Hølje Startet 26.August.2018 Link til dette innlegget Startet 26.August.2018 (redigert) Hei, har en ørliten ekstern sjøvannslekkasje fra varmeveksler på styrbord motor, som eg gjerne vil gjere nåke med. Det lekker fra bunn og top .er litt saltavleirnger rundt endelokkene her. er det noen med erfaring å demontere disse ? er litt usikker på om eg skal skru av hele veksleren eller bare åpne top og bunn for å bytte pakkning/o-ring. noen synspunkter på dette? det er kun den til venstre I bilde som har lekkasje. må nevnes at det er trangt her. Redigert 26.August.2018 av Hølje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Du behøver ikke skru av hele huset hvis du vet bestemt at det er kun i topp og i bunn. Jeg hadde skrudd av for og sjekke at alt er som det skal og at det ikke lekker noe fra innsatsen. Er det en lekkasje der kan det få litt andre følger. og når du er i ferd med åå skru av varmeveksler hadde jeg tatt intercooler også. Tatt ut alle innsatsene og rengjort disse. En trykktest hadde også vært på sin plass. Disse er enormt dyre koster ca 25 båtpenger pr stykk og er i tillegg vanskelige å få tak i. Pakninger er dyre og det er viktig at dette tetter skikkelig. Når du først har demontert må du sjekke etter i bunn for tæring. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Sånn var mine varmevekslere og inter colere etter ferien lekkasje i begge på topp og under. Da er det bare en del rengjøring og opp lakkering på resten Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 (redigert) En liten korrigering Bergstad, du får bare litt over en halv varmeveksler for 25 båtpenger. :-) Men om ikke innsatsen lekker er det egentlig bare å kline inn med litt sika eller noe i bunnen, det er ikke noe trykk der. Hvordan båt sitter denne maskinen i? på mine 71'er er det to varmevekslere og to intercoolere på hver side? Redigert 28.August.2018 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BOBO II Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 (redigert) Fru Jacobsen skrev 16 minutter siden: En liten korrigering Bergstad, du får bare litt over en halv varmeveksler for 25 båtpenger. :-) Men om ikke innsatsen lekker er det egentlig bare å kline inn med litt sika eller noe i bunnen, det er ikke noe trykk der. Hvordan båt sitter denne maskinen i? på mine 71'er er det to varmevekslere og to intercoolere på hver side? Riktig det fru Jacobsen jeg har P 45 1991 mod og der sitter TAMD 71B alle fire har vært ute til lodding. Værftet som frostsprengte kjølerne mine måtte ta en reklamasjons jobb. Nye pakninger og litt ekstra rotabond i bunn i toppen nye pakninger og sika eller silikon. Redigert 28.August.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hølje Svart 28.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Bergstad skrev for 10 timer siden: Sånn var mine varmevekslere og inter colere etter ferien lekkasje i begge på topp og under. Da er det bare en del rengjøring og opp lakkering på resten Før og etter bilde? Demonterte du kjølerene helt ? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 (redigert) Begge husene ble demontert og alle fire innsatser ble loddet med en type tinn som rørleggere bruker. Hadde også en liten olje lekkasje i returrøret fra turbo dette ble skiftet samt colantpipen nr 14 på din tegning.Årsaken til at jeg byttet alt på den siden er at det er umulig å komme til ved en senere anledning med Varmeveklser og intercooler montert. Redigert 29.August.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hølje Svart 29.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 ok. hos meg så rustet det hull I dette røret mellom oljefilteradapterene og det kom ut olje , det var slik eg så lekkasjene fra kjøler. en forferdelig jobb å bytte. se pil. del nr 49 på tegning. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 18.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 (redigert) Oppdatering. Lekkasjen funnet, rør nr 17 som går fra impeller og inn på toppen av varmeveksler. trudde det bare var oringen som var defekt men neida, tæring. nytt rør 5000 kr. Håper på reparasjon . nåken som har opplevd det samme? Med tæring der? Ser ut for at det er samme problem på BB motor også Redigert 18.Desember.2018 av Hølje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Disse coolant pipene er rådyre. Hadde samme problem som deg for et par år siden . Byttet begge. Noen ganger er det vanskelig å få dette tett igjen selv om du bytter. Bruk masse rotabound og la det stå og tørke i et døgn før du starter opp. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Ta en titt på denne linken mye bra deler her. Costal rides uk Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hølje Svart 18.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Bergstad skrev 30 minutter siden: Disse coolant pipene er rådyre. Hadde samme problem som deg for et par år siden . Byttet begge. Noen ganger er det vanskelig å få dette tett igjen selv om du bytter. Bruk masse rotabound og la det stå og tørke i et døgn før du starter opp. Fikk tak i 1 nytt rør fra England til 1600kr inkl mva og frakt.. Bergstad ,fyllte du bare opp med fugemasse rundt røret der det går inn? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 (redigert) Hølje skrev for 4 timer siden: Oppdatering. Lekkasjen funnet, rør nr 17 som går fra impeller og inn på toppen av varmeveksler. trudde det bare var oringen som var defekt men neida, tæring. nytt rør 5000 kr. Håper på reparasjon . nåken som har opplevd det samme? Med tæring der? Ser ut for at det er samme problem på BB motor også Hadde samme problemet på mine to 61 -motorer for fem år siden. Kjøpte et stk rør item 31, (koster en brøkdel av rør 17). Kappet det i to like lange deler. Kappet av tilsvarende ( pluss 10 mm) på den dårlige enden av rør 17. Monterte halve røret 31 sammen med røret 17 med godkjent slange i riktig dimensjon med to slangeklemmer i hver ende. Har fungert 100 % siden. Lagt til: Du må sjekke rørene 31 som går mellom varmevekslerne også. Sannsynlig tæring på de også. Redigert 18.Desember.2018 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 18.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 (redigert) navid skrev 10 minutter siden: Hadde samme problemet på mine to 61 -motorer for fem år siden. Kjøpte et stk rør item 31, (koster en brøkdel av rør 17). Kappet det i to like lange deler. Kappet så av tilsvarende ( pluss 10 mm) på den dårlige enden av rør 17. Monterte så halve røret 31 sammen med røret 17 med godkjent slange i riktig dimensjon med to slangeklemmer i hver ende. Har fungert 100 % siden. Det var en veldig god ide, takk for tipset. har levert inn røret for sølvlodding i håp om at det skal bli bra. Krysser fingre. Ellers å blir det kapp og skjøt med del 31. er å få tak i på Ebay for en rimelig sum?? Redigert 18.Desember.2018 av Hølje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2018 Sølvlodding ikke bra. Slaglodding bedre. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 Hølje skrev for 17 timer siden: Oppdatering. Lekkasjen funnet, rør nr 17 som går fra impeller og inn på toppen av varmeveksler. trudde det bare var oringen som var defekt men neida, tæring. nytt rør 5000 kr. Håper på reparasjon . nåken som har opplevd det samme? Med tæring der? Ser ut for at det er samme problem på BB motor også Kjøp nye O ringer nr 19 sett disse på og smør godt på litt Rotabound. Normalt så skal det holde med vanlig silikonfett Årsaken kan også være at klamme nr 18 er bøyd da får du ikke strammet o ringen god nok mot godset, er denne i orden skal det ikke være noe problem å få det tett. Klamme nr 18 er noe mykt i stålet kan være dette som gjør det utett. Hos meg så var ikke dette røret helt i samsvar med det gamle var noe avvik i produksjonen valgte å kuttet det i to som Navid skriver. pusset godt bort all maling og la på en slange i mellom som ble festet i begge ender med to slangeklemmer. Hos meg ble det tett med den løsningen Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 Hølje skrev for 13 timer siden: Fikk tak i 1 nytt rør fra England til 1600kr inkl mva og frakt.. Bergstad ,fyllte du bare opp med fugemasse rundt røret der det går inn? La på litt rundt o ringen før jeg skrudde dette på plass Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.