Knallipadden
boble65 skrev for 10 timer siden:Ja det er god sikt. Klarer nok og se padlere og tregere båter. Og var ikke farefult nært di to båtene som var der. Hvor har noen skrevet at dykkere burde holde seg unna? Annet en at det er dumt og dykke under og ved en bro der sjansen er stor for at det kommer en båt uansett om den går fort eller sakte. Atlanterhavsveien.. den er vel på land.. skulle jo tro det er tusenvis av folk som er i fare på denne strekka. Jeg og mange andre lager nok større hekkbølger i ti knop enn denne farkosten. Burde jeg tenke at det kanskje står noen på et svaberg og fisker når jeg er 500 meter unna og kjører båt?
Du er vel bare ute etter å kverulere virker det som. Ja, man kjører på en vei men det er mye aktivitet rundt veien. Båter, fiskere, dykkere og padlere. Det er naturen som lokker folk her, ikke bare en vei. I denne videoen er det overraskende lite folk, så det er mulig at det er tatt på en tid hvor det er mindre folk. Kanskje en tidlig fin vårdag. Hvis du har fulgt med på skolen vet du kanskje at Atlanterhavsveien er en av de største turist attraksjonene i regionen. Jeg er der ofte da jeg har tilknytning til området. Jeg vet hvordan det er på en fin dag med mye turister. Det er enkelte som er veldig uerfaren med havet, så derfor bør man som båtfører passe ekstra på. Det er riktig at en rask planende båt i utgangspunktet lager mindre bølger, men dette er en ganske stor og tung båt, og du ser bare på spruten fra båten hvor mye vann den flytter. Du ser også store hekkbølger som er hvit på toppen som slår mot land når den passerer under broen. I den farten kommer bølgene fort, og fiskeren som står under broen har liten tid på å flytte seg. Når det er grunt og strøm, som under en bro - blir også bølger større. I beste fall blir han litt våt, i verste fall kan han havne i sjøen. Som sagt har jeg vært i liknende situasjon når en stor rask båt passerte i 30+ knop. Jeg måtte slenge fra meg stangen og løpe. Bølgene kom så fort at jeg rekk ikke å komme meg fort nok unna. Ble kliss våt til midjen.
Det største problemet er imidlertid at han ikke kan vite hva som befinner seg bak alle de små holmene og vikene. En kajakk kan finne på å skulle krysse da det ser ledig ut også, kommer han med den raske båten i stor fart. Da kan det fort gå ille. Det er ikke alltid like lett å se en kajakk hvis lyset er "feil", spesielt i stor fart. Har selv blitt overrasket over kajakker på vei inn i båthavnen i 5 knop selv om man sitter å følger med. Driver selv også med fridykking. Det er populært å dykke på slike plasser da det er mye marint liv. Man skal naturligvis ikke oppholde seg midt i leden, men enkelte ganger kan det være nødvendig eller praktisk å krysse et sund. Man skal og bør alltid ha med seg en bøye, men det er ikke alle båter som er like flink til å registrere dette. Bøyen er dessuten bak dykkeren, ikke foran. Hvis en person krysser sundet er bøyen det siste båten ser for å si det slik.