Jump to content

Yamaha 50 DEO 2-t autolube, må ha startgass og høyt turtall


tullerici

Recommended Posts

Hei

 

har en yamaha 50 hk 3 sylindret 2takt autolube usikker på årsmodell men tenker rundt 90 tallet.  Starter med startgass å høyt turtall, tomgang og lavt turtall går dårligt.

 

når motor først er varm så fungerer den bedre!  Har en ide om coil,membran,drivstoffpumpe.

 

forrige eier har gjort rein forgasserene men ikke tatt ut tomgang/blande skruen som er fjør på da han ikke turte å tukle med dette..

 

noen som har noen ideer? Tenkte å ta ut forgasserene og alt demontere dem å gjør reint alt men hva skal jeg starte med på blanding skruen? Helt inn så 1 og halv ut så gå dereter litt og litt ut til den går bra og plugger ser fine ut?

 

bestilt 

 

coiler

plugger

impeller

pakninger til undervannhus/forgasser

olje

girolje

 

som kommer i posten.

 

 

Boltene på forgasser er til tapping da dem gamle ble ødelagt og dette fungerer flott.

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Yamaha 50 DEO 2takt autolube problem". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

2F70B018-8CFD-4D4A-B693-34663E063AC6.png

DEA2BE4F-1887-4B9E-BD4B-C482A741C523.jpeg

9E15B120-A73D-4AA5-9EDC-2288EE58FA3B.jpeg

Link to post

er noen passasjer i disse forgasserne som er vriene å få rene , høres ut til at disse er gjengrodd.  Det jeg har funnet ut er tingen da er å rengjøre forgasserne i ultralydbad  - det får banka løs avleiringer på plasser man ikke kommer til ellers 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 6 timer siden:

er noen passasjer i disse forgasserne som er vriene å få rene , høres ut til at disse er gjengrodd.  Det jeg har funnet ut er tingen da er å rengjøre forgasserne i ultralydbad  - det får banka løs avleiringer på plasser man ikke kommer til ellers 

Hei !

har fått tak i 3 forgassere med manuell choke siden to av mine sitter dysene fast og hode er ødelagt, blandingskruene er også fast.. kobler bort el choke og bruker manuell da er det mindre elektrisk tull.. håper dette gjør susen

Link to post

hørtes ut som en god plan    Aldri hatt tull med el choken på mine motorer , så lenge det er den typen som du betjener med nøkkel eller bryter.  Den automatiske har jeg ikke erfaring med 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Min har vel primer choke om det uttales korrekt, eneste måten jeg får start på er startgass men den går så høyt på turtall og rar gange.. noen dyser som ikke er skikkelig eller så er det choken som tuller.. uansett om gass spjelda nesten er lukket helt så går den  for høyt på tomgang synes jeg å nå får jeg ikke juster tomgangen mer ned får skruen har ikke mer å gå på

Link to post

primer og choke er ikke helt det samme (men resultatet blir det samme - mer bensin når man skal starte)   - choke stryper lufttilførselen mens primer sprøyter inn ekstra bensin.   
Men er din automatisk eller manuelt styrt? 

Blir blandinga for mager så blir det gjerne høy tomgang og rar gange slik du beskriver.    Burde bli straks bedre med forgassere i god stand - sitter dyser osv fast så blir det vanskelig å få til noe. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev On 27.8.2018 at 11.45:

hjelper lite på startvilligheten.. 

Hei ivar!

 

god nyhet nå går den som et uvær !  Skiftet

 

forgassere

reedventil

coiler

plugger

bensinfilter

+

 

nye choken er som en pinne som går inn i en svart dings solenoid. Denne må jeg lage egen bryter på da bryter på kontrollboks er defekt.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...