Sørlandskrabbe Startet 20.August.2018 Link til dette innlegget Startet 20.August.2018 Hei. Går med en drøm om å drive med krabbe fiske som jobb på Sørlandet. Men trenger noen synspunkter. Har ikke tenkt å satse hus og familien på dette så investeringene blir ikke så enorme, men det må være levedyktig. Inntekt 500000kr Tenker båt 400-500 tusen Fiske med 200 teiner som jeg har tenkt å trekke 4-5 dager i uka. Er det noen som lever av dette og kan si om det er mulig og hva en kan forvente? Eller er det bare å glemme? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Håper det er mer krabbe der nede enn her hos os. For her blir det ikke mange krabber. Hvilken pris regner du med å få pr krabbe? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
hanto1 Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Det er masse krabber på sørlandet, problemet er at de er tomme, samt at man ikke uten videre får levert noen tusen krabber i uka til mottak. 200 teiner er også mye å skaffe agn til. Enn så lenge er det kun leppefisk det er penger i for småbåter her. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Ser på nett at minstepris er 11 kroner per kg. Et grovt overslag gir: Hvis du ønsker 500000 før skatt og kanskje har 200000 i driftsutgifter trenger du å fiske litt mer en 60 tonn krabbe. Hvis du fisker 4 ganger i uken i 40 uker (trekker fra litt for ferie, dårlig vær og sesong) blir det 160 turer. Du må da fiske 350-400 kg krabbe per dag. Hvis jeg vær deg ville jeg prøvefisket og sett hvor mange kg du kan gå per teine i snitt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Ellers kan du regne med ca 8 tonn agn, samt 8-10 000 liter diesel. Teine med tau og dobber koster ca 5-700 ( uten moms) pr stk. Det er flere her i sør som selger krabber fisket på danskerevet, de er det mye mat i. Sier ikke at prosjektet ditt er dømt til å mislykkes, men du skal jobbe hardt for å holde hjulene i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Ville heller satser på kombinasjon av kreps og ulkegarn. Begge ting som ikke må trekkes hver eneste dag og faktisk mulig å få fangst til å leve av, såvidt. Agn får du da også gjennom garnfisket. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Ikke for å lage en språktråd, men heter det ikke krabbefiske? Eller mangler det en komma der? Retteprogrammet mitt på mailen er nok enig i din skrivemåte. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) BØstrøm skrev 1 time siden: Ikke for å lage en språktråd, men heter det ikke krabbefiske? Eller mangler det en komma der? Retteprogrammet mitt på mailen er nok enig i din skrivemåte. Både "krabbe", "fiske" og "krabbefiske" er hver for seg ord. Krabbe fisking er nok slitsomt i lengden. Best å bruke båt (ikke meningen å henge ut TS, veldig vanlig og uskyldig feil i overskriften...) Redigert 21.August.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Kallethekid Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 BØstrøm skrev for 11 timer siden: Ikke for å lage en språktråd, men heter det ikke krabbefiske? Eller mangler det en komma der? Retteprogrammet mitt på mailen er nok enig i din skrivemåte. Det er korrekt, men vi skjønner vel alle hva han mener? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Har ingenting med å henge ut trådstarter å gjøre, men overalt møter jeg nå deling av ord som på norsk er trukket sammen. Englenderene gjør det gjerne annerledes. Jeg skjønte godt meningen, og jeg skal ikke starte en språktråd( men jeg bare måtte) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.