Jump to content

Edit History

pipe

pipe

29 minutes ago, fjordgrynt said:

Det stemmer vel ganske bra med det jeg forestiller meg - ca 50 liter i timen i marsjfart. De fleste som drømmer om båtlivet har ikke innsikt nok til å se at det å kjøpe en relativt romslig båt i denne klassen vil kreve en investering i drivstoff tett opp mot et femsifret beløp - for hver tur. 

Jeg tror mange av oss med DC på noen og tyve fot med motor på 200+ har ett annet forhold til marsjfart enn snekke folket.

For oss er ikke masjfart det samme som 300-400 o/min under max turtall men ligger der fart og forbruk møtes på en fornuftig måte.

For å ta min båt så bruker den ca 30 liter i timen i 30 knop og de siste 8-9 knopene koster meg 38 liter til i timen.
Men ja 50 liter i timen er nok ganske riktig hvis jeg beregner masjfart på samme måte som snekkefolket noe som jeg ikke gjør.
Masjfart for meg er 26-30 knop med ett forbruk på 25-30 liter i timen.

pipe

pipe

17 minutes ago, fjordgrynt said:

Det stemmer vel ganske bra med det jeg forestiller meg - ca 50 liter i timen i marsjfart. De fleste som drømmer om båtlivet har ikke innsikt nok til å se at det å kjøpe en relativt romslig båt i denne klassen vil kreve en investering i drivstoff tett opp mot et femsifret beløp - for hver tur. 

Jeg tror mange av oss med DC på noen og tyve fot med motor på 200+ har ett annet forhold til marsjfart enn snekke folket.

For oss er ikke masjfart det samme som 300-400 o/min under max turtall men ligger der fart og forbruk møtes på en fornuftig måte.
For å ta min båt så bruker den ca 30 liter i timen i 30 knop og de siste 8-knopene koster meg 38 liter til i timen.
Men ja 50 liter i timen er nok ganske korrekt hvis jeg ligger i 36 knop isteden for 30 knop.

• Create New...