Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

jeg tror (!) ikke at den faktisk layouten tas med i betraktning (rulle vs racing forstag, løygangsplassering bak eller på hyttetak, rorkult vs ratt osv osv), men at regnestykket baseres de målene som ligger inne i målebrevet (skrogform, vekt, riggmål, osv). Og så er det sikkert et generelt SH-tillegg som utgjør en viss prosent, slik det er for aldersfradrag, eller et fast tall man trekker fra. 

Tok en rask sammenligning mellom min og din båt, og ser at jeg har enda mindre igjen for å seile uten fullt mannskap. 

Indy: 0.993 0.984 (diff: 0.009)

Framtia: 1.095 1.087 (diff: 0.008)

Seilte onsdagsregatta i går, høyeste vindkast var 15m/s, og varierende ned til en 4-5 m/s. Var alene ombord, og det var helt meningsløst å forsøke matche båtene med mannskap. Ikke sjans for at autopiloten lar meg trimme seil under slike forhold. I foreninga vår har vi forøvrig bestemt at alle har fast rating (for fullt mannskap uansett hvor mange som er ombord). Så det er bare å akseptere at rating er langt fra rettferdig :-)

Ses vi på ZSOS? 

Framtia

Framtia

jeg tror (!) ikke at den faktisk layouten tas med i betraktning (rulle vs racing forseil, løygangsplassering bak eller på hyttetak, rorkult vs ratt osv osv), men at regnestykket baseres de målene som ligger inne i målebrevet (skrogform, vekt, riggmål, osv). Og så er det sikkert et generelt SH-tillegg som utgjør en viss prosent, slik det er for aldersfradrag, eller et fast tall man trekker fra. 

Tok en rask sammenligning mellom min og din båt, og ser at jeg har enda mindre igjen for å seile uten fullt mannskap. 

Indy: 0.993 0.984 (diff: 0.009)

Framtia: 1.095 1.087 (diff: 0.008)

Seilte onsdagsregatta i går, høyeste vindkast var 15m/s, og varierende ned til en 4-5 m/s. Var alene ombord, og det var helt meningsløst å forsøke matche båtene med mannskap. Ikke sjans for at autopiloten lar meg trimme seil under slike forhold. I foreninga vår har vi forøvrig bestemt at alle har fast rating (for fullt mannskap uansett hvor mange som er ombord). Så det er bare å akseptere at rating er langt fra rettferdig :-)

Ses vi på ZSOS? 

• Create New...