Shore Startet 26.August.2018 Link til dette innlegget Startet 26.August.2018 Vi ønsker å bruke liten bil til og fra båt, 10 mil unna heimen. Da er det ofte våte ting som skal bringes med, som hverken av plasshensyn eller tilgrising ønskes dras inn i bil. Ønsker ingen stor henger, ei heller dedikert båthenger, men en henger som kan utstyres med kapell eller glassfiberlokk, hvor vi kan legge en sammenbrettet gummibåt, en påhengsmotor og annet utstyr. Har sett på en Gaupenhenger C0515, https://gaupen.no/produkter/varehengere/c0515 som vil passe utmerket til vårt formål, men denne er dessverre uten brems. Vil ikke kjøpe en henger uten brems, selv om denne i enkelte tilfelle vil kunne veie under 300 kg og kan kjøres i 80 km/t. Har ikke lyst til å gå opp til nesten 2 meters lengde på kassen, som er første trinnet med brems hos Gaupen da jeg har større henger til annet formål. Noen som kjenner til hengere med ca 150 cm lang kasse og som er utstyrt med brems? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Dixie 2100 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 http://webshop.nts.no/Tilhenger/Varehenger/Tredal-varehenger/TREDAL-T-75-BR-varehenger--brems--forlengbart-drag/g561.873.873i12453 Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 26.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Ja, det er selvsagt en kandidat. En ting som virkelig er positiv med denne er selvsagt fjæringen som vel nærmest er unik og uttrekkbart drag, disse 2 tingene teller veldig mye men fysj for en pris . Misliker også ganske sterkt hjul under hengeren og i særdeleshet disse små hjulene. Man må vel her velge mellom en del kriterier for eller imot, men prisen er egentlig hinsides, ca 2 x av annen bremset og 3x tilsvarende størrelse ubremset. Allikevel, skal sterkt vurderes, takk for tipset. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Dixie 2100 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Etter hva jeg kan se så er utvalget meget begrenset om du ikke skal opp mot 2 meter kasse lengde.... Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 https://www.tilhengerspesialisten.no/produkter/tilhengere/varehenger/m/bremser/tilhenger-6151-750kg Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 26.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Dixie 2100, ja jeg har ikke klart å se at noen av de vanlige forhandlerne har slik. Nå er Tredalhengeren du linket til i riktig segment, men uff så dyr. Når det er sagt så er det sikkert ikke dyrt for denne hengeren, den er atskillig mer påkostet enn de fleste konkurrenter og sikkert verdt prisen. Har tidligere hatt henger med forlengbart drag og det er en meget stor fordel, for ikke å snakke om fjæring da gitt..... tenke, tenke.... Pitbullo, med nesten 200 cm i kassemål ligger denne i segmentet for lang for mitt ønske.. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Pitbullo Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Det var den minste de hadde med brems. Hva med en billig, gammel pickup som kun brukes til dette formålet? Så har du arbeidsbil som du ikke trenger å være redd for også. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 26.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Har nok av biler, henger var for om mulig å klare seg med færre av den arten som krever vedlikehold og avgifter/forsikring i megaklassen. I Osloområdet ruster bilene på rot, kan ikke bare ha en stående i påkommende tilfelle. En henger derimot... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Trønderbygger Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Kjøp henger uten kapell og lage sjæl i kryssfiner og glassfiber ? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Hei. Bare lurer. Har du vurdert å kjøpe brukt? Sett på Finn tilhengere til salgs? Finnes "proff" hengere som passer ditt bruk. Har selv en 650kg henger med brems, som er innen for målene dine med hjul på ytter siden av kassen. (Min er desverre ikke til salgs). Min har i tillegg tipp og er helgalvanisert. Mener det er co-proff hengeren den heter. Kan sjekke hva den heter om noe sånt kan være interessant. Slik at det er lettere å lete for deg. Produsert på 80 tallet en gang. Ikke levert med topp, men Gaupen sine topper passer. Kjøpte min for en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Hei Er det plassproblem eller anna som gjer at du vil ha så liten hengar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 26.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 The Saint, jeg hører gjerne mer om denne hengeren, ukjent for meg. Absolutt morsomt om hengeren har tipp, har annen henger med tipp og den har kommet til nytte mang en gang. Senest tidligere i sommer når jeg brukte den som båthenger, med stativ m/ruller fra Biltema. Selv om en så liten henger har begrenset nytte av tipp, vil det neppe være noe handikap. Ask, absolutt et relevant spørsmål. Dels plassproblem, dels at jeg har 2 andre hengere som dekker større behov og at jeg vil ha en så liten henger som mulig for fremtidige prosjekter i tillegg til nevnte båttilbehør. Tenker da en lettest mulig henger bak en fremtidig El-bil, en lettest henger som kona kan tenke seg å ha med når barnebarn + baggasje blir litt vel mye for forholdsvis liten bil, men hvor en henger, selv med små mål vil kunne dekke tilleggsbehov. Kanskje dumt å ikke se på en hengertype det florerer av som kun er 50 cm lengre, men spesielt med tanke på kona, at rent psykisk vil det å hekte en kort, liten sak bak bilen være avgjørende for om hun ønsker å ta den i bruk. Har både 3 og 4 meters henger som dekker andre behov, men har ikke plass til de hjemme, derfor er en liten sak som nevnte, noe jeg er på utkikk etter nå. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
The Saint Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Hei igjen. Sjekket litt nå. Tilhengeren jeg har er produsert av CO-Svets og heter co-proff hengeren CT600. Men finner ingen informasjon på nettet annet enn det jeg finner hos biltilsynet om hengeren. Mente tilhengeren var 650kg, men viser seg at den er 600kg totalvekt. 400kg last. Ikke at det egentlig spiller noen rolle for jeg buker den som bagasje henger, så 400kg er mere enn nok. De har torsjons aksling fra BWP med støtdempere og brems. Kasssen er varmgalvanisert med tipp. Den har også markerings lys, forran. Noe som ikke er vanlig på så små tilhengere. Hjulene er 13" og på utsiden av kassen. Noe som gir lavt tyngdepunkt. Baklysene på tilhengeren er også felt inn så jeg kan sette tilhengeren på høykant når jeg ikke bruker den. (Perfekt om man har liten plass). Merker nesten ikke at jeg har den bak bilen. Mener at disse tilhengerene ble produsert i Sverige og i sin tid var forholdsvis dyre. Min svigerfar kjøpte tilsvarende tilhenger ny i 1985 bare større. Så skal prøve å finne ut hvem som var forhandler. (Ble kjøpt på firma, så finnes nok i regnskapet). Min svigerfar er desverre borte, så kan ikke spørre ham. Men kan hende svigermor husker hvor den ble kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Finner noe som heter CO släpet i Sverige, men de har kun større hengere. Fint hvis du klarer å finne forhandler/produsent. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ask Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Hei Eg ser føremonane med ein liten hengar. Mor mi, på 80 år, handterar ein einaksla Tysse hengar med totalvekt 750 kg, og brems, heilt fint. Rygging er ikkje ei sterk sida, og då er de fint at det er lett å trilla hengaren. Eg trur at det enklaste, og rimelegaste, er å kjøpa ein liten hengar utan brems, og heller leva med at du ikkje bør køyra over 60 (les 70 km.) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Ser den. Nå kan man jo kjøre en ubremset henger i 80 (les en del høyere) hvis man bare holder totalvekt under 300 kg. Når hengeren kun veier 160 kg, har man fremdeles en del bagasje før man når det punktet. Rygging med henger er gøy, men en liten tur i kort henger som du ikke ser bak bilen er ikke gohengeren å rygge med. Fordelen med denne er at man da enkelt kobler fra og plasserer som man vil. Ser forøvrig på alternativer med bremser i neste størrelse også. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hafrsfjord Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Hvis du kan klare deg uten bremser, så selger jo også OBS BYGG små tilhengere ( med hjul utenpå ), til en forholdsvis rimelig pris. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr/tilhengere/#0/0 Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Fant nok ikke drømmehengeren der :) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Autofil Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Hammer tilhengersenter lagde egne hengere tidligere. Ser ikke ut som at de gjør det lenger men du kan jo sende dem en mail og høre: www.tilhenger.no Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Mail er sendt. Takk for tips. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 28.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Hammer sendte bare linker til 2 stk hengere med ca 2 meters kassemål. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.