Guest Avmønstret# Startet 21.August.2018 Link til dette innlegget Startet 21.August.2018 Er i en navneskifteprosess med båten. Har alltid ment det finnes mer en nok fine navn på norsk, og mener det fortsatt. Liker heller ikke humoristiske navn da en vits er en vits, ikke et båtnavn... syns jeg da. Om navnet angir kjønn så må det være dame. Men så... i prosessen så har navnet Jolene dukket opp. Jeg har stor sans for "fornorsking" så om noen leser det som Jo- Lene, greit for meg. Men navnet strider mot alle mine prinsipp, det er utenlandsk, ingen damer som heter Jolene her til lands... ikke mange. For å gjøre det enda verre så er navnet "referansehumor" til en låt. Uff.... dvs teksten i en låt. Dvs ikke hele låten, men deler av den.. eller en kan jo se på båten som en kvinne og da går det jo, og det fakta at kona jo syns jeg bruker for mye tid i båten: Jolene, jolene, jolene, jolene I'm begging of you please don't take my man Jolene, jolene, jolene, jolene Please don't take him just because you can Your beauty is beyond compare With flaming locks of auburn hair With ivory skin and eyes of emerald green Your smile is like a breath of spring Your voice is soft like summer rain And I cannot compete with you, jolene He talks about you in his sleep There's nothing I can do to keep From crying when he calls your name, jolene And I can easily understand How you could easily take my man But you don't know what he means to me, jolene Jolene, jolene, jolene, jolene I'm begging of you please don't take my man Jolene, jolene, jolene, jolene Please don't take him just because you can You could have your choice of men But I could never love again Hes the only one for me, jolene I had to have this talk with you My happiness depends on you And whatever you decide to do, jolene Jolene, jolene, jolene, jolene I'm begging of you please don't take my man Jolene, jolene, jolene, jolene Please don't take him even though you can Jolene, jolene ---- Nei... dette må jeg bare slå fra meg tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Kaller båten min Basse.. siden det er en mørebas ? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Kall båten din det du selv er komfortabel med, selv liker jeg vitser ganske godt. Har en rundt her som heter Sjølsøkk, men selv uten å være overtroisk tør jeg ikke kalle båten min det. Vi kaller båten vår for kaffe, siden vi er glad i kaffe og drikker mye kaffe i båten. Vi er på andre båten med dette navnet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Navn på døtre er jo en lang tradisjon i Norge... eller kone for den del.. Ellers er det vel stedsnavn en annen norsk tradisjon... Noen er overtroisk, og mener bestemt at en ikke skal bytte navn på en båt ved eierskifte... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Ellers så har du jo alle de tradisjonelle: My Lady Blue Lady White Lady Devorced Lady Lady Blue Second Lady Og alle de andre som ikke stikker seg ut. 'Hulda' er opptatt. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 For meg var det viktig at båtnavnet skulle kunne uttales både på norsk og engelsk (ved VHF kommunikasjon med andre båter osv). Endte opp med engelsk navn. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Så «Unsinkable II» vil ikke fungere altså.. ? Fra spøk til alvor, jeg er til dels enig med deg. Personlig hadde jeg valgt et norsk navn, men hvilket vet jeg ikke. Ellers må folk kalle båten det de vil, jeg blir hverken sur eller provosert. Vi har dog mange flotte norske navn som fungerer utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) Hulda skrev 22 minutter siden: Og alle de andre som ikke stikker seg ut. 'Hulda' er opptatt. Hulda er opptatt men du kan ta dotterens; KARIN Huldas Karin Text och musik: Evert Taube, 1943 Åjiane mej va de virvlar och ryker utanför farstun te mormors kök! Å där står Huldas Karin å sjonger och byker i Sättebackens krök! Vecken rök, vecken rök! Rök uppi berga å ner över fjorden å runt om hela stuga å ut ätter jorden, å hönera å tuppen di kacklar å flyr! Ja de va änna himsket va de virvlar å yr. Goddag lella Karin, nu har du å göra! Ja här ska bli rent tess ja ger mej å, så nu får en elda å koka å röra. åjia lella Karin, säj vart reser du då? Titta på röken å se vart han drar sej! Den röken, lella Karin, han virvlar å har sej! Nyss for han opp i berga, å nu i en blink åt Stättebrygga bär de, ner te handelsman Flink! Han drar sej te Malön, han far över strömmen! Ja detta de slutar på Kärringön! Nej allri i livet! Nej allri i drömmen! I alle fall så gjorde han en schwäng över sjön! Ja tror han far över te Morlanda heden! De bränner, lella Karin, han går över leden! Å jag gu går’n te körrka! ajianadå! Då e de rätt, sa Karin, där ska bröllopet stå! Gunga Din er også opptatt Redigert 21.August.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Navnet til kona er ofte en vinner, norsk eller utenlandsk . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 NilsPils skrev 3 minutter siden: Navnet til kona er ofte en vinner, norsk eller utenlandsk . . . vet en som tok navnet til kona.......og så la han til I (ett) etter navnet, det var ingen høydare.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PiperBill Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) Båten min het April da den var ny. Så het det noe annet (Bitten II eller noe?) i noen år før jeg kjøpte båten og registrert det som April igjen. Jeg har engelsk som morsmål så for meg låter navnet veldig godt men jeg er usikker på hva andre (nordmenn) synes om det. Jeg ville i alle fall valgt et navn som går på begge språk og ikke brukt Æ, Ø, Å . Også synes jeg det bør være en jentenavn. På engelsk så sier vi altid "she" eller "her" nå vi snakker om en båt. Ser ofte en båt som heter "Pilsfjord" der hvor vi ferdes. Det synes jeg er litt "bad taste" Redigert 21.August.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Et av kriteriene våre var at navnet skulle være kort, enkelt å bokstavere og ikke inneholde bokstaver spesielt for Skvandivavia. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Navnet på båten vår er hverken kort eller lett å bokstavere, men foreløpig har jeg ikke funnet noen andre båter med dette navnet. Og navnet? Oppkalt etter fruen, og da ble det Trudelutt. Mye moro med det navnet når folk stikker hodet inn i båten og lurer på om vi ikke kan ta en liten trudelutt for dem. Dette navnet er lett å huske og oppfatte, i hvert fall på norsk. Hvordan det fungerer for fremmedspråklige, nei - det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Stiller i samme klasse som Lars H. Ikke kort, ei heller lett å bokstavere. Utfordringen ved oppkall på VHF er nok at vi i tillegg bør legge til at det er båten "VannTro" som kaller, ellers kan det nok fort bli litt undring hos mottakere Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Barbaria Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 (redigert) If hjelper deg: https://www.if.no/privat/forsikring/batforsikring/batnavn Hulda på 1680 plass Mest populært på 90 tallet. Redigert 21.August.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Popeye70 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Jeg er ingen stor tilhenger av «jappetidshumor» ved navngivning av båt. «Costs Plenty» med jolla «Costa Litt» var morsomt på åttitallet, ikke nå. Men andre er helt sikkert uenige, og det er helt greit. Vår båt heter Almara, konstruert fra to bokstaver fra hvert av navnene til konemor og jentene. I tillegg høres det nesten ut som «al mare», som betyr «på sjøen» på italiensk. Det er bakgrunnen for navnet. Før vi landet på Almara hadde vi Labolina som foreløpig navn, og jeg søkte og fikk godkjent hos rettighetshaverne at jeg kunne bruke navnet og ha en Labolina-logo på hver side i baugen. Før oss het båten Veøy, etter øya i nærheten av Molde. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
VannTro Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Det fantes ingen resultat på "Vanntro" enda den er skipsregistrert gitt. Derimot fant jeg en "Vanntro II" og jaggu fantes "Vannskrekk I" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Faxen Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Gamlebåten het Faxen. Når man tok litt "fri", og sjefen ringte og spurte "hvor er du"? Jeg står ved faxen..... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
PiperBill Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Husker en båt som het «Piece of ship». Alltid litt moro da han kalt opp noen på VHF Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Maika Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Vurderte å kalle båten Oline, da hadde jolla fått navnet Jolline. Kompis hadde en båt som het Bunnik, jolla døpte vi Gummik. Jolla vår heter Joldemort..men båten heter ikke Voldemort. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Popeye70 skrev 21 minutter siden: Vår båt heter Almara, ............ iflg gammel sed, skulle ett båtnavn begynne med A og slutte med A.....og gjerne ytterligere ett A, og allra helst ha 7 bokstaver........very close Popeye Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 3 minutes ago, Gunga Din said: iflg gammel sed, skulle ett båtnavn begynne med A og slutte med A.....og gjerne ytterligere ett A, og allra helst ha 7 bokstaver........very close Popeye Det var ikke dårlig. Det var søsteren min som kom opp med navnet, så jeg får overbringe skrytet til henne. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Midtpinne skrev for 2 timer siden: Kall båten din det du selv er komfortabel med, selv liker jeg vitser ganske godt. Har en rundt her som heter Sjølsøkk, men selv uten å være overtroisk tør jeg ikke kalle båten min det. en jeg kjenner hadde en skøyte som han sled med å få tett. Den fikk navnet M/S Dørslag Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 har en klubbkompis med en Bavaria.....den heter Lekker² Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 En må da kjapt gå dritlei "morronavn"? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.