Jump to content

Selvkjørende (tenkende) båter


Knallipadden

Recommended Posts

... Vannjettene skyver oss gjennom vannet. Toppfarten er 30 knop, nå kjører vi kanskje i 5.

Tre ansatte hos Forsvarets  forskningsinstitutt (FFI) står rundt styrekonsollen i en av verdens mest avanserte plastbåter –  Odin – som er på vei inn fjorden mot Horten.

De står helt i ro mens øynene vandrer mellom skjermene og omgivelsene, og rører ingen ting. Nå er det datamaskinen som har kontrollen.

– Vil ikke skremme sivile

Båten er programmert til å kjøre rett frem, såfremt der ikke er hindre i sjøen. Plutselig gjør den en knapp manøver mot høyre.

Radaren og de optiske sensorene på Odin har oppdaget en sivil lystbåt som er på vei ut fjorden, med kryssende kurs. Etterpå svinger den rett mot båten igjen. .. 

 

... 

Nøyaktig hva som skjedde, og hvorfor datamaskinen om bord i Odin valgte å styre mot lystbåten, gjenstår å finne ut av.

Sjefsingeniør Sandrib og kollega Else Line Ruud, som er forsker og har ansvaret for algoritmen, henter ut dataene.

De neste dagene kommer de til å analysere dem på laben, for å finne ut hvorfor algoritmen ikke klarte å bestemme seg... 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post

Når man ser på hvordan utvikingen innen krigsfly går mot droner i stadig flere roller, av åpenbare årsaker, så er det jo nesten rart at ikke krigsfartøyer har kommet lenger i denne utviklingen. 

 

Selvsagt er det en udiskutabel fordel at et krigsskip er ubemannet og kan utsettes for helt andre risiki enn bemannede fartøyer. Og forskningen innen slike fartøyer rundt om i verden er nok kommet ganske langt uten at det er i offentligheten.

 

Også når det gjelder kommersiell skipsfart vil dette bli vanlig i løpet av et tiår eller to - det er så store besparelser å gjøre at det lønner seg å utvikle teknologien, og dette skjer fort. Se bare på lille Norge og Kongsberg med Yara Birkeland. 

 

Når det gjelder fritidsbåter er det nok (heldigvis..) lenge til dette blir utbredt - ikke så veldig stort behov for ubemannede fritidsbåter... Men at autopiloter blir mer avanserte med sensorer og programvare som styrer utenom både det ene og det andre er nok ikke langt unna.

Link to post

At de skjer en naturlig utvikling innen fremdrift og navigasjonsutstyr er bare positivt.

Men håper det blir veeeeeeldig lenge til vi opplever helt "selvgående fartøy". 

Er ikke så lenge siden vi leste om en selvgående bil som etter x antall tusen kilometer uten noe form for problemer meide ned en syklist.

For noen år siden hadde vi et turistskip hvor elektronikken stoppet maskinene pga dårlig kjøling. Var ingen som hadde fortalt "datafolkene" at i gitte situasjoner må man bare la det tekniske utstyret få gjennomgå for å komme seg ut av en kritisk situasjon hvor liv står på spill.

 

Ellers er det faktisk en del år siden jeg leste i et fagtidsskrift om det første norske selvgående fartøyet. Riktignok en mindre testbåt som var stappet full i alt mulig elektronikk og vet ikke hva. Trengte kun hjelp til å fortøye for natten. 

Aner ikke hva som skjedde med det prosjektet.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Det blir sagt at neste generasjon av 747 har en besetning på to. En mann og en hund. Mannens oppgave er å mate hunden, og hundens oppgave er å bite mannen hvis han rører noe.

Spøk til side.

Autonome systemer kommer på alle fronter. T-banen i København er autonom og kjører så det griner. Hadde T-banen i Oslo vært førerløs  hadde garantert ikke han karen i rullestolen ramla ned der det ikke var perrong. Toget hadde stoppet nøyaktig der det skulle stoppet og ikke en meter lenger bak. Autonome busser er allerede i drift flere steder i verden og nå som regelverket er endret kommer de til Norge også. Kongsberg, Oslo og Sarpsborg ligger i startgropa. I Stockholm går den allerede.

I høst ble VM i autonom seiling arrangert i Horten. På Eikern står de på vannski bak en autonom vannscooter. I Brevik holder de på med å bygge verdens første autonome containerskip. Det skal gå i ruta Herøya, Brevik, Larvik. Det fortøyer, laster og losser selv. Det vil ta 40000 lastebillass vekk fra veien. Selvfølgelig med elektrisk framdrift.

Spennende tider.

Link to post
6 minutes ago, Ida Marie III said:

Kommer nok alle veier dette...

Men på lystbåter ser jeg ikke helt poenget med det...

Da kan en jo like godt ta seg en fergetur eller et cruise, vist en ikke gidder navigere sin egen båt...

 

Nei, hverken ferga eller cruiset går dit jeg vil, i tillegg er det masse mennesker med som jeg ikke vil det samme som meg.

 

Jeg gleder meg, kan godt tenke meg å kose meg ombord mens vi lunter av gårde. Omtrent det samme som jeg gjør nå bortsett fra at det selvtenkende styresystemet i dag heter konemor. Kanskje konemor også kan få litt fri til å styre med sine ting underveis.

Link to post

Et førerløst tog (T-bane) bør være vesentlig enklere å få til enn en førerløs båt, bil eller postombringer. I Sverige har de laget en førerløs tømmerbil. 
Planen var å sende folk til Mars for flere år tilbake. Vel, vel... jeg er overbevist om at jeg ikke kommer til å oppleve at noen kommer levende fram til mars. Ok, ok.. en selvkjørende postkasse/postombærer/postbringer på visse steder kanskje. Men det kommer ikke her! Ikke på veldig, veldig lenge. Og her er det slett og fin vei (i en by, ja). 
Nei, jeg vet sannelig ikke, men jeg synes det virker som det har gått mote i disse tingene. Jeg skal ikke være bakstreversk. Bruk gjerne strøm til framdrift, men selvkjørende ditt og datt. Jeg har mine tvil. 
Forresten... kunstig intelligens blir jo ofte brukt. Jada, jada... veldig intelligent - eller kanskje ikke.

 

Link to post

Til Mulligan:

Tipper den kommentaren kommer fra en tekniker  :giggle:

 

Siden du trekker inn fly kan jeg nevne at etter en stygg ulykke for noen år siden anbefalte undersøkelseskommisjonen i sluttrapporten at pilotene måtte trene mer på manuell flygning i simulator. Det ble stolt for mye på "automatikken", spesielt de yngre pilotene.

Kilde?

Går ørten 1times programmer på tv hver uke hvor en flyulykke blir gått gjennom. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
4 minutes ago, Ida Marie III said:

Holder med autopilot...

Er jo en del av båtlivet det og planlegge ruten videre..finne nye steder.. etc..

 

Jeg kan ikke helt skjønne at et selvkjørende system skal ta fra meg den gleden. Det skal vel passe på at båten kommer trygt fram, men det skal ikke ta fra meg kontrollen med hvor og hvordan. Gjør det dét er jeg jo enig, da kan man like godt ta en passasjerbåt dit man skal.

 

Men slik tror jeg ikke det går, jeg tror det blir som nå, bare enklere. Det blir et hjelpemiddel på lik linje med radar, kartplottere, autopiloter, thrustere og alt slags annet utstyr gammelkara mener er juks. Jeg kunne bare ikke la være.

 

Det jeg virkelig ser fram til er når vi skal begynne å oppgradere og betale for det. Da kommer båtpengene til å gå fort. Og her står jeg nok klar med alle pengene jeg ikke har.

Link to post

Hos oss er kona mest glad i styringa når vi er underveis. Jeg liker å legge fra og til.

 

Jeg tror ikke slike løsninger kommer til å erstatte muligheten til å styre selv, men for slike som meg som liker å være underveis å fikle med andre ting så kommer det til å bli perfekt. Vi har ikke en gang autopilot i båten vi har nå, og det savner jeg noe enormt. Men jeg har ikke råd akkurat nå til det, det er en del andre ting som ligger foran i køen. Ny kalesje og nye seil skal på plass først. Men å ha en båt uten autopilot har mint meg på hvor mye tid man egentlig kan bruke på å styre båten, og at selve styringa ikke er det jeg digger mest.

 

Synes styring er gøy når det blir litt utfordrende, men ikke bare lange strekk. Da liker jeg å lage mat, ordne kaffe, pille reker og slike ting. Kanskje har jeg til og med noen nye duppeditter jeg kan bruke tiden på, det er perfekt.

 

At det kommer er jeg sikker på, tiden det tar er vanskelig å spå. Som regel tar slike ting lengre tid enn man tror, samtidig kommer slike ting fryktelig fort når de først kommer.

 

Det som er interessant å diskutere, er hvordan vi skal fordele godene når vi alle mister jobben. De som eier systemene kan høste all gevinst uten av vi andre tjener penger til å bruke de samme systemene. Vi er nok nødt til å forandre noe på et eller annet plan for å få det til å gå opp.

Link to post
6 hours ago, Gudrun said:

Siden du trekker inn fly kan jeg nevne at etter en stygg ulykke for noen år siden anbefalte undersøkelseskommisjonen i sluttrapporten at pilotene måtte trene mer på manuell flygning i simulator. Det ble stolt for mye på "automatikken", spesielt de yngre pilotene.

Kilde?

Går ørten 1times programmer på tv hver uke hvor en flyulykke blir gått gjennom. 

 

Men du kan jo se på statistikken over flyulykker, og sammenligne med tilsvarende statistikk på f.eks 1970 eller 1980 tallet. Samlet sett tror jeg automatiseringen gjør ting tryggere - de fleste ulykker skyldes mennesker som gjør feil.

Link to post
Guest Avmønstret#

Tar for gitt at dette vil komme i større grad, også på fritidsbåter, enn hva de mest optimistiske i tråden kan forestille seg. Hvorfor skulle det ikke gjøre det? Hvorfor i alle verden skulle ikke fritidsbåtførere flest slå navigasjonen på "autonompilot" og nyte å være utpå i stedet for å mase med manøvrering og navigasjon?

 

En ting er motorbåt, der er det vel "lett" å få til, men mener det var HR som demonstrerte en seilbåt som la rute basert på faktisk vind og faktisk seilte, også kryss, automatisk. Ikke noe for regattaseilere selvsagt, men uansett. 

---

Dette handler ikke om hva noen vil eller ikke vil, dette kommer like sikkert som att sola står opp igjen i morgen tidlig. 

Link to post
5 hours ago, NilsPils said:

Må jo være hundre ganger enklere enn selvkjørende biler . . . .

 

Jeg tror ikke det er 100 ganger enklere enn selvkjørende biler. På veien er det oppmerkede kjørebaner, forutsigbare regler og mer enhetlig trafikk. Fordi folk er flinkere til å oppføre seg som forventet langs veien fremfor på sjøen mener jeg autonomi i veitrafikk er enklere enn i trafikk på sjøen.

 

På sjøen er det en mye mer variert samling fartøyer, de går på kryss og tvers uten å følge oppmerkede kjørebaner, få eller ingen fartsgrenser, det er bølger og vind, tåke og regn, noen steder er det joller og badende, andre steder er det militært område og ukjente bunnforhold (ikke merket på kart). Vindsurfere krysser over Oslofjorden mellom Drøbak og Son i rakettfart. Noen båter kaster plutselig anker for å ta en dukkert. Forutsigbarheten er mye dårligere på sjøen.

 

Utstyrer man båtene med AIS, radar, ekkolodd, FLIR og gudene vet ikke hva, så må man fremdeles tolke radarbilder og det som vises visuelt. AIS rapporterer noe utenfor Hvaler, men er det en bøye med teiner eller en liten båt? Hva slo inn på radaren - falskt ekko eller kajakk? Svakt varmepunkt 50 meter foran båten - er det en svømmer eller en sel som ble oppdaget der borte?

 

Å få til autonome båter på kortere ruter med helt klart definerte kjøreregler («ferga går alltid først» osv) i farvann uten badende eller kajakker/joller/seilbrett tror jeg kan være mulig relativt raskt, men full autonomi i tettere trafikkert farvann med fri og variert trafikk tror jeg ligger lenger fram i tid.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Når det gjelder de fleste fritidsbåter så tror jeg at et helt autonomt system med sensorer og systemer gode nok til å kunne stoles på 100% vil bli for dyrt bortsett fra de aller høyeste budsjettene. De fleste har jo tross alt en grense for hva de vil og kan bruke av ressurser på fritidsbåten. 

 

I tillegg tror jeg de aller fleste fritidsbåteiere har stor glede av mestringen nettopp av båthåndtering, navigasjon, og det å takle vær og vind. Å sette seg i båten og trykke "kjør meg til Horten og legg til i gjestehavna der" er ikke noe jeg kan tenke meg i hvert fall. 

 

Akkurat som i bil tror jeg elementer av disse systemene vil komme - se på adaptive cruisekontrollere, automatisk oppbremsing ved hindringer, antiskrens - alt dette er kommet i biler gradvis. Det samme vil vi snart se i båt - autopiloter som unngår grunner og kollisjoner etc. 

 

 

Link to post

Er nok enig med mye av det  Popeye skriver.

Autonome båter er definitivt mer komplisert en biler. En bil kan man stanse om noe går galt. En båt kan kanskje kaste anker, men det er slett ikke sikkert at den blir liggende..

Man kan lett tenke seg et scenario I fremtiden med mange autonome fartøyer basert på regelverk fra forskjellige klasseselskaper, I en trang, stormfull led, der flere båter ikke har proppel/thrusterkraft til å stå mot naturkreftene, hvor det I tillegg finnes det lystbåter/seilbåter som gjør merkelige manøvre, kan få store utfordringer.

Stor applaus til Forsvaret, Kongsberg Maritime, DNV og andre som er engasjert I dette arbeidet.

Redigert av JRK
Så Popeye sitt innlegg i ettertid (see edit history)
Link to post

Hvis disse autonome farkostene skal ha noen verdi for meg, må de kjøre dit jeg vil uten at jeg må være med.

 

F.eks i sommer lå vi i Bovallstrand og ventet på at vinden skulle løye. Vi tok da ta en tur til Liseberg med buss.

 

Hadde den selvkjørende bilen hatt noe for seg, skulle jeg kunne sendt en sms til bilen min som stod hjemme med beskjed om å stå ved gjestebryggen i Bovallstrand f.eks "onsdag 23.07 kl 07.30"

Så kunne jeg og familien sette oss inn og si:"Liseberg".Og se en film men vi ble kjørt til Liseberg.

 

Når det gjelder båten, med masjfart på 7 knop er det ikke godt å rekke så langt på tur med 3 uker til rådighet. F.eks en tur fra Langesund til Gøteborg t/r blir for mange kjøretimer synes jeg.

 

Da hadde det vært fint om jeg uken før ferien startet, skrev inn "Gøteborg gjestehavn" i båtens autonome system. Og båten tøffet ned dit mens jeg jobbet siste uken før ferien.

Så når ferien begynner, tar vi toget til Gøteborg, og tøffer hjem med båten som ligger klar der nede.

 

Dette er science fiction som neppe kommer, dermed er autonome farkoster uinterresant for min del.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det er jo slik man har tenkt seg autonome busser.

Hvis du skal noe sted bruker du en app på telefonen til å angi hvor du skal og når, så kommer den bussen som ligger riktigst til i løypa og henter deg.

Jeg er enig med de som sier at dette er vanskeligere med båt enn bil. Alt er mer uforutsigbart. Allikevel seilte miljøet i Horten fra indre havn til Moss og tilbake helt autonomt. De brukte en 2.8 mR utstyrt med AIS, radar, Precise Point Positioning, Lidar og elektronisk kart. Gikk helt fint selv om området har mye trafikk. I Tønsberg arbeider man med en autonom ferge over Husøysundet. Autocrossing systemet til Rolls-Royce er installert på flere ferger. Riktignok har de mannskap ombord, men ferja opererer helt automatisk.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Det er jo "grader av" vi snakker om her. 

 

Ser ikke den store prinsippielle forskjellen i å gå på autopilot etter waypoints og det at båten feks automatisk kan styre unna "ting" som dukker opp på AIS, radar osv, eller att en setter den til å holde xxx kurs men uten å gå på land eller nær dyp grunnere enn xx. 

 

Jeg, som seiler med antikvarisk elektronikk...  trodde at "sånt", eller deler av det, faktisk eksisterte allerede... gjør det ikke?

 

Så dere som har relativt nye system med plotter, autopilot, AIS og hele "shalabangen", elektronikken lar dere styre, på automatikk, på full pinne rett inn i noe som dukker opp på radar, AIS, eller rett på land/grunne for den saks skyld??

 

Det er i tilfelle teit... elektronikken burde nekte dere å gjøre det. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...