Jump to content

Utenlandsk navn på norsk båt, håpløst eller såvidt greit?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

4 hours ago, Trond123 said:

For meg var det viktig at båtnavnet skulle kunne uttales både på norsk og engelsk (ved VHF kommunikasjon med andre båter osv).

Enig.  Det at navnet skulle funke klart og tydelig på VHF på flere språk synes jeg er viktig.  

Har ikke sansen for navn som «my day» og annet som lett kan feiltolkes.   

Mvh. SAP

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

....Noen er overtroisk, og mener bestemt at en ikke skal bytte navn på en båt ved eierskifte...

Det er ikke med grunn i overtro, men har valgt å ikke bytte navn på båten vi har overtatt. Båten har nå engang fått et navn ( i 1976 ), og  attpåtil fått det gravert i skipsklokken.:smiley:

Da tenker jeg at båten bærer navnet sitt stolt videre, så får vi heller gi gummijollen navn etter konemor:giggle:

6 hours ago, Hulda said:

Ellers så har du jo alle de tradisjonelle:

...

Second Lady

...

Dersom jeg hadde hatt en fantastisk klassisk seilbåt burde den da hete "First Lady".

Vanskelig å se at noen skulle være kritisk til Jolene, og dersom noen er det, så har de for god tid. Fint navn! Det viktige er at du selv er komfortabel med navnet som noen har nevnt allerede.

Selv vurderte vi både utenlandske og norske navn. Men så falt ungene for noe som for dem har en spesiell mening. Og det er jo flott! Og så er det jo det som er litt artig med båtnavn, det er ofte både to og tre meninger med det... minst :)

Midtpinne skrev for 9 timer siden:

Lett å tenke at det andre gjør ikke passer seg, men hva vet man egentlig om andres opphav og grunner for å gjøre ting.

Kall båten det som passer deg og smil og vær glad.

Helt enig. Ny-båten ble kalt Misty Morning, rett og slett fordi en tidlig morgen med lett tåke over fjorden er noe av det fineste vi vet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Arthur Arntzen har noen fine båtnavn i sine bøker.

Husker i farten "M/K Bomtur", selfanger "som ikkje akkurat utgjorde nåkken fare for bestanden..", men som ble beste båt på utseilingsfesten. Og når skippern dagen etter, etter avgang mot feltet, husket på spriten i kompasset! Det ble ny utseilingsfæst!

Og linestubber "Vasen" med skipper Hjalmar Svarthavet, som heller ikke tømte Lofothavet for fisk...

Sparkstøttingen Oluf og Lars satte seil på "...ikkje ulik Kristian Radik" ble kalt "Ra-Ra", "ætte gumora" (Emma).

Beslektet var flåten Oluf bygde for å bevise at folket på hisia fjorden engang i fjern fortid hadde kommet seg over fjorden. Den ble kalt "Ra 2" (Rallkattlia 2). Oluf mente at folket på andre sia fjorden "va så gorre lat at dæm aildri i værden hadde rodd over", så han skulle bevise at de hadde drevet over på flåte.

Hos oss valgte ungene at båten skulle hete Solglimt. Både meg og kona var ikke helt begeistret for det, men det går. Vi hadde tenkt oss et jentenavn som vi hadde klart til den jenta vi aldri fikk. Har derimot fått fire gutter:giggle: Jolla vil ungene at skal hete Den hvite bølge. Blir nok aldri merket med det, men de får bare kalle den det. Humornavn ville jeg ikke valgt selv, men det kan jo være underholdende å se hva andre har klistret på båtene sine. Er glad i norsk språk og synes det bør brukes i størst mulig grad, men forstår godt at norske bokstaver unngås.

Redigert av tilplan (see edit history)
On ‎8‎/‎21‎/‎2018 at 10:53 PM, Duppe said:

Litt harry med utenlandske navn synes nå jeg. Særlig engelske. Jeg mener selve begrepet 'harry' er jo noen med et engelsk navn..

Dog synes jeg sant og sies at er litt rart med navn på småbåter egentlig. Må ha litt størrelse før det passer.

Beklager hvis jeg tråkker på noen tær her men vi har jo alle litt forskjellig smak.

Du tråkker ikke på mine tær, selv om innlegget er rett under mitt;)… og jeg svarer:). Navnetradisjoner er ulike, og feks familiære årsaker kan gi ønske om vurdering av utenlandske navn. Jeg er vant til at enkelte navngir alt, og andre navngir ingenting. Jeg synes navngiving er koselig og innlemmende i familien. Likevel, for oss ble navnevalg presset fram av myndigheters krav for VHF lisens. Navnet vårt brukes i familien (og på VHF), men om det klistres på? Tja, det er egentlig ikke viktig.

TS foreslår et jentenavn som kanskje ikke er vanlig i Norge, men heller ikke ukjent. Det er i dag 7 kvinner i Norge som har Jolene som fornavn I følge SSB. 

Jeg synes på en måte at engelske eller utenlandske navn passer best på båter som reiser utenlands. Men jeg synes også at navn er en nokså privat sak. Liker du det, så bruk det!

Redigert av PerUlv
Ordet "i" ble engelsk "I", dette måtte jo korrigeres... (see edit history)
Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev for 2 timer siden:

Fordi det ikke er så veldig seriøst for mange, og det burde være helt greit.

Har ingen problem med "useriøsitet", det bare kjekt det. Men så kommer jo på en måte krav II, det må være morsomt. Så hvordan skal et permanent navn på en båt kunne bli morsomt? Altså... først så må det være morsomt, det er forsåvidt lett. Men så må det være morsomt neste gang, ok, kanskje det går, men neste gang...? Nei det er vel knapt mulig. Og femte gangen.. da er det øh... Tiende gangen har du lyst å glemme hele greia og før sommeren er over er det kun teit. Og da sitter en igjen med ett teit båtnavn. 

Om en finner ett morsomt kallenavn på kona i en gitt situasjon... og så søker navnendring i folkregisteret.. nei. 

Selv Espen Thoresen godag hversågod... eller hva han nå endret navn til skiftet tilbake ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...