slimno Startet 24.August.2018 Del på Facebook Startet 24.August.2018 Viste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men lurer på å kjøpe et ekkolodd til båten, mest nøyaktig til fisking i ferskvann. -ikke for stort. -5000 kr.- -gode anmeldelser. dersom det er betraktlig forskjell på et til 10k og 5k så vennligst gi meg informasjon om det også :- ) takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2018 Del på Facebook Svart 24.August.2018 (redigert) Hvor dypt? Hva slags fisk vil du på jakt etter? Skal du ha kartplotter for å se hvor du har vært, og evt mulighet til å lage dine egne dybdekart? Hvor stor skjerm ønsker/ trenger du for å se klart og godt? Ønsker du å fiske med side-visning, eller ønsker du stort sett å bare se rett ned? Jeg har et Lowrance Elite 4" i min båt, fisker mest i saltvann. Er godt fornøyd. Det har ikke sideview, men jeg fikser stort sett for dypt for det uansett. Kartplotter er veldig PLUSS for meg. Havet er stort... Anbefaler deg å søke opp bloggen til Team Colibri ( @Team Colibri) og lese noen av deres tester etc. @abbor har sikkert også gode innspill til deg. De kan langt mer om forskjellige ekkolodd enn det jeg kan. Mulig du vil være veldig fornøyd med et Lowrance Hook2 eller en Raymarine Dragonfly 7 Pro. De ligger på 3-5000,- Redigert 24.August.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 24.August.2018 Del på Facebook Svart 24.August.2018 Denne selges for kr 5600. Noe over din prisklasse, men sidescan-sonar blir også en annen verden. Jeg har kjøpt utgaven med kartplotter og foreløpig uttesting på land ser lovende ut, svært brukervennlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Det er ikke noen forskjell på lodd for ferskvann og saltvann, men et lodd kalibrert for saltvann vil vise for stor dybde. Sitér dette innlegget Link to post
slimno Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 https://www.clasohlson.com/no/Lowrance-Hook2-5x-SplitShot-GPS-ekkolodd/31-4994 denne har også sideview? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Har det noe å si i praksis? (ikke noen setting for dette på Lowrance-loddet jeg har kjøpt) De meste av ekkolodd/sidescan-omtale på Youtube er fra ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
slimno Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 ikke vet jeg :- ) vil bare ha et ekkolodd hvor det er lett å se fisk Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 slimno skrev 2 minutter siden: denne har også sideview? Selve loddet har mulighet, men man må ha "tripleshot" svinger. Denne har "Splitshot", kun vanlig ekkoloddd og downscan. Tripleshot-svingeren koster ca kr 3400 så det lønner seg å kjøpe en pakke som inkluderer den. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 slimno skrev 2 minutter siden: ikke vet jeg :- ) vil bare ha et ekkolodd hvor det er lett å se fisk Kommentaren min var til Mulligan, du postet i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Vet ikke hvordan det er med Hook2. I mitt Lowrance Elite så kan jeg stille inn om det brukes på saltvann eller sjøvann. SideView er nok veldig bra mtp ferskvannsfiske. Det gjør det mye lettere å finne synketømmer etc. Fisken står gjerne under disse stokkene har jeg forstått. Så om jeg fisket mye i ferskvann ville jeg hatt det tenker jeg. Men slik jeg fisker i saltvann har det ikke noe for seg, tror jeg. Ps: De beste tilbudene har jeg som regel funnet gjennom Finn.no Men vær obs på at noen annonsører annonserer uten svinger. Vær derfor sikker på at du får med svinger, og da den rette typen. I og med at du fisker i ferskvann kan det også hende du vil ha et ekkolodd som kan importere kart som andre har generert. Hvilke vann vil du fiske i? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
slimno Svart 25.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2018 glomma hurdalsjøen osv osv så litt på dette https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-dragonfly-7-pro?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt på youtube så ut som det var veldig klare og fine bilder, har denne såkalt svinger? noen som kan forklare meg hva svinger vil si? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Alle ekkolodd har svinger. Svinger er den dingsen som lager lydbølgene/pulsene som sendes nedover, og som leser av tiden det tar til de kommer tilbake. Leser også av styrken på ekkoet. Basert på det beregner datamaskinen hvor lang avstand det er fra svingeren til det som sendte signalet tilbake (ekkoet), samt hardheten i det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Svingere kan operere på forskjellige frekvenser/bølgelengder. Jo høyere frekvens jo finere (høyere oppløsning) kan ekkoloddbildet bli, men desto kortere går det i vannet (og beholder styrken). Jo lavere frekvens jo lengere går signalet (dypere), men desto grovere blir bildet. (Dette er forenklet sagt.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mulligan Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Ingar skrev for 19 timer siden: Har det noe å si i praksis? Svært lite hvis ikke du er ute etter absolutte tall. Ved 20C er den 1481 m/s i ferskvann og 1518 m/s i saltvann. Saltvann kan være vrient fordi lydhastigheten varierer med trykk, salinitet og temperatur. Ved oppmåling lager man først en profil på vannsøylen ved å måle temperatur og salinitet på de forskjellige dybder og så blir målingene korrigert for dette etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Ulik konevinkel på ekkoloddgivere har i praksis mye større effekt på hvor presis dybde ekkoloddet oppgir enn innstillinger som korrigerer for salinitet. I praksis bruker de aller fleste en ekkoloddgiver med minst ti graders konevinkel, ofte det dobbelte. Da er det ikke store helningen på bunnen som skal til på feks 100 meters dybde før du får store avvik mellom oppgitt og reell dybde. Lowrance Hook2 leveres med ekkoloddgivere med ekstremt vid konevinkel, over 40 grader ved 200 kHz. Fisker du på dypere vann enn 10-15 meter vil jeg sterkt anbefale deg noe annet enn det, og siden mer egnet ekkoloddgiver er såpass dyrt løst ender du i praksis ett hakk opp på Elite Ti (eller tilsvarende Simrad som heter GO). Denne kombinert med TotalScan-ekkoloddgiveren gir deg alt du trenger og litt til for typisk abbor-/gjedde-/gjørsfiske. Siden Elite Ti skiftes ut denne vinteren med ny modell, er det all grunn til å anta du vil få en slik nogenlunde i nærheten av budsjett. Jula selger allerede 5»-varianten med en litt enklere ekkoloddgiver innenfor budsjett, men siden dette er widescreen-modeller vil jeg klart anbefale å droppe 5» og gå for 7» så du får litt høyde på skjermen. Ellers er Garmins Striker et brukbart alternativ. Endel enklere siden den ikke har kartplotter og savner mulighet for NMEA2000 etc, men kombinert med feks GT52HW eller tilsvarende ekkoloddgiver er den ellers et riktig trivelig ekkolodd på 0-30 meters dyp. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.