Jump to content

Hvilken toppfart får dere på deres daycruisere over 21 fot?

roaardal

Recommended Posts

Nimbus 26 Nova, 2,8 tonn, Volvo Penta 5,7 GSI duoprop f4 - rundt 41 knop på topp til vanlig (44 knop med en mann i, tømt for utstyr, tom vanntank, nesten tom for fuel, flatt vann, sola i ryggen, medvind og voldsom hjemlengsel).

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

roaardal skrev for 15 timer siden:

Bra fart på en stor og tung båt det. Hvilken størrelse på propellen da?

Jeg får foreløpig 49 knop selv på min GH22dc med yamaha F250.

Men da har jeg turtallsperre med enertia 21"

Skal prøve 23" neste år

Ja er fornøyd med farten på den ? Usikker på hvilken str propellen er, har ikke sett så nøye på det.. Hehe.. Det kjekke er at du kan dra godt på i høy sjø med den også uten at det er problematisk og du føler ikke båten skal gå i to ? Båten veier 2,3 tonn med motor. 

roaardal skrev for 21 timer siden:

Men da har jeg turtallsperre med enertia 21"

Skal prøve 23" neste år

Enertia-propellen går bare opp til 22", men kanskje nok til at du unngår rev.limiteren? Nå har jeg mindre båt enn 21", men opplever at knop er et tall som ikke forteller alt. Jeg har en 20 fots daycruiser som i følge fabrikant skal kunne gå 43 knop med 150 hk, men jeg får ikke mer enn 41. Båten er gammel og ble nok målt med lettere 2-taktere. Det er også 20 år med bunnstoff (både hardt og selvpolerende vil jeg tro) som ikke akkurat er speilblankt.

Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon (Mercury Revolution 4). Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon.:giggle: Jeg skulle nok funnet en propell som kanskje gav enda mer fart, men vet sannelig ikke om jeg gidder å bruke penger på det - totalegenskapene blir nok ofret for en eller 2 ekstra knop.

Redigert av Solseng (see edit history)
Solseng skrev for 12 timer siden:

Enertia-propellen går bare opp til 22", men kanskje nok til at du unngår rev.limiteren? Nå har jeg mindre båt enn 21", men opplever at knop er et tall som ikke forteller alt. Jeg har en 20 fots daycruiser som i følge fabrikant skal kunne gå 43 knop med 150 hk, men jeg får ikke mer enn 41. Båten er gammel og ble nok målt med lettere 2-taktere. Det er også 20 år med bunnstoff (både hardt og selvpolerende vil jeg tro) som ikke akkurat er speilblankt.

Men for å dra litt inn på tema igjen: Jeg har flere propeller, og lider valgets kvaler om hvilken jeg skal kjøre. Jeg har en som gir meg max 39 knop, men som på alle andre områder er kanon (Mercury Revolution 4). Jeg har andre propeller som gir 41 knop og som fungerer helt greit, men altså ikke kanon.:giggle: Jeg skulle nok funnet en propell som kanskje gav enda mer fart, men vet sannelig ikke om jeg gidder å bruke penger på det - totalegenskapene blir nok ofret for en eller 2 ekstra knop.

Jeg vet enertia bare går til 22" men har fått tak i en yamaha 23" som skal prøves. Men mulig jeg må ned på en 22" enertia ja, de er knall gode propeller.

Jeg kjører 21" gjennom hele sesongen når båten er fullastet, men d er fordi jeg heller vil ha en båt som er sprek og fin på alle turtall og med all forskjellig last, istedet for å "bare" ha en propell pga toppfart men alt annet er tregt og dårlig

On 8/25/2018 at 11:54 AM, fjordgrynt said:

Dette hadde vært veldig matnyttig hvis man samtidig kunne oppgi drivstofforbruket i de nevnte topphastigheter - for ellers kan man forlede enklere sjeler UTEN gullhår på unevnelige steder til å tenke at " Åhhh - en slik båt må jeg skaffe meg ! " Bemidlede personer SKAL bruke penger - det er det som holder samfunnsmaskineriet i gang, så ikke noe galt i det, men vanlige slitere må ha en viss realisme om hva som er oppnåelig for dem ...  :rolleyes:

Jeg ser det ikke som veldig matnyttig å budsjettere drivkostnadene utifra hva båten bruker på full pine.
Isåfall er det sikkert mange flere enn meg som har eller tar seg råd til det.
Det man må tenke på før man handler er at en DC på noen og tyve gjerne bruker 20-30 liter i timen på god planefart.
Så kan man tenke på etter man har handlet at forbruket gjerne ligger på 65-100 liter i timen på bunn gass og de siste par tre knopene bruker uforholdsvis mye drivstoff i forhold til en beskjeden øking av farten.

Redigert av pipe (see edit history)
29 minutes ago, fjordgrynt said:

Det stemmer vel ganske bra med det jeg forestiller meg - ca 50 liter i timen i marsjfart. De fleste som drømmer om båtlivet har ikke innsikt nok til å se at det å kjøpe en relativt romslig båt i denne klassen vil kreve en investering i drivstoff tett opp mot et femsifret beløp - for hver tur. 

Jeg tror mange av oss med DC på noen og tyve fot med motor på 200+ har ett annet forhold til marsjfart enn snekke folket.

For oss er ikke masjfart det samme som 300-400 o/min under max turtall men ligger der fart og forbruk møtes på en fornuftig måte.

For å ta min båt så bruker den ca 30 liter i timen i 30 knop og de siste 8-9 knopene koster meg 38 liter til i timen.
Men ja 50 liter i timen er nok ganske riktig hvis jeg beregner masjfart på samme måte som snekkefolket noe som jeg ikke gjør.
Masjfart for meg er 26-30 knop med ett forbruk på 25-30 liter i timen.

Ja,vi er stort sett enig og jeg er som deg å unner andre hver eneste liter de måtte bruke mere enn meg.
For egen del så bruker jeg for det meste båten som en solseng og badebåt så en tur for meg er skjelden lenger enn 15 minutter en vei.
Etter det har jeg brukt opp skjærgården og befinner meg utenfor verdens ende der er det skjeldent noe trivlig med en DC på 22 fot.

Har nesten brukt båten hver dag i 1,5 måneder, men tror ikke jeg kommer til å runde ett 5 siffret beløp i drivstoff i år heller.

Syntes oppriktig talt mere synd på de som har svid av 30-40k i syden på en uke med familien i fellesferien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...