Bitteliten
mmosberg skrev for 13 timer siden:Det skal være 4 hovedstrømbrytere i båten. En av dem heter Emergency start. Så lenge denne ikke er vippet til on så vil ikke startbatteriet være lagt sammen med forbruksbatteriene.
I min Scirocco hadde jeg også 2x115AH forbruksbatterier. Fant ut at det var for lite og planla å bygge om til 4 forbruksbatterier der 2 av de skulle plasseres ute i borde på bb side i maskinrommet. Etter litt prosjektering og tenking så jeg fort at maskinrommet ville bli enda trangere, en del ny kabling og jobbing ville behøves og 4 stk nye 115AH batterier av høy kvalitet ville koste. Så jeg gjorde det enkelt: Satte inn 2 stk 100AH LifePo4 lithium batterier. Jobben tok 5 minutt. I tillegg monterte jeg en Victron batterimonitor og en 2000W inverter. Dette er nå noe av det jeg er mest fornøyd med på båten. Nå kan jeg støvsuge, trakte kaffi og steike vafler!!! Batteriene er fantastisk brukervennlige. Lades opp på no time med begge motorene i gang. Med begge kjøleskapene på og normalt forbruk klarer man fint en langhelg i uthavn uten bekymringer. Har en 40A Mastervolt lader og motorene har hver sin 60A dynamo.
Har du målt temperaturen på dynamoene når de lader som mest?
det er solide 115a dynamoer, så det burde være ok, men blir dynamoene for varme blir det kort levetid på de. Max 95grader.