Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Regel 44 er vanskelig å forholde seg til fordi den inneholder mye skjønn og kunnskap om det aktuelle farvannet. 

VI vet jo fra vårt nærområde at Bastøfergene kjører på regel 44. Her er hele leden til Bastøfergene definert som havneområde i kartet. Men hvor mange er det som faktisk vet det? 

 

regel 44s begrep "mest mulig holde av veien" betyr at man ikke en gang skal komme i en vikepliktsituasjon - man skal holde så stor avstand at man ikke  kommer i en situasjon der vikepliktsreglene må brukes.

 

Sterkt beferdet led betyr nettopp det - at den er sterkt beferdet. Det er ikke nok at det er en rutebåt i halvtimen som går en fast led. Jeg tenker at feks Drøbaksundet med all nyttetrafikk og smalt farvann er en sterkt beferdet led.

 

Samtidig er det grunn til å peke på regel 2. Det er en generalregel - og den sier:

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

At norsk rett ser bort i fra denne regelen og lar regel 44 trumfe alt er for meg uforståelig. Rutetider går ikke foran sikkerhet. Selv om nok Bastøfergene eller andre rutegående fartøy hevder motsatte. 

 

rent umiddelbart for en som ikke er kjent ser jo ikke farvannet ille trangt ut da..

 

image.png.f639b1d6a73e05bb02af9d7ba4abdc5b.png

Bitteliten

Bitteliten

Regel 44 er vanskelig å forholde seg til fordi den inneholder mye skjønn og kunnskap om det aktuelle farvannet. 

VI vet jo fra vårt nærområde at Bastøfergene kjører på regel 44. Her er hele leden til Bastøfergene definert som havneområde i kartet. Men hvor mange er det som faktisk vet det? 

 

regel 44s begrep "mest mulig holde av veien" betyr at man ikke en gang skal komme i en vikepliktsituasjon - man skal holde så stor avstand at man ikke  kommer i en situasjon der vikepliktsreglene må brukes.

 

Sterkt beferdet led betyr nettopp det - at den er sterkt beferdet. Det er ikke nok at det er en rutebåt i halvtimen som går en fast led. Jeg tenker at feks Drøbaksundet med all nyttetrafikk og smalt farvann er en sterkt beferdet led.

 

Samtidig er det grunn til å peke på regel 2. Det er en generalregel - og den sier:

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

At norsk rett ser bort i fra denne regelen og lar regel 44 trumfe alt er for meg uforståelig. Rutetider går ikke foran sikkerhet. Selv om nok Bastøfergene eller andre rutegående fartøy hevder motsatte. 

 

rent umiddelbart for en som ikke er kjent ser jo ikke farvannet ille trangt ut da..

 

image.png.f639b1d6a73e05bb02af9d7ba4abdc5b.png

Bitteliten

Bitteliten

Regel 44 er vanskelig å forholde seg til fordi den inneholder mye skjønn og kunnskap om det aktuelle farvannet. 

VI vet jo fra vårt nærområde at Bastøfergene kjører på regel 44. Her er hele leden til Bastøfergene definert som havneområde i kartet. Men hvor mange er det som faktisk vet det? 

 

regel 44s begrep "mest mulig holde av veien" betyr at man ikke en gang skal komme i en vikepliktsituasjon - man skal holde så stor avstand at man ikke  kommer i en situasjon der vikepliktsreglene må brukes.

 

Sterkt beferdet led betyr nettopp det - at den er sterkt beferdet. Det er ikke nok at det er en rutebåt i halvtimen som går en fast led. Jeg tenker at feks Drøbaksundet med all nyttetrafikk og smalt farvann er en sterkt beferdet led.

 

Samtidig er det grunn til å peke på regel 2. Det er en generalregel - og den sier:

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

At norsk rett ser bort i fra denne regelen og lar regel 44 trumfe alt er for meg uforståelig. Rutetider går ikke foran sikkerhet. Selv om nok Bastøfergene eller andre rutegående fartøy hevder motsatte. 

Bitteliten

Bitteliten

Regel 44 er vanskelig å forholde seg til fordi den inneholder mye skjønn og kunnskap om det aktuelle farvannet. 

VI vet jo fra vårt nærområde at Bastøfergene kjører på regel 44. Her er hele leden til Bastøfergene definert som havneområde i kartet. Men hvor mange er det som faktisk vet det? 

 

regel 44s begrep "mest mulig holde av veien" betyr at man ikke en gang skal komme i en vikepliktsituasjon - man skal holde så stor avstand at man ikke  kommer i en situasjon der vikepliktsreglene må brukes.

 

Samtidig er det grunn til å peke på regel 2. Det er en generalregel - og den sier:

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

At norsk rett ser bort i fra denne regelen og lar regel 44 trumfe alt er for meg uforståelig. Rutetider går ikke foran sikkerhet. Selv om nok Bastøfergene eller andre rutegående fartøy hevder motsatte. 



×
×
  • Create New...