guddal Startet 22.August.2018 Del på Facebook Startet 22.August.2018 Hei, har en Azimut42, 2001mod. Sb motor fusket og stoppet til slutt, i forgårs. Ute i grov sjø. Dritt i tanken, og en stor klump med gugge hadde sugd seg fast nederst i stigrøret. Jeg feilsøkte og sjekket filtre og rør før jeg til slutt tok opp røret fra tanken og fant det klumpen. Gjorde tank rens i går fra Fuel-service AS. Nytt forsøk utpå, gikk 30min på marsjfart, flat sjø, før samme motor stoppet. Hjem igjen på en motor, og åpnet rørene fra tank til Racor filter. Finner ingenting. Byttet ut den elektriske ventilen rett før Racor i en kuleventil. Har hatt problem tidligere med skitt i den ventilen. Motor går på tomgang nå, men problemet er at når jeg drenerer vannutskilleren renner det ikke vanlig stråle som tidligere, og som på BB motor. Det kommer en skvett, så slurper den i seg luft fra dreneringen og så ny skvett. Åpner jeg filterlokket på toppen renner det lett. Virker som en blokkering et sted fra tank til filter. Løsner jeg røret øverst på tanken, ifra stigrøret, renner det lett. Lokket på topp av tank, med gjennomgang for stigrør, var ikke skrudd fast, og åpning, så det utelukker vel også tett lufting til tank. Da høres det ut som tett stigrør, men det har jeg hatt ute nå på nytt, ser gjennom opp til bøyen, blåser fint igjennom, og drar ståltråd gjennom. Da er det egentlig kun Racor filteret igjen. Kan det være halvtett inni en kanal der, så det da blir for mye motstand å trekke diesel opp fra tanken ved drenering? Har tømt og rengjort filterhuset, men vet ikke helt hvordan kanalsystemet inni huset er. Blåser jeg med munn mot inntaket av filterhuset kommer det luft ut ned mot glass-skålen under, men kanskje ikke nok? Har noen erfaring med lignende, eller tips? Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Det første jeg ville gjøre, var å sjekke at filtrene er tilkoblet riktig med hensyn til INN / UT. Jeg har nemlig opplevd at det ene filteret var montert feil. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.August.2018 Del på Facebook Svart 24.August.2018 On 8/22/2018 at 5:50 PM, X10an said: Tipper det sitter noe i innløpet til Racorfilteret. Det er en trang dyse der tegningen viser check valve. Der fant jeg en gang en liten plastbit . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 24.August.2018 Del på Facebook Svart 24.August.2018 Som NilsPils, du får plukke opp filteret. Etter en slik sjau, ville ikke stole ett sekund på at det ikke er mer skitt på avveie. Hos meg plukket jeg alt ned til gryn og renset. Poenget er ikke hvor mye dritt som kommer ut. Poenget er hvor mye som er igjen. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 Har plukket fra hverandre filteret igjen. Helt rent. Blåst gjennom med trykkluft også. Hvordan oppleves drenering hos andre? Renner det fritt uten å måtte løsne topplokket? Motor starter og går fint på tomgang nå. Men skal nå sjekke fødepumpe og screen og ventiler ved motor. Det føles ikke 100%.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Skal du oppnå hurtig drenering av filter ut i bånn, må det luft inn i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 guddal skrev for 2 timer siden: Hvordan oppleves drenering hos andre? Renner det fritt uten å måtte løsne topplokket? På min renner det fritt, dog noe seint, men det kommer ikke luft inn når jeg åpner slik at lufting ikke er nødvendig. Tapper av litt ganske ofte. Løsner jeg på lokket renner det raskere, men da bobler det luft inn i tappekrana, så det gjør jeg aldri. Kommer nok an på hvor høyt filter er plassert i forhold til tank. Hos meg er filterets tappekran på nivå med ca 1/4 tank. Er dieselnivået på tanken lavere enn 1/4 vil det vel ikke renne ut hos meg heller, derfor drenerer jeg filteret når nivået er over 1/4 tank. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.