Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev 49 minutter siden:

Her er vi inne på noe helt vesentlig, at man i god tid skal vise sine intensjoner, slik at det er helt tydelig for det andre fartøyet!

Men som kommentert tidligere, det går ikke å sammenligne helt mellom bil og båt.

På sjøen er det ingen som har forkjørsrett, eller andre rettigheter. Her har man bare plikter!


Der er vi ikke enig. I sjøveisreglene nummer 15, 16 og 17 står det noe om dette. Der står det at fartøyet som ikke skal holde av veien skal beholde sin fart og kurs. Det står også at det kan (ikke skal) ta forholdsregler for å unngå sammenstøt så snart man blir obs på at det andre fartøyet ikke viker.  Med andre ord at det er lov å endre kursen, men det er ikke lovfestet at man skal når man har "forkjørsrett". Først når de er kommet så nære at kollisjon er et mulig faktum plikter fartøyet som har "forkjørsrett" å ta forholdsregler for å unngå sammenstøt. Da er de alt kommet ganske nært.

I følge hurtigbåten sin beskrivelse ble det gitt signal en stund i forveien og slått full revers når sammenstøt var et mulig scenario. Spørsmålet som sagt er om hurtigbåten kunne ha gjort mer for å unngå sammenstøt, eller om all skylden er på personen som brøt vikeplikten. Ut i fra beskrivelsen fra mannskapet på hurtigbåten har de fulgt reglene. De har holdt kursen og farten slik sjøveisreglene sier, de har varslet, og har forsøkt å unngå sammenstøt når de ble obs på at det kunne gå gale. Det betyr likevel ikke at de kanskje kunne ha gjort mer, men det vet ikke vi noe om uten at det eventuelt blir etterforsket. 

Som oftest responderer en båt når de blir fløytet på, så det er grunn til å anta at hurtigbåten regnet med at den mindre båten holdt av veien og derfor ikke gjorde noe kursendring selv. Kanskje har den mindre båten vært utydelig i sin navigering også. Det står videre i regel 17 når  to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, skal ikke båten som har "forkjørsrett" forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side. Så blir det en tolkning om omstendighetene sier noe annet. 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

Regel 16. Fartøy som skal holde av veien

Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.
(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.
(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.



 
Sitat

– Bjørnefjorden er veldig bred, men det er ofte mye trafikk langs ruten vår. Det er store båter og fritidsbåter, noen ligger og fisker, andre er på vei på kryss og tvers av fjorden.

Rødne sier at mannskapet tidlig oppdaget den rundt 20 fots store lettbåten som kom inn fra babord side.

– «Rygerfonn» prøvde med tuting å varsle båten som var på kollisjonskurs, men slik jeg har fått forklart situasjonen overholdt ikke lettbåten vikeplikten sin. Da båtene var så tett på enannen at det var fare på ferde, slo «Rygerfonn» motoren i revers og bremset ned alt den kunne, sier Rødne.

 

Knallipadden

Knallipadden

Trond123 skrev 9 minutter siden:

Her er vi inne på noe helt vesentlig, at man i god tid skal vise sine intensjoner, slik at det er helt tydelig for det andre fartøyet!

Men som kommentert tidligere, det går ikke å sammenligne helt mellom bil og båt.

På sjøen er det ingen som har forkjørsrett, eller andre rettigheter. Her har man bare plikter!


Der er vi ikke enig. I sjøveisreglene nummer 15, 16 og 17 står det noe om dette. Der står det at fartøyet som ikke skal holde av veien skal beholde sin fart og kurs. Det står også at det kan (ikke skal) ta forholdsregler for å unngå sammenstøt så snart man blir obs på at det andre fartøyet ikke viker.  Med andre ord at det er lov å endre kursen, men det er ikke lovfestet at man skal når man har "forkjørsrett". Først når de er kommet så nære at kollisjon er et mulig faktum plikter fartøyet som har "forkjørsrett" å ta forholdsregler for å unngå sammenstøt. Da er de alt kommet ganske nært.

I følge hurtigbåten sin beskrivelse ble det gitt signal en stund i forveien og slått full revers når sammenstøt var et mulig scenario. Spørsmålet som sagt er om hurtigbåten kunne ha gjort mer for å unngå sammenstøt, eller om all skylden er på personen som brøt vikeplikten. Ut i fra beskrivelsen fra mannskapet på hurtigbåten har de fulgt reglene. De har holdt kursen og farten slik sjøveisreglene sier, de har varslet, og har forsøkt å unngå sammenstøt når de ble obs på at det kunne gå gale. Det betyr likevel ikke at de kanskje kunne ha gjort mer, men det vet ikke vi noe om uten at det eventuelt blir etterforsket. 

Som oftest responderer en båt når de blir fløytet på, så det er grunn til å anta at hurtigbåten regnet med at den mindre båten holdt av veien og derfor ikke gjorde noe kursendring selv. Kanskje har den mindre båten vært utydelig i sin navigering også. Det står videre i regel 17 når  to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, skal ikke båten som har "forkjørsrett" forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side. Så blir det en tolkning om omstendighetene sier noe annet. 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

Regel 16. Fartøy som skal holde av veien

Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.
(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.
(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.


×
×
  • Create New...