Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 7 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. Det var altså 2 av to punkt som var oppfyllt i forhold til vikeplik for den lille båten.

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30+ knop med en krapp sving når gjerne folk står og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. Det viktige her er at rutebåten plikter til å ta forhåndsregler for å unngå sammenstøt så fort det blir tydelig at den andre båten som har vikeplikt ikke viker.

 

I følge regel 17 skal fartøy som ikke har vikeplikt opprettholde sin hastighet og kurs, men skal ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke følger reglene. I 30+ knop har man kortere tid til å vurdere enn hvis man er en ferge som går i 12-15 knop. Hvis den andre båten holder grei hastighet også så...

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii)

Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

 

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d)

Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

 

 

Video eksempel, spol gjerne til 28 sek: 

 

Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 7 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. 

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30 knop med en krapp sving når gjerne folk står på dekk og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. Det viktige her er at rutebåten plikter til å ta foehåndsregler for å unngå sammenstøt så fort det blir tydelig at den andre båten som har vikeplikt ikke viker.

 

I følge regel 17 skal fartøy som ikke har vikeplikt opprettholde sin hastighet og kurs, men skal ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke følger reglene. 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii)

Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

 

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d)

Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

 

 

Video eksempel, spol gjerne til 28 sek: 

 

Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 7 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. 

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30 knop med en krapp sving når gjerne folk står på dekk og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. Det viktige her er at rutebåten plikter til å ta foehåndsregler for å unngå sammenstøt så fort det blir tydelig at den andre båten som har vikeplikt ikke viker.

 

I følge regel 17 skal fartøy som ikke har vikeplikt opprettholde sin hastighet og kurs, men skal ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke følger reglene. 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii)

Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

 

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.
Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 7 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. 

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30 knop med en krapp sving når gjerne folk står på dekk og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. 

 

I følge regel 17 skal fartøy som ikke har vikeplikt opprettholde sin hastighet og kurs, men skal ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke følger reglene. 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii)
Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

 

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.
Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 7 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. 

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30 knop med en krapp sving når gjerne folk står på dekk og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. 

 

I følge regel 17 skal fartøy som ikke har vikeplikt opprettholde sin hastighet og kurs, men skal ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke følger reglene. 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.
(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.
Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 6 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. 

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30 knop med en krapp sving når gjerne folk står på dekk og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. 

 

I følge regel 17 skal fartøy som ikke har vikeplikt opprettholde sin hastighet og kurs, men skal ta forholdsregler for å unngå sammenstøt dersom den andre parten ikke følger reglene. 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.
(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.
(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.
Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev for 6 timer siden:

Nei, absolutt ikke! Det er ingenting i sjøveisreglene som indikerer at man må vurdere det andre fartøyets tonnasje, for å avgjøre hvem som skal vike unna.

 

Ps, på sjøen har ingen fortrinn eller forkjørsrett. Man har enten vikeplikt, eller er "stand on" som skal beholde kurs og fart.

 

Nå sa ikke jeg at det sto spesifikt noen plass annet enn at det kan gå under punktet sjømannskikk, men det blir lettere for alle parter hvis man tenker seg at større fartøy har større vansker med å vike unna. Derfor er det greit å ta hensyn uansett. Slipper gjerne forbi større cabin cruisere hvis jeg blir innhentet på et smalt sted dersom det lar seg gjøre for eksempel. 

 

Uansett virker det som i tilfellet med småbåten her at den har forsøkt å passere foran hurtigbåten i stedet for å slakke av eller å gå bak. Småbåten hadde vikeplikt siden det 1. var et nyttefartøy (liten tvil om det) og 2. siden den kom fra babord. 

 

Spørsmålet her er hvor lenge før sammenstøt det det ble klart at her kan det gå galt, og kunne nyttefartøyet lagt om kursen før for å unngå ulykken. Siden de signaliserte til båten på forhånd har de vært obs på at den var på kryssende kurs. Jeg håper virkelig ikke at nyttefartøyet har kjørt på småbåten for å stå på retten sin. Jeg håper for deres del at det kan ha sett ut til å gå bra, men så har småbåten navigert på en måte som har overrasket hurtigbåten. Når småbåten er for nær er det vanskelig for hurtigbåten å ta en krapp sving unna av hensyn til passasjerer og mannskap. Det er potensielt stor skade risiko i 30 knop med en krapp sving når gjerne folk står på dekk og går rundt i båten. Derfor gjør de det eneste de kan gjøre, å slår full revers og håper på det beste. 

 

Hvis jeg ser på historisk AIS data ser jeg at hurtigbåten avviker fra kursen sin flere plasser hvor det pleier å være trafikk, så det tyder på at den går utenom dersom det lar seg gjøre. Hva som gjorde at den ikke gjorde det her er spørsmålet. Kanskje de har peilet båten og vurdert at faren for sammenstøt er liten og blitt overlumpet. 



×
×
  • Create New...