Poseidon Startet 22.August.2018 Del på Facebook Startet 22.August.2018 God dagen gode båtvenner, nå har jeg hatt ganske mange henvendelser fra fjorårets D5L-deltagere, og noen fra mange år tilbake, med påmeldinger og utålmodige spørsmål om D5LA-kurs her på baatplassen.no Svaret er enkelt og greit: ja, det kommer, det kommer ;-) Kjøreplanen er lagt og vi starter i uke 50 og samlingen blir i Stavanger 22. - 24. febr. 2019. D5LA er en påbygning til D5L slik at man får utvidet D5L-sertifikatet sitt fra "Stor kystfart" til World wide". Med D5LA-sertifikat kan man altså føre fritidsbåt med skroglengde inntil 24 meter over hele verden. Til orientering kan nevnes at Croatia holder de norske sertifikatene så høyt at der gir man innehavere av norsk D5LA-sertifikat rett til å føre båt opp til 500 bruttotonn - og det er en ganske stor båt!!!! Pensum for D5LA er astronomisk navigasjon, dvs med sekstant og solhøyer, supplert med en del meteorologi, oceanografi, innsjekk/utsjekk, CEVNI og diverse andre småting som kan være praktisk for båtfolk som skal på langtur - eller som drømmer om å dra.... Det er bare til å melde seg på. Det finnes mer informasjon på våre hjemmesider, eller ta kontakt hvis du ellers lurer på noe! Her er kjøreplanen for D5LA-kurset: Og her er programmet for D5LA-samlingen: Forhåpentlig ser dette forståelig ut, men ta gjerne kontakt for eventuelle spørsmål eller avklaringer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 Løftet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 24.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2018 Jeg har fått spørsmål om kursmateriell. Vi gjør det slik at Baatskolen POSEIDON sender ut en "pakke" til hver kursdeltager. Den inneholder det man trenger - og alt dette er inkludert i kursprisen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 24.August.2018 Del på Facebook Svart 24.August.2018 Hei og takk for sist. Lenge siden. Jeg snakket med en som kunne tenke seg å ta kurs så da anbefalte jeg dette kurset. Et tips til deg er å si ifra hvor du har deltagere fra da det er en mulighet for å etablere en gruppe, det er en fordel å jobbe i grupper. Så hvis du forteller hvilke distrikt deltagerne dine kommer fra tror jeg det er lettere for folk å melde seg på. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2018 Hei Allan, mange takk for sist. Ja, jeg er obs på den og det er definitivt mange fordeler med å jobbe i en gruppe. Men kunngjøringen kan være litt "følsomt" opp mot personvern og denslags. Derfor venter jeg med å bli for detaljert, men jeg pleier å være behjelpelig når noen spør etter kursdeltagere i nærområdet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Trond123 Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 (redigert) D5LA er en utvidelse av D5L, og derfor ikke et frittstående sertifikat. Redigert 25.August.2018 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 Hei fjordgrynt og andre som måtte sitte med det samme spørsmålet, selve hovedkurset er D5L, det er her navigasjonspensum ligger. Grunnleggende navigasjonen er naturlig nok en forutsetning for å kunne gå videre med astronomisk navigasjon. Det blir liksom litt rart å begynne med å løse 2. gradsligninger før man er trygg på multiplikasjonstabellen Pkt 1.2.2 i Læreplanen for D5LA setter også D5L som en forutsetning for D5LA-kurset. Men som det fremgår av læreplanen er D5LA langt mer enn bare den astronomiske navigasjonen. For ordens skyld bør nevnes at det ikke er noen forutsetning at man har egen sekstant for å gjennomføre D5LA-kurset. Baatskolen POSEIDON har nemlig til enhver tid et godt utvalg av forskjellige sekstanter, både nye og eldre, både metall og plast, både tyske, sovjetiske og kinesiske som brukes til øvelser - og mange kjøper sekstant hos oss når de har prøvet og kan velge mellom litt ulike modeller. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 27.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2018 PS til fjordgrynt: vi driver båtskole, ikke formidlingsbyrå - men vi har det garantert minst like kjekt for det! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 løftet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 2.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2018 Fra dagens lille utflukt med skoleskipet POSEIDON II, med innlagt stopp for fårikålmiddag i Rossøysundet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Løftet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 9.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2018 Stakkars "Miss Lykket" er både våt og utslitt etter å ha blitt kastet på sjøen og reddet, om igjen og om igjen .... Slik kan det se ut på plotteren etter at en gruppe D5L-skippere har gjennomført praktisk utsjekk med skoleskipet POSEIDON II. Her har man fått unnagjort både "Mann overbord" og til/fra kai. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 14.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2018 Noen av fjorårets D5L-deltagere konsentrerer seg om "Praktisk utsjekk" - og nå venter vi dem tilbake for å utvide til D5LA denne vinteren. Noen flere som vil være med oss? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Det blir en del fundering og trening før sekstantens kunster sitter som de skal. Og på D5LA-kurset blir det rikelig anledning til begge deler - det er bare å bestemme seg for å bli med oss. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tilplan Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Poseidon skrev On 2.9.2018 at 22.24: Fra dagens lille utflukt med skoleskipet POSEIDON II, med innlagt stopp for fårikålmiddag i Rossøysundet. Første gang jeg har funnet bilde av egen båt her på forumet. Var en fin dag i Rossøysund. Ligger innerst på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2018 tilplan skrev On 19.9.2018 at 21.54: Første gang jeg har funnet bilde av egen båt her på forumet. Var en fin dag i Rossøysund. Ligger innerst på utsiden. Ja, det var en fin dag og for min del var det sikkert 15 år siden sist jeg var til kais i Rossøysundet. Der lå ingen på utsiden av bryggen da vi kom, men vi trakk oss godt akterover for å ta minst mulig plass for eventuelle andre som måtte ønske plass. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 29.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2018 Kan det være "Land i sikte"? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Joltus Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Han som står og peker der såg må kjent ut? Hommersåk mann? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Bare fyr løs med spørsmål .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Har dere sett i Gjesteboken i det siste? "Tusen takk for en flott opplevelse hos Båtskolen Poseidon med lærer Jan Welde. Det var veldig lærerikt og Jan er en helt fantastisk lærer. Selv bulken om regler var helt topp. Jeg gleder meg til neste samling i mars og ikke minst også på god mat og opphold på MS Sandnes alle andre "båt studenter". " Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LAKA Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Den selvskryten der blir rett og slett litt klein... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.