Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

jeg skal seile onestar om et par uker, og i den anledning tenkte jeg for første gang å ta ut et ordinært målebrev der den største gennakeren ikke inngår. Jeg har brukt den de siste tre onestarene, men når man har den ombord blir det gjerne til at man blir fristet til å bruke den selv om forholdene ikke er helt optimale. Har en mindre gennaker, A0 på ca 105m2, så jeg var spent på hvor mye lavere rating jeg ville få av å ta ut den store på A2en på 161m2. Fikk resultatet i dag, og nedgangen er 0.014, dvs 1,14% eller drøyt 6 minutter om det blir en 10 timers seilas. Hadde håpt at forskjellen ville bli noe større, skulle det bli lange lenselegg med lite vind nå, vil jeg nok slite fælt med å henge med. Kommer til å ta den store inn igjen til neste sesong, så får jeg heller håpe at det blir såpass mye vind at den store uansett ikke kan brukes...:-)

Det er vel heller ikke lov lengre å skjøte gennaker på motsatt side av storseilbommen, A0 er grei til slik bruk.

Framtia

Framtia

jeg skal seile onestar om et par uker, og i den anledning tenkte jeg for første gang å ta ut et ordinært målebrev der den største gennakeren ikke inngår. Jeg har brukt den de siste tre onestarene, men når man har den ombord blir det gjerne til at man blir fristet til å bruke den selv om forholdene ikke er helt optimale. Har en mindre gennaker, A0 på ca 105m2, så jeg var spent på hvor mye lavere rating jeg ville få av å ta ut den store på A2en på 161m2. Fikk resultatet i dag, og nedgangen er 0.014, dvs 1,14% eller drøyt 6 minutter om det blir en 10 timers seilas. Hadde håpt at forskjellen ville bli noe større, skulle det bli lenselegg med lite vind nå, vil jeg nok slite fælt med å henge med. Kommer til å ta den store inn igjen til neste sesong, så får jeg heller håpe at det blir såpass mye vind at den store uansett ikke kan brukes...:-)

• Create New...