Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Mulligan skrev 21 minutter siden:

Poenget mitt Hr Knallipad er at dersom du møter noen på sjøen som ikke ser ut til å følge gjeldende regler, så er det god grunn til å tro at vedkommende vil fortsette med det og legge litt avstand mellom deg og problemet. Sparer mange riper i lakken.

 

Jeg ser den og det hadde nok de fleste gjort i en normal situasjon, men siden vi ikke vet så mye om hendelsesforløpet annet enn det som står i media blir det bare spekulasjoner. Som nevnt tidligere skal båter som har forkjørsrett holde kursen sin for å tydelig vise hvor de skal slik at den andre båten kan vike unna. Hvis begge begynner med mikro justeringer av kurs og hastighet kan man bli usikker på hvor den andre båten skal og skape farlige situasjoner. Derfor skal båten som har forkjøpsrett holde kursen sin så lenge det er forsvarlig. 

 

Spørsmålet er hvorfor hurtigbåten ikke byttet kurs og hvorfor den andre båten ikke holdt vikeplikten. 

 

Jeg tror (men vet ikke) at hurtigbåten har vurdert at den andre båten kom til å gå klar av dem, men så har den andre båten gjort en feilvurdering og prøvd å passere foran i stedet for å vente eller å gå bak. Hvis politiet hadde vurdert at styrmann hadde rent båten i senk for å stå på sitt hadde vel ikke han fått fortsette på turen? Det er min tanke. 

 

Har sett nok eksempel på folk som bare skal forbi. Både når jeg har reist med ferge og med egen båt. Slike skaper farlige situasjoner. 

Knallipadden

Knallipadden

Mulligan skrev 9 minutter siden:

Poenget mitt Hr Knallipad er at dersom du møter noen på sjøen som ikke ser ut til å følge gjeldende regler, så er det god grunn til å tro at vedkommende vil fortsette med det og legge litt avstand mellom deg og problemet. Sparer mange riper i lakken.

 

Jeg ser den og det hadde nok de fleste gjort i en normal situasjon, men siden vi ikke vet så mye om hendelsesforløpet annet enn det som står i media blir det bare spekulasjoner. Som nevnt tidligere skal båter som har forkjøpsrett holde kursen sin for å tydelig vise hvor de skal slik at den andre båten kan vike unna. Hvis begge begynner med mikro justeringer av kurs og hastighet kan man bli usikker på hvor den andre båten skal og skape farlige situasjoner. Derfor skal båten som har forkjøpsrett holde kursen sin så lenge det er forsvarlig. 

 

Spørsmålet er hvorfor hurtigbåten ikke byttet kurs og hvorfor den andre båten ikke holdt vikeplikten. 

 

Jeg tror (men vet ikke) at hurtigbåten har vurdert at den andre båten kom til å gå klar av dem, men så har den andre båten gjort en feilvurdering og prøvd å passere foran i stedet for å vente eller å gå bak. Hvis politiet hadde vurdert at styrmann hadde rent båten i senk for å stå på sitt hadde vel ikke han fått fortsette på turen? Det er min tanke. 

 

Har sett nok eksempel på folk som bare skal forbi. Både når jeg har reist med ferge og med egen båt. Slike skaper farlige situasjoner. 



×
×
  • Create New...