roaardal Startet 23.August.2018 Link til dette innlegget Startet 23.August.2018 Jeg ser stadig vekk på finn annonser at de fleste skriver toppfart som samme farten produsenten oppgir. Men tallene fra produsent er vel uten et eneste gram ekstrautstyr og uten bunnstoff. Det hadde vært morro å høre hva folk har som ærlig toppfart: nevn gjerne type båt, type motor, og type/størrelse propell Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Askeladden C76, 300 hk Suzuki, hatt den i 49 knop, går vanligvis 47-48 knop. Har en 4-blader propell som ikke er standard på 300 Suzuki ? Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Bra fart på en stor og tung båt det. Hvilken størrelse på propellen da? Jeg får foreløpig 49 knop selv på min GH22dc med yamaha F250. Men da har jeg turtallsperre med enertia 21" Skal prøve 23" neste år Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 (redigert) Nimbus 26 Nova, 2,8 tonn, Volvo Penta 5,7 GSI duoprop f4 - rundt 41 knop på topp til vanlig (44 knop med en mann i, tømt for utstyr, tom vanntank, nesten tom for fuel, flatt vann, sola i ryggen, medvind og voldsom hjemlengsel). Redigert 23.August.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bårdp Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Da jeg satte ut med ny bunnsmurning i vinter fikk jeg 42 kn men nå som den er en del grodd har toppfarten sunket til 39 kn. Kloster P28 D6 350 3,8t. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Hadde tidligere en Ibiza 24 touring, med 275hk Mercury Verado. 56 knop med 21" Laser II. (Denne propellen var kun egnet for toppfart) 50 knop med 21" Mirage + Sitér dette innlegget Link to post
jespebok Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 (redigert) Flipper 670ST med 200Mercury Verado (14,5x17 Orginal propell) 39 knop alene med fulle tanker vann/bensin 36-37 knop med 3 personer Redigert 24.August.2018 av jespebok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Finnmaster 68DC med 150hk Yamaha og original propell: 37-38knop med og uten last. Nordkapp Noblesse 760 md 250hk E-tec og original propell: 40-41 knop ferielastet. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Uttern d66 med 275 verado. Har hatt 49 men kunne nok bikket noen knop over 50.men det er ikke gøy i den farten med den båten. Enertia eco propell. Toppfarten er lite interressant sånn bortsett fra å sjekke wot på veradoen. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Stingray 18 BR med 135 hk Mercruiser og standard aluminium propell gir en 37-38 knop på full pupp med mye bensin og 2 stk. samt noe ræl som ligger i båten. Toppfart er ikke brukbart å være i på denne, rundt 25 knop derimot er den bra. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
MarkusP Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Ibiza 811 med Suzuki df350. 49 knop ved maks wot (turtallsperre ved mer trim). Originale propeller. Bør vel være mulighet for mer ved propell bytte. Men fungerer godt ellers så usikker på det er verdt bryderiet/pengene for å jage toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 roaardal skrev for 15 timer siden: Bra fart på en stor og tung båt det. Hvilken størrelse på propellen da? Jeg får foreløpig 49 knop selv på min GH22dc med yamaha F250. Men da har jeg turtallsperre med enertia 21" Skal prøve 23" neste år Ja er fornøyd med farten på den ? Usikker på hvilken str propellen er, har ikke sett så nøye på det.. Hehe.. Det kjekke er at du kan dra godt på i høy sjø med den også uten at det er problematisk og du føler ikke båten skal gå i to ? Båten veier 2,3 tonn med motor. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 Skibsplast 655 med 140 hk Suzuki 34 knop på maks ca. Solas hr titan stålpropell. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Solseng Svart 24.August.2018 Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 (redigert) roaardal skrev for 21 timer siden: Men da har jeg turtallsperre med enertia 21" Skal prøve 23" neste år Enertia-propellen går bare opp til 22", men kanskje nok til at du unngår rev.limiteren? Nå har jeg mindre båt enn 21", men opplever at knop er et tall som ikke forteller alt. Jeg har en 20 fots daycruiser som i følge fabrikant skal kunne gå 43 knop med 150 hk, men jeg får ikke mer enn 41. Båten er gammel og ble nok målt med lettere 2-taktere. Det er også 20 år med bunnstoff (både hardt og selvpolerende vil jeg tro) som ikke akkurat er speilblankt. Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon (Mercury Revolution 4). Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon. Jeg skulle nok funnet en propell som kanskje gav enda mer fart, men vet sannelig ikke om jeg gidder å bruke penger på det - totalegenskapene blir nok ofret for en eller 2 ekstra knop. Redigert 24.August.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 86 windy 23fc vp 200hk. Nye Volvo DP alu propeller. 32 på GPS Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 GP700 se, Yanmar 120hk. 23kn. Nå er dette en halvplaner, derav ikke den største farten. Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 25.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Solseng skrev for 12 timer siden: Enertia-propellen går bare opp til 22", men kanskje nok til at du unngår rev.limiteren? Nå har jeg mindre båt enn 21", men opplever at knop er et tall som ikke forteller alt. Jeg har en 20 fots daycruiser som i følge fabrikant skal kunne gå 43 knop med 150 hk, men jeg får ikke mer enn 41. Båten er gammel og ble nok målt med lettere 2-taktere. Det er også 20 år med bunnstoff (både hardt og selvpolerende vil jeg tro) som ikke akkurat er speilblankt. Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon (Mercury Revolution 4). Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon. Jeg skulle nok funnet en propell som kanskje gav enda mer fart, men vet sannelig ikke om jeg gidder å bruke penger på det - totalegenskapene blir nok ofret for en eller 2 ekstra knop. Jeg vet enertia bare går til 22" men har fått tak i en yamaha 23" som skal prøves. Men mulig jeg må ned på en 22" enertia ja, de er knall gode propeller. Jeg kjører 21" gjennom hele sesongen når båten er fullastet, men d er fordi jeg heller vil ha en båt som er sprek og fin på alle turtall og med all forskjellig last, istedet for å "bare" ha en propell pga toppfart men alt annet er tregt og dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Å proppe for maksfart er jo helt bortkastet..... Hvor ofte har man bruk for det i et normalt båtliv? Man bør proppe for det området man kjører i. (Dette kan jo selvsagt være maksfart, og da faller første påstanden min bort :) ) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 52knop, Scand formet GTO, 225 Johnson, med. Raker propell og manuell heis ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Hadde en Skibsplast 655 med 175HK Yamaha V6 2 takt. Gjorde rundt 43-44 knop Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Stefanesai Svart 25.August.2018 Link til dette innlegget Svart 25.August.2018 Gammel Fjord 21 Weekender, altså ikke Daycruiserutgaven men ellers lik. Volvo Penta 130 hk innenbords, vp280 duoprop. Maks ca 27-28 med mye greier ombord, marsjfart rundt 20-22 på ca 3000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) On 8/25/2018 at 11:54 AM, fjordgrynt said: Dette hadde vært veldig matnyttig hvis man samtidig kunne oppgi drivstofforbruket i de nevnte topphastigheter - for ellers kan man forlede enklere sjeler UTEN gullhår på unevnelige steder til å tenke at " Åhhh - en slik båt må jeg skaffe meg ! " Bemidlede personer SKAL bruke penger - det er det som holder samfunnsmaskineriet i gang, så ikke noe galt i det, men vanlige slitere må ha en viss realisme om hva som er oppnåelig for dem ... Jeg ser det ikke som veldig matnyttig å budsjettere drivkostnadene utifra hva båten bruker på full pine. Isåfall er det sikkert mange flere enn meg som har eller tar seg råd til det. Det man må tenke på før man handler er at en DC på noen og tyve gjerne bruker 20-30 liter i timen på god planefart. Så kan man tenke på etter man har handlet at forbruket gjerne ligger på 65-100 liter i timen på bunn gass og de siste par tre knopene bruker uforholdsvis mye drivstoff i forhold til en beskjeden øking av farten. Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Trophy 2052 (22-23 fot), vekt 1800 kg. 33 knop om våren, 31 knop om høsten. VP D3 170 HK, duoprop FH6 (stål) , 0,8 l/nm i området 20-26 knop. Redigert 26.August.2018 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) 29 minutes ago, fjordgrynt said: Det stemmer vel ganske bra med det jeg forestiller meg - ca 50 liter i timen i marsjfart. De fleste som drømmer om båtlivet har ikke innsikt nok til å se at det å kjøpe en relativt romslig båt i denne klassen vil kreve en investering i drivstoff tett opp mot et femsifret beløp - for hver tur. Jeg tror mange av oss med DC på noen og tyve fot med motor på 200+ har ett annet forhold til marsjfart enn snekke folket. For oss er ikke masjfart det samme som 300-400 o/min under max turtall men ligger der fart og forbruk møtes på en fornuftig måte. For å ta min båt så bruker den ca 30 liter i timen i 30 knop og de siste 8-9 knopene koster meg 38 liter til i timen. Men ja 50 liter i timen er nok ganske riktig hvis jeg beregner masjfart på samme måte som snekkefolket noe som jeg ikke gjør. Masjfart for meg er 26-30 knop med ett forbruk på 25-30 liter i timen. Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Ja,vi er stort sett enig og jeg er som deg å unner andre hver eneste liter de måtte bruke mere enn meg. For egen del så bruker jeg for det meste båten som en solseng og badebåt så en tur for meg er skjelden lenger enn 15 minutter en vei. Etter det har jeg brukt opp skjærgården og befinner meg utenfor verdens ende der er det skjeldent noe trivlig med en DC på 22 fot. Har nesten brukt båten hver dag i 1,5 måneder, men tror ikke jeg kommer til å runde ett 5 siffret beløp i drivstoff i år heller. Syntes oppriktig talt mere synd på de som har svid av 30-40k i syden på en uke med familien i fellesferien. Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.