Hardanger_Nidelv Startet 22.August.2018 Link til dette innlegget Startet 22.August.2018 Har oppdaget olje og muligens vannlekkasje i pakning ved intercooler på motoren. Hva kan grunnen til dette være og hvordan kan skaden repareres ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Er eit sladrehull under kjølerhuset,dette for å kunne oppdage lekkasje på kjølerinnsats.Om det kommer.sjøvatn ut er nok innsatsen defekt og må nok byttes Kommer det olje kan det vere tetningen på luftsida på turbo. Om det kommer vatn ut sladrehullet må dette repareres snarest da det vil komme sjøvatn inn i sylindre dette kan skade sylindre og ventiler mm. Kommer det litt olje så kan det vente litt,men holdes under oppsikt.Det er trykk i intercooleren under drift,større oljelekkasje vil vise godt Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 (redigert) Hei Tror det skal være et lite hull i bunnen på intercooler for å slippe ut olje som kommer fra veivhusluftingen. Hvis det er problemet går det an å mekke til en boks som samler opp disse dråpene. Har forsøkt diverse filterløsninger for å ta ut olja fra luftingen før den går inn i luftfilteret, men fant ingen gode løsninger for det. For lenge siden ville kanskje veivhusluftingen bare gått overbord.. Edit - Jakob skriver fortere enn meg og mye bedre.. Redigert 22.August.2018 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hardanger_Nidelv Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Tror faktisk det kun er olje som kommer ut og ikke vann. Men ser ut som om det kommer ut i pakningen mellom de to delene( eller er sladrehullet i samme område ? Se bilde). Kommer ikke mye. Kanskje en til to spiseskjeer i timen tror jeg. Kan det da være turboen som er problemet ? er det i såfall kun pakningen til turbo som må skiftes ? Og eventuelt pakningen mellom delene på bildet ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Husker ikke akkurat hvor sladrehullet er. Hvis du forlenger og legger lufteslangen fra veivhuset oppi ei 1,5 liter flaske med noen ekstra luftehull vil du se om oljen kommer derfra eller fra turboen. Slangen går vanligvis inn i luftfilteret slik at oljedamp går igjennom turboen til kjøleren. Forleng gjerne slangen såpass at du får den ut på dekk.. Du må kjøre ei stund før det som allerede er i systemet kommer ut og det slutter å dryppe. Sitér dette innlegget Mons Link to post
I.M.S. Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 "sladrehullet" i kjølerhuset sitter rett over motorbrakett og var på tidlige utgaver kun en boring som på senere utgaver ble "forsterket" av en rørpinne som stikker litt ut av huset. Oljetetninger i lagerhuset på moderne hurtiggående turboladere er "mekaniske" og slipper normalt igjennom små mengder olje, spesielt på lavt uttak av effekt. Denne oljen, som ofte er i dampform grunnet temp., kondenseres i kjøleren og vil dryppe ut av dreneringshullet under kjøleren. Kommer det ikke olje her, bør hullet "stakes" opp. Oljen legger seg også som et isolerende belegg på kjølerinnsatsen og vil gradvis redusere effektiviteten på denne slik at rengjøring av innsats bør foretas med jevne mellomrom. Blir mengden unormalt stor er det tegn på at turbolader bør overhales/byttes. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Låner tråden litt. Tenkte selv og ta ut kjølerens innmat , men forstår det slik at den er vanskelig og få tett igjen. Har tatt av topplokket, det gikk greit, men er skeptisk til og løfte innmaten ut. Må man ha nye pakninger klar og er det noe på undersiden som må løsnes før man prøver og lirke den opp? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 https://www.youtube.com/watch?v=vA_U00Fsgy4 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Tusen takk lassepelle akkurat hva jeg trengte. Så overkommelig dette. Ser det var flere tips angående andre reperasjoner også. Supert Sitér dette innlegget Link to post
Hardanger_Nidelv Svart 24.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 hei igjen. Da har jeg vært nedom båten og der ser ut som om jeg har funnet problemet.På begge motorene går det en kabel fra motor og ned i en flaske . Videre går det en ny kabel fra flasken og videre inn i luftfilteret. Ser da ut som om der over tid komner olje og oljedamp inn i luftfilteret. Da dette virket tett pga dette. Turbo virket helt fin og fikk ikke noen «slark» noen av veiene. Fant heller ikke noe veivhusfilter på motorene. I løpet av hele sommeren samlet det seg ca en halvliter i denne flasken. Har nå tømt den. På den andre motoren var det ikke noe i flaske. Men lurere på hvorfor denne løsningen går tilbake i luftfilteret slik at dette blir skittent ? Sitér dette innlegget Link to post
Hardanger_Nidelv Svart 24.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Virker og som om det kom en god del mindre røyk fra motoren etter at jeg skiftet luft filter. Hvorfor kunne luftekablene fra flasken gått direkte ut i friluft. Til info så kommer det mest olje i den flasken med motoren som ser ut til å ha den gamleste turboen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 De kan gå til friluft, men går orginalt rett fra luftingen til filteret for at oljedampen skal suges inn i motoren og brenne opp. Hvis de går til friluft får du sur oljedamp og oljefilm på vannet når motoren går. Sitér dette innlegget Mons Link to post
hegra Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Hardanger_Nidelv skrev for 16 timer siden: Men lurere på hvorfor denne løsningen går tilbake i luftfilteret slik at dette blir skittent ? Det er svært vanlig at luftingen går til luftfilteret. Men ser en vesentlig forskjell på opplegget hos deg og original oppsettet. Hos deg er slangen bare lagt til utsiden av filteret slik at luften fra slangen suges gjennom filteret. Det vanlige er at slangen går inn på filterboksen mellom filterinnsats og turbo. Dermed går den direkte i innsuget uten og tilgrise filterinnsatsen. Hvorfor denne ombyggingen er gjort er ikke godt og si. Originalt er vel denne slangen bare på tykkelse med et sugerør for at den skulle få plass mellom turbo og filterboks. Den er originalt altså adskillig tynnere enn den som går til og fra flasken hos deg. Kan hende denne tynne slangen gikk tett med olje, og derfor denne ombygningen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 41A kom originalt med veivhusventilasjonsfilter. Det bildene over viser er en hjemmemekk-løsning som erststning for dette filteret. 41B har et annet/høyere ventildeksel som fungerer som oljeutskiller. Da går slangen direkte fra ventildekselet til innsuget. En mulig løsning i dette tilfellet kan være å montere et bakre ventildeksel fra 41B og dermed gjøre flaskeløsningen overflødig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lassepelle Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Det finnes ombyggingssats til denne motoren. Sjekk linken :) https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000000117&zenid=e7cbmpfncokogfhb28m8apirm4 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Brigg skrev 1 time siden: 41A kom originalt med veivhusventilasjonsfilter. Det bildene over viser er en hjemmemekk-løsning som erststning for dette filteret. Da er nok denne tynne originalslangen som jeg nevnte i mitt innlegg på senere modeller. Er nok riktig det Brigg skriver med tanke på din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.