Km-arendal
Kjøpte en 87 Joda 8100 tc for 14 dager siden med 89 modell Volvo Penta Tamd31. (Motoren ble byttet hos Joda i 89 etter reklamasjon)
Etter 6 timer gangtid oppdaget jeg at det lå mye vann i kjølen. Lenset oppi bøtte for å måle mengde og det ble 20 liter. Dette var kommet inn på ca 2 timer.
etter å først ha vært fastlåst på at vannet kom inn gjennom propellakslingen, undersøkte jeg motoren ved gange.
da oppdaget jeg at det spruter vann (sjøvann) ut i området ved intercooleren. Det øker på ved høyere turtall. Jeg klarer ikke å se nøyaktig hvor det kommer ut, men områder bunnen ved midten av intercooleren er området. Det spruter og kommer inn ca 10-13 liter pr time ved normal kjøring på 2000-2300 rpm. Jeg har ikke problemer med temperaturen som ligger stabilt på 85-90 GR og eksosbendet kjennes normalt varmt.
Det kommer en mekaniker fra det lokale Volvo Penta verkstedet og skal se på det, men jeg er jo utålmodig og håper noen kan ha vært borti tilsvarende feil og kan fortelle om det og konsekvensen. Mekanikeren hadde ikke anledning før om 2 uker
jeg frykter selvsagt at dette vil bli kostbart.