Jump to content

Enhet som viser innetemp+fuktighet og trådløs utetemp?

Stekepanne

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt en relativt enkel værstasjon ala den Gran Banks jr har linket til, som også kan kommunisere med en Telldus TellStick så jeg kan lese av verdiene både fra salongen i båten og fra sofaen hjemme. Kan den bygges ut med flere trådløse sensorer (lugarer, bad, salong, motorrom ++) er det et pluss, men det må ikke ruinere meg å kjøpe inn komponenter.

Netatmo krever så vidt jeg kan forstå en app på mobilen, og dermed må hver enkelt som er interessert legge inn appen på sin telefon, hvis man ikke har en dedikert mobil som kun viser Netatmo-appen. Dermed ekskluderer Netatmo seg selv.

Ideer, anyone?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for svar, @Kenneth82. Det jeg har i båten pr. i dag er dette for vinterbruk:

1 stk TellStick NET (vurderer å bytte til ZNET lite v2)

3 stk termometer (temp+fukt, den ene med ekstern temp-sensor)

3 stk kontakter

Jeg mener det er et "Medium" startsett som er bygget ut litt.

Basert på temperaturen over og under motoren skrur den ene bryteren seg av/på. Den er tilkoblet et 45W varmerør som ligger under motoren. Det samme skjer på badet, for der er det mange skroggjennomføringer. I salongen har jeg også temperatur, men der er det ikke like kritisk, så jeg har ikke noe automatikk som skrur denne av/på. Derimot har jeg en avfukter som står på den tredje kontakten, så jeg kan skru av/på avfukteren ved behov. Jeg betaler løpende for strøm, så derfor er det greit å skru av avfukteren hvis det er så kaldt at det ikke er noe fuktighet å trekke ut av lufta.

Så egentlig er jeg godt forspent på dette, men jeg kunne tenke meg en værstasjon stående i båten så jeg gjennom hele året kan sjekke værdata visuelt, og samtidig lese det av med TellSticken på vintertid.

Det kan også være en mulighet å konvertere helt til en Raspberry Pi (har ørten slike) med HomeAssistant, men da koster det brått litt mer penger for å komme igang, pluss at det tar tid å ordne alt som jeg vil. TellSticken er velsignet enkel å komme i gang med...

Popeye70 skrev for 11 timer siden:

Netatmo krever så vidt jeg kan forstå en app på mobilen, og dermed må hver enkelt som er interessert legge inn appen på sin telefon, hvis man ikke har en dedikert mobil som kun viser Netatmo-appen. Dermed ekskluderer Netatmo seg selv.

Du kan lese av data fra Netatmo på webben, trenger ikke nødvendigvis app. Bare å gå til https://my.netatmo.com/app/station og logge inn på din egen stasjon. 
Jeg syns faktisk visningen på web er bedre enn på app, mer detaljert historikk bl.a

Redigert av Petromax (see edit history)
14 minutes ago, Petromax said:

Du kan lese av data fra Netatmo på webben, trenger ikke nødvendigvis app. Bare å gå til https://my.netatmo.com/app/station og logge inn på din egen stasjon. 
Jeg syns faktisk visningen på web er bedre enn på app, mer detaljert historikk bl.a

Men fremdeles må man fram med mobil, nettbrett eller PC for å se verdiene på dingsen rett foran deg. Jeg vil ha et display jeg kan se på. :thumbsup:

2 minutes ago, Dreuf said:

Kremt... ref den andre tråden, har du ikke r-pi skjerm liggende og en nextion på vei?... Her er det bare å bygge!

Joda. Det kan bygges, men det er noen ganger greit å kjøpe ferdig. Og det er også greit å ha noe som har egne batterier og ikke trenger å kobles på batteribanken i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...