Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

roaardal skrev for 21 timer siden:

Men da har jeg turtallsperre med enertia 21"

Skal prøve 23" neste år

Enertia-propellen går bare opp til 22", men kanskje nok til at du unngår rev.limiteren? Nå har jeg mindre båt enn 21", men opplever at knop er et tall som ikke forteller alt. Jeg har en 20 fots daycruiser som i følge fabrikant skal kunne gå 43 knop med 150 hk, men jeg får ikke mer enn 41. Båten er gammel og ble nok målt med lettere 2-taktere. Det er også 20 år med bunnstoff (både hardt og selvpolerende vil jeg tro) som ikke akkurat er speilblankt.

Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon (Mercury Revolution 4). Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon.:giggle: Jeg skulle nok funnet en propell som kanskje gav enda mer fart, men vet sannelig ikke om jeg gidder å bruke penger på det - totalegenskapene blir nok ofret for en eller 2 ekstra knop.

Solseng

Solseng

Skal prøve 23" neste år

Enertia-propellen går bare opp til 22", men kanskje nok til at du unngår rev.limiteren? Nå har jeg mindre båt enn 21", men opplever at knop er et tall som ikke forteller alt. Jeg har en 20 fots daycruiser som i følge fabrikant skal kunne gå 43 knop med 150 hk, men jeg får ikke mer enn 41. Båten er gammel og ble nok målt med lettere 2-taktere. Det er også 20 år med bunnstoff (både hardt og selvpolerende vil jeg tro) som ikke akkurat er speilblankt.

Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon. Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon.:giggle: Jeg skulle nok funnet en propell som kanskje gav enda mer fart, men vet sannelig ikke om jeg gidder å bruke penger på det - totalegenskapene blir nok ofret for en eller 2 ekstra knop.

Solseng

Solseng

Skal prøve 23" neste år

Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon. Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon.:giggle:

• Create New...