Jump to content

Krabbefiske som jobb??

Sørlandskrabbe

Recommended Posts

Hei. Går med en drøm om å drive med krabbe fiske som jobb på Sørlandet. Men trenger noen synspunkter. 

Har ikke tenkt å satse hus og familien på dette så investeringene blir ikke så enorme, men det må være levedyktig. Inntekt 500000kr

Tenker båt 400-500 tusen

Fiske med 200 teiner som jeg har tenkt å trekke 4-5 dager i uka.

Er det noen som lever av dette og kan si om det er mulig og hva en kan forvente? 

Eller er det bare å glemme? 

Ser på nett at minstepris er 11 kroner per kg. Et grovt overslag gir: Hvis du ønsker 500000 før skatt og kanskje har 200000 i driftsutgifter trenger du å fiske litt mer en 60 tonn krabbe. Hvis du fisker 4 ganger i uken i 40 uker (trekker fra litt for ferie, dårlig vær og sesong) blir det 160 turer. Du må da fiske 350-400 kg krabbe per dag. Hvis jeg vær deg ville jeg prøvefisket og sett hvor mange kg du kan gå per teine i snitt. 

BØstrøm skrev 1 time siden:

Ikke for å lage en språktråd, men heter det ikke krabbefiske? Eller mangler det en komma der? Retteprogrammet mitt på mailen er nok enig i din skrivemåte.

Både "krabbe", "fiske" og "krabbefiske" er hver for seg ord. Krabbe fisking er nok slitsomt i lengden. Best å bruke båt:diving: (ikke meningen å henge ut TS, veldig vanlig og uskyldig feil i overskriften...)

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...