Jump to content

Oljelekkasje ved intercooler på Volvo penta TAMD41A


Hardanger_Nidelv

Recommended Posts

Er eit sladrehull under kjølerhuset,dette for å kunne oppdage lekkasje på kjølerinnsats.Om det kommer.sjøvatn ut er nok innsatsen defekt og må nok byttes

Kommer det olje kan det vere tetningen på luftsida på turbo.

Om det kommer vatn ut sladrehullet må dette repareres snarest da det vil komme sjøvatn inn i sylindre dette kan skade sylindre og ventiler mm.

Kommer det litt olje så kan det vente litt,men holdes under oppsikt.Det er trykk i intercooleren under drift,større oljelekkasje vil vise godt

Link to post

Hei

Tror det skal være et lite hull i bunnen på intercooler for å slippe ut olje som kommer fra veivhusluftingen.

Hvis det er problemet går det an å mekke til en boks som samler opp disse dråpene.

Har forsøkt diverse filterløsninger for å ta ut olja fra luftingen før den går inn i luftfilteret, men fant ingen gode løsninger for det.

For lenge siden ville kanskje veivhusluftingen bare gått overbord..

 

Edit - Jakob skriver fortere enn meg og mye bedre..

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Tror faktisk det kun er olje som kommer ut og ikke vann. Men ser ut som om det kommer ut i pakningen mellom de to delene( eller er sladrehullet i samme område ? Se bilde). Kommer ikke mye. Kanskje en til to spiseskjeer i timen tror jeg. Kan det da være turboen som er problemet ? er det i såfall kun pakningen til turbo som må skiftes ?

Og eventuelt pakningen mellom delene på bildet ?  

lekkasje.JPG

Link to post

Husker ikke akkurat hvor sladrehullet er. Hvis du forlenger og legger lufteslangen fra veivhuset oppi ei 1,5 liter flaske med noen ekstra luftehull vil du se om oljen kommer derfra eller fra turboen. Slangen går vanligvis inn i luftfilteret slik at oljedamp går igjennom turboen til kjøleren.

Forleng gjerne slangen såpass at du får den ut på dekk..

Du må kjøre ei stund før det som allerede er i systemet kommer ut og det slutter å dryppe.

Mons

Link to post

"sladrehullet" i kjølerhuset sitter rett over motorbrakett og var på tidlige utgaver kun en boring som på senere utgaver ble "forsterket" av en rørpinne som stikker litt ut av huset. Oljetetninger i lagerhuset på moderne hurtiggående turboladere er "mekaniske" og slipper normalt igjennom små mengder olje, spesielt på lavt uttak av effekt. Denne oljen, som ofte er i dampform grunnet temp., kondenseres i kjøleren og vil dryppe ut av dreneringshullet under kjøleren. Kommer det ikke olje her, bør hullet "stakes" opp. Oljen legger seg også som et isolerende belegg på kjølerinnsatsen og vil gradvis redusere effektiviteten på denne slik at rengjøring av innsats bør foretas med jevne mellomrom. Blir mengden unormalt stor er det tegn på at turbolader bør overhales/byttes.

Link to post

hei igjen. Da har jeg vært nedom båten og der ser ut som om jeg har funnet problemet.På begge motorene går det en kabel fra motor og ned i en flaske . Videre går det en ny kabel fra flasken og videre inn i luftfilteret. Ser da ut som om der over tid komner olje og oljedamp inn i luftfilteret. Da dette virket  tett pga dette. Turbo virket helt fin og fikk ikke noen «slark» noen av veiene. Fant heller ikke noe veivhusfilter på motorene.  I løpet av hele sommeren samlet det seg ca en halvliter i denne flasken. Har nå tømt den. På den andre motoren var det ikke noe i flaske. Men lurere på hvorfor denne løsningen går tilbake i luftfilteret slik at dette blir skittent ? 

0DB03AF1-50AE-4B48-A395-CBAEE50449A6.jpeg

905DBE15-9690-4E79-8D31-6F2A50183C04.jpeg

FEC878D7-A5A9-484C-A71B-C44D5389FFF3.jpeg

F8F56076-38B3-48D2-97E4-8E04ED2955AE.jpeg

5B76DBB4-1EE3-4210-97DA-EAB009831A90.jpeg

Link to post
Hardanger_Nidelv skrev for 16 timer siden:

Men lurere på hvorfor denne løsningen går tilbake i luftfilteret slik at dette blir skittent ? 

Det er svært vanlig at luftingen går til luftfilteret. Men ser en vesentlig forskjell på opplegget hos deg og original oppsettet. Hos deg er slangen bare lagt til utsiden av filteret slik at luften fra slangen suges gjennom filteret. Det vanlige er at slangen går inn på filterboksen mellom filterinnsats og turbo. Dermed går den direkte i innsuget uten og tilgrise filterinnsatsen. Hvorfor denne ombyggingen er gjort er ikke godt og si. Originalt er vel denne slangen bare på tykkelse med et sugerør for at den skulle få plass mellom turbo og filterboks. Den er originalt altså adskillig tynnere enn den som går til og fra flasken hos deg. Kan hende denne tynne slangen gikk tett med olje, og derfor denne ombygningen.

Link to post

41A kom originalt med veivhusventilasjonsfilter. Det bildene over viser er en hjemmemekk-løsning som erststning for dette filteret. 

 

41B har et annet/høyere ventildeksel som fungerer som oljeutskiller. Da går slangen direkte fra ventildekselet til innsuget. 

 

En mulig løsning i dette tilfellet kan være å montere et bakre ventildeksel fra 41B og dermed gjøre flaskeløsningen overflødig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...