Jump to content

Båt er ustødig i høyere hastighet (Askvik 14)

Knallipadden

Recommended Posts

Hentet meg en Askvik 14 til fiske og turer i skjærgården i dag. Har hatt en Askeladden 14 tidligere, og dette er vel forgjengeren. Har en 10/15 hk motor på båten. Problemet oppstår hvis jeg gir mer enn 50 prosent gass. Når båten bikker 14 knop på GPS legger den seg over på en av sidene og gir inntrykk av at den vil kanter. Holder jeg meg på 14 knop eller mindre går det fint. Askeladden båten jeg hadde tidligere gikk i 23 knop på GPS med denne motoren når jeg var alene. Er det et annen skrog på de eldre modellene? Noe jeg kan gjøre for å få den mer stabil i fart? Hjelper det med passasjerer? Usikker på om jeg vil beholde båten da jeg ville ha en som var litt kjapp. Denne føles farlig I fart. 

Finner at Askvik ikke nødvendigvis trenger å ha så mye med Askeladden å gjøre (på tross av navnet) ..:
https://www.midtsiden.no/osing-lanserer-nytt-batmerke

Kan du legge inn bilde av båten?
sjekk også hvilket hull tiltepinne står i , om motoren er tilta fro langt inn mot akterspeilet så vil den trykke nesa ned i vannet og oppføre seg som du beskriver

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Au! Høres ikke godt ut nei.

Prøv å tilte motoren godt ut, slik at den får løftet bauen så mye som mulig (men fremdeles er grei å få i plan). Hvis den er tiltet helt inn så skyver motoren bauen ned, og da ser jeg for meg at den vil ri på "kjølen" der fremme. 

Det er mulig bildet lyver, men båten ser også ganske rank ut. Da kan det være svært viktig å ha vekt plassert mest mulig i midten. F.eks at bensintanken er på babord side når du sitter på styrbord side for å styre. 

Hvis du får den til å plane mest mulig bak så burde den gå greit i vannet. Ser i alle fall ut som bunnen er laget for det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...