olkrwa Startet 23.August.2018 Link til dette innlegget Startet 23.August.2018 Hei Har en BMW d636 som jeg overhalte for 10 år siden. Motoren kom i deler og jeg endte opp med å skifte alle foringer stempel ringer noen ventiler lager osv. Plate kjølerne syret jeg rene og motoren har gått som en klokke siden bortsett fra et par problem. Oljetrykket kom noen ganger ganske sent men dette har jeg fikset og det står om det i en annen tråd på denne siden. Problem 2 er selvfølgelig kjølingen. Jeg greier 3800 rpm men bare for en stund på grunn av at temperaturen kommer krypende oppover. Det går og marse den på 3300 rpm men det hadde vert greit å få kjøre full spiker. Ser for meg to forskjellige problemstillinger. 1 har et Volvo penta 290 drev. Er eksos passasjen i dette drevet tilstrekkelig for denne motoren. 2 Kjølerne på denne motoren er sannsynligvis i minste laget. Har tenkt på å montere en ekstra kjøler i sløyfe med ferskvanns kjøling men har problem med å finne noe som passer. Ser at Bowman har noen fine små oljekjølere men de må da konverteres med større inntak på ferskvanns side for å opprettholde gjennomstrømningen for fersk vannet. Om noen har noe informasjon om en passende kjøler for dette hadde det vert super. Bilder hadde også vert greit. Ellers så har motoren fått etter montert to stk olje kjølere noe som visstnok var vanlig da de var nye. Supert om noen har gode tips å komme med. En annen ting jeg ikke har sjekket enda er om termostatene opner tilstrekelig men dette skal jeg se på. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Er vel ikke anbefalt å kjøre på fullt særlig lenge på denne motoren. Selv om kjøling skulle være ok, så er det ikke underspyling av sylindre/stempel så det blir fort problemer med smøring. Spesielt sylinder nr 1 kan skjære seg. En annen ting er at sylinder topp boltene må ettertrekkes hver 100 time på disse motorene om topp pakning til ny type ikke er byttet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
olkrwa Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Chris284 skrev 23 minutter siden: Hei Du har nok rett i det. Båten blir vel ikke brukt mer enn 10 timer i året da jeg er mye ute og reiser og ellers har alt for mange prosjekt på gang. Men selvfølgelig er det ikke lurt å kjøre disse motorene på full spiker over lengre tid men de hadde vært greit å kunne dra ut mer en 3300 rpm uten at temperaturen kommer sigende. Jeg har også en Mercruiser D254 som jeg tenkte å overhale bare jeg får tid. Jeg skal forresten ta å dra over toppene for sikkerhets skyld. Takk for påminnelsen? Om jeg har montert topp pakninger av nyere type. Tja si de. Jeg kjøpte vel alle delene med VM Spesialist i England en gang i 2008. Mener jeg fikk 6 enkle topp pakninger men har ingen formening om de er av ny eller gammel type. Begynner å bli noen år siden men med unntak av et par små ting oljetrykk lag og kjøling så har de vert en god og pålitelig motor. Oljetrykk laget løste jeg med å montere en oljepumpe av nyere type samt jeg måtte gjøre noen små modifiseringer for å få den til å passe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.