipadden Startet 20.August.2018 Link til dette innlegget Startet 20.August.2018 Hentet meg en Askvik 14 til fiske og turer i skjærgården i dag. Har hatt en Askeladden 14 tidligere, og dette er vel forgjengeren. Har en 10/15 hk motor på båten. Problemet oppstår hvis jeg gir mer enn 50 prosent gass. Når båten bikker 14 knop på GPS legger den seg over på en av sidene og gir inntrykk av at den vil kanter. Holder jeg meg på 14 knop eller mindre går det fint. Askeladden båten jeg hadde tidligere gikk i 23 knop på GPS med denne motoren når jeg var alene. Er det et annen skrog på de eldre modellene? Noe jeg kan gjøre for å få den mer stabil i fart? Hjelper det med passasjerer? Usikker på om jeg vil beholde båten da jeg ville ha en som var litt kjapp. Denne føles farlig I fart. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Båten overplaner, event klatrer på kjølen om den har dette... Med andre ord... for stor fart for skroget... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Finner at Askvik ikke nødvendigvis trenger å ha så mye med Askeladden å gjøre (på tross av navnet) ..: https://www.midtsiden.no/osing-lanserer-nytt-batmerke Kan du legge inn bilde av båten? sjekk også hvilket hull tiltepinne står i , om motoren er tilta fro langt inn mot akterspeilet så vil den trykke nesa ned i vannet og oppføre seg som du beskriver Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 (redigert) Båten Redigert 20.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 (redigert) Her er robåt modellen, så håper det bare er tilt som er justert feil. Trodde kanskje jeg hadde kjøpt en ren robåt nå. Redigert 20.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 hadde det vært robåt modellen så hadde nok baugen stått til værs og hekken gravd seg godt ned Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 (redigert) Det gjør ikke denne. Den planer veldig lett. Får flytte på tilt skruen. Motoren har stått på en With Dromedille før, så har tiltet den en del ned for å unngå hopp og sprett. Får håpe det løser det. Synd å måtte selge båten igjen. Redigert 20.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 blir spennende å høre hvordan det funker med forskjellige tiltposisjoner da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Jepp. Blir ikke i dag. Når jeg skulle dra båten opp på hengeren igjen må jeg ha kommet borti utløseren til vinsjen slik at vinsjen dro ut et stykke og fingrene mine ble med inn i tannhjulet. Får håpe det går bra. Den sitter på og er ikke brukket. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Au! Høres ikke godt ut nei. Prøv å tilte motoren godt ut, slik at den får løftet bauen så mye som mulig (men fremdeles er grei å få i plan). Hvis den er tiltet helt inn så skyver motoren bauen ned, og da ser jeg for meg at den vil ri på "kjølen" der fremme. Det er mulig bildet lyver, men båten ser også ganske rank ut. Da kan det være svært viktig å ha vekt plassert mest mulig i midten. F.eks at bensintanken er på babord side når du sitter på styrbord side for å styre. Hvis du får den til å plane mest mulig bak så burde den gå greit i vannet. Ser i alle fall ut som bunnen er laget for det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knallipadden Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Den forrige båten jeg hadde, bare askeladden utgaven - hadde liknende bunn. Den gikk fint i plan, men følte også der at den vinglet litt i høy fart, men ikke så ekstremt som her. Satser på at det er trim som er justert feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.