
Bitteliten
Jeg er helt enig i at regel 44 lager krøll.
Har et konkret eksempel fra innseiling til Moss der Bastøferga var innhentende fartøy på en motorbåt ca 35-40 fot. Ferga går normalt med 13-15 knop her. Motorbåten gikk "midt i leden" til ferga - med 7-8 knops fart. Denne leia er også innseiling til Kanalen der lystbåtleden går. Motorbåten holdt kurs og fart. Bastøfergen tutet først to lange støt (hva nå enn det betyr....) før den fulgte opp med 5 korte støt (det vet vi jo hva betyr) før den med et laaaangt støt i hornet endelig avvek normal kurs og vred seg 20 grader styrbord for å unngå sammenstøt. Ferga kunne enkelt unngått situasjonen om de ville - men de kjører på regel 44 ettersom dette er havneområde..... Og refleksen deres er tur først - tenk etterpå.
Det var ingen tegn til reaksjon i motorbåten. Enten var de døve, hjernedøde eller så var de sikre på at innehentende båt. Jeg tror det siste alternativet er rett. For når en 100m ferge kommer tutende opp bak deg så reagerer man jo normalt raskt.