Gudrun Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 (redigert) For de med interesse kan man om kort tid følge med når ubemannede "Mayflower" skal ut på en seilas fra UK til USA. https://www.tv2.no/nyheter/14013489/ Det antydes seilasen vil ta ca 3 uker. Akkurat nå venter de på bedre vær. Link til skuten: https://mas400.com/dashboard Redigert 31.Mai.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Virker som de nå har startet på seilasen: https://mas400.com/dashboard#currentLocation Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 (redigert) De melder nå om et teknisk problem ombord så de snur mot land igjen. https://mas400.com/dashboard#currentLocation Redigert 18.Juni.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 (redigert) Gammel tråd, men den ubemannede skuten "Mayflower" som er nevnt et par poster lengre oppe ankom Plymouth, Massachusetts 30 juni etter å ha seilt over Atlanteren fra Plymouth UK. https://mas400.com/dashboard Redigert 7.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Guest Avmønstret# skrev On 23.8.2018 at 12.45: Trodde ikke dagens plottere var så dumme at de aktivt kjører en på land eller inn i andre båter osv når en har koblet til AIS, radar osv. Men da har jeg lært noe nytt. Problemet er at det blir endel feil i slike systemer og hva skal da et automatisk system gjøre. Ifølge mobilen min er jeg ofte på andre siden av fjorden, flere km unna der jeg faktisk er. Om et fartøy skal ferdes basert på en posisjon som er 2 km feil så kan man jo lett krasje i noe, feks kjøre på land. Og bilen min har diverse "sikkerhetssystemer". Jeg har mange gnager fått opp varsellyd og varsel BRAKE i displayet. Selv ser jeg jo at alt er ok, mens et automatisk system måtte da ha tatt en slik melding på alvor og bremset. Kun fordi man passerer et sted der autovernet begynner eller fordi man passerer en bil som er i et annet felt. Styringen av varmen i bilen min kunne jeg gjøre fra mobilen før, men etter en oppdatering oppsto det en feil som gjør at jeg ikke har forbindelse lenger. Sånne ting kan også oppstå på systemer der tap av forbindelse er mye mer dramatisk enn at jeg må sette meg i kald bil. Det er veldig mange oppgaver som er enkle for mennesker, men som blir for kompliserte for maskiner å styre. Hvordan skal man reagere på ulike signaler feks. Innn bil så er jo det å slippe frem utrykningskjøretøyer en utfordring for de selvkjørende. Ikke bare må de tolke at det er et utrykningskjøretøy, men også finne ut av hvor de kan kjøre for å slippe det frem på en effektiv og trygg måte. Jeg har selv kjørt opp på et ledig fortau for å slippe frem ambulanse på utrykning, mens det er en avgjørelse som er vanskelig å ta for et automatisk system. Jeg har også kjørt i saktegående kø på motorvei med midtdeler når det kom ambulanse bakfra. Da svingte jeg til siden og ut på løsgrusen melllom brøytestikkene med bil og henger. Helelr ikek det er lett å vurdere for automatikken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.