Jump to content

Edit History

Vaagen

Vaagen

Fra SDs rundskriv som det linkes til lengre opp (min utheving): 

"Med «lystfartøy» menes fritidsfartøy. «Åpne båter» kan omfatte både fritids- og næringsfartøy. «Nyttetrafikk» betyr fartøy som brukes i næring.

Sjøfartsdirektoratet presiserer at førere av lystfartøy og åpne båter har plikt til å holde av veien etter regel 44."

 

Såvidt jeg forstår, betyr dette at åpne småbåter som brukes i næring, være det seg til frakt av snikker'n og materialer, VG eller rundstykker, skal holde unna på samme måte som oss med lystfartøy. Jeg ser jo at dette kan leses annerledes, men da skjønner jeg ikke poenget med å nevne "lystfartøyer" og "åpne båter", i stedet for bare "lystfartøyer"

 

Rundskrivet presiserer jo også, at nyttefartøyer (lukkede, formoder jeg) som kan være vanskelig å skille fra et lystfartøy, må være obs på at de kan forveksles med helt vanlige folk. Så om du kolliderer med Targa'n, som viser seg å være en taxi-båt, er det ikke gitt hvem som får skylden. La oss håpe vi slipper å få rettspraksis på det området. At hurtigbåten var nyttetrafikk, var det neppe tvil om.

 

Uten å være jurist, synes jeg også at regel 44 er klumsete formulert. "Skal mest mulig holde av veien for..." åpner jo for alle slags tolkninger. Trumfer lyst-seilbåtens 2 meter dypgang hurtigbåtens 1 meter?  En klarere formulering, f.eks. etter mal av §9b, hadde antageligvis fjernet disse uklarhetene.

Vaagen

Vaagen

Fra SDs rundskriv som det linkes til lengre opp (min utheving): 

"Med «lystfartøy» menes fritidsfartøy. «Åpne båter» kan omfatte både fritids- og næringsfartøy. «Nyttetrafikk» betyr fartøy som brukes i næring.

Sjøfartsdirektoratet presiserer at førere av lystfartøy og åpne båter har plikt til å holde av veien etter regel 44."

 

Såvidt jeg forstår, betyr dette at åpne småbåter som brukes i næring, være det seg til frakt av snikker'n og materialer, VG eller rundstykker, skal holde unna på samme måte som oss med lystfartøy.

 

Rundskrivet presiserer jo også, at nyttefartøyer (lukkede, formoder jeg) som kan være vanskelig å skille fra et lystfartøy, må være obs på at de kan forveksles med helt vanlige folk. Så om du kolliderer med Targa'n, som viser seg å være en taxi-båt, er det ikke gitt hvem som får skylden. La oss håpe vi slipper å få rettspraksis på det området. At hurtigbåten var nyttetrafikk, var det neppe tvil om.

 

Uten å være jurist, synes jeg også at regel 44 er klumsete formulert. "Skal mest mulig holde av veien for..." åpner jo for alle slags tolkninger. Trumfer lyst-seilbåtens 2 meter dypgang hurtigbåtens 1 meter?  En klarere formulering, f.eks. etter mal av §9b, hadde antageligvis fjernet disse uklarhetene.



×
×
  • Create New...