Eureka
Har ikke sett hele filmen, men han har nok neppe kontroll på hva som befinner seg forbi den første, lille broa.
Jeg lar meg ikke imponere og henrive av ferdselen... blir ikke sinna heller forsåvidt.
Hadde jeg stått på land, ved broa, så hadde jeg nok tenkt "idiot". Mange vil sikkert si at det er kult. Det fremmer neppe tryggheten på sjøen.
I løpet at sesongen, har vi diskutert slik ferdsel, farlige situasjoner og ulykker. Det er kort vei mellom en morro høyhastighetstur og tragisk ulykke.
For en tid tilbake var det en video med en dykker som ble passert av en RIB.
Et medlem har opplevd at sønnen ble rent ned.
Andre har opplevd store motorbåter dra opp sjøen, nærme småbåter.
Ulykker skjer som regel når man ikke venter det. For dersom man forventer/ oppfatter en fare, så tilpasser man ferdselen for å eliminere faren. Dersom man har litt sirkulasjon i hodet.
Så har vi sjøfugl og sjødyr.
En flokk ærfugl med unger kommer seg neppe unna. En nise som kommer opp for å puste. Mye kan ha skjedd som ingen noen gang vil vite om.
Helten på denne videoen klarer seg. Kanskje han er lommekjent, erfaren høyhastighets båtfører. Andre, uerfarne, som ser videoen, kan tenke at det vil jeg også. Og det ender med ulykke.
Er det verdt det? Neeei, synes ikke det. Hundre liter drivstoff forspilt på tull. En aluboks til i havet. Bra for klimaet? Marint liv ? Opplevelsen av trygghet på sjøen?
Neppe