Jump to content

Opptak med truck vs avstand mellom stroppepunkt

Sotrabuen

Recommended Posts

Hei.

Opptak av platsbåt med truck der avstand inn/ut mellom opphengspunkt på gaflene for stropper er 4,27m og båtens bredde er også 4,27m. Er dette innenfor mtp klemming på skrog?

høyde fra fenderlist og opp til gaffel ved løft er ca 2,5-3m (stroppelenge over list)

Vekt båt ca 13-14 ton.

Redigert av Sotrabuen (see edit history)

Godt spørsmål. Dette er et tema som bør belyses mer.

De aller fleste motorbåter er endel smalere nede ved chinen i overgangen skrogbunn/ skrogside enn ved fenderlisten lenger opp. På en P45 er det kanskje noe rundt 15-20 cm/ side.

Det gir en vinkel på stroppene som må fortsette i de 3-4 metrene over fendelist og og opp til gaffelen om man ikke skal få klem.

Åket/ gafflene måtte da vært noe rundt 30 cm (15x2) bredere for hver meter stropp over fendelist (båtens største bredde) og opp til gaffelen om man ikke skal få noe klem.

En annen ting er at gafflene på den typiske opplagstrucken typisk har 2.5-3m avstand i lengderetningen. Større europeiske motorbåter har stort sett merket av hvor stroppene skal være, og dette er som regel alltid mer enn 2.5-3m mellom disse.

Så kan man sikkert si at båten tåler det osv, men jeg har selv stått og sett alt for store båter løftes med alt for smått utstyr (lengde/ bredde på åk) med inntrykte fenderlister og i noen tilfeller skrogsider som resultat.  Dette utført av folk som har jobbet med dette i en "mannsalder".

Som oftest går det bra, men man skal ha i hodet at OM man får skader, så er det omtrent umulig å få reparert skikkelig.

Det er stort sett bare i Norge (og skandinavia) man ser store, tunge båter på 40 fot+ løftes med trucker. I resten av europa løftes stort sett slike båter som TS har i Travellifter eller annet egnet utstyr som gir null klem og og hvor stroppene kan justereres individuelt i lengderetningen så de havner der produsenten har anvist løftepunkter.

Jeg hadde ikke løftet en P45 i en truck med de målene på gafflene uansett hvor store båter truckføreren sier han har løftet før.

Spør han om kan løfte båten din på de anviste løftepunkter og uten klem på skrogsider eller fenderlist og se hva han sier.

Mest sannsynlig får du til svar at han har løftet P50 en gang og den flyter ennå....

Mvh. SAP

En annen ting er at få trucker har gaffler som er så lange. Ofte er de utstyrt med hjemmelagde forlengere tredd inn på truckens gaffler. Hvor mye tåler forlengerene på tuppen før de bøyer seg ? Har sett slike bøye seg. Dessuten kan trucken lette på baken når tyngden kommer langt fra den selv om trucken etter papirene skal kunne klare løftet.

hegra skrev 19 minutter siden:

En annen ting er at få trucker har gaffler som er så lange. Ofte er de utstyrt med hjemmelagde forlengere tredd inn på truckens gaffler. Hvor mye tåler forlengerene på tuppen før de bøyer seg ? Har sett slike bøye seg. Dessuten kan trucken lette på baken når tyngden kommer langt fra den selv om trucken etter papirene skal kunne klare løftet.

Akkurat det tviler jeg på mange båtforeninger tør nå for tiden...

Alt av forlengere, løfteutstyr etc skal være godkjent. 

Vi har selv nettopp fått ny truck i foreningen for å ta større båter. 8 tonn.  Er et strengt regime fra levrandør om godkjenninger med riktige tids intervaller...

Alt annet er galskap og hører fortiden til...

Skal selv løfte min egen båt på land nå neste uke, gaflene rekker 3.70 og min båt har maks bredde er 3.75...

Jeg løfter den selv, og har ingen betenkeligheter...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...