Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Dette er nok et innlegg i min flere års jakt på hvor kjølevannet forsvinner. Jeg er i ferd med å miste motet, og trenger hjelp fra noen som kjenner kjølesystemet på denne motoren godt. (Vi snakker en B-modell, men akkurat rundt mitt problem tror jeg det er likt både på A og B.)

 

En kort historikk: Kjølevann forsvinner, og etter årets systemrens forsvinner det raskere enn noen gang. Vi snakker kanskje en liter på en times kjøretur. Sirkulasjonspumpe (med gåent lager) er byttet, toppakning er skiftet (uten at det antakelig hadde noe med saken å gjøre), og nå sist er varmeveksler overhalt/rehabilitert for 8 lapper. Sistnevnte var nok nødvendig, men er nok likevel ikke stedet hvor (mesteparten av) vannet forsvant.

 

Mang en gang har jeg hengt over motoren og lett etter lekkasjer, men i dag forbannet jeg meg på å gå grundigere til verks enn noen gang tidligere. Jeg kjørte båten god og varm, over en time, og rigget til med bedre lys enn noen gang. Og "rigg" for å kunne se mot og innunder motor langt der nede ble fikset. Og da(!) så jeg drypp-drypp-drypp.... Smaken er (som forventet) ferskvann.

 

Dryppene kommer rett innunder dynamo, altså på styrbord side av motoren. Det er selvsagt ikke her de starter, men i ale fall her de ender før de "slipper taket". I min båt er det ikke lett å få sett på denne siden av motoren, og også lyddemperen(?) utenpå innsugningsmanifolden er i veien (det hjalp bare litt å skru den av). Jeg fikk begrenset tid til å undersøke nærmere i dag (nytt forsøk kommende helg). Men jeg trodde ikke det det var noen "ferskvannspunkter" eksponert på denne siden av motoren, men kan ta feil? Frostpluggene ligger kanskje også på denne siden?

 

Spørsmålene blir da: Er det noen kraner, bolter, pakninger, el.l.. på denne siden av motoren som kan være kilden? Er det kjølevann som sirkulerer i området ved innsugningsmanifolden? Hva med frostpluggene, ligger de her i området, og kan en av de ha fått en liten lekkasje? Hvor mange er det i så fall av disse? Gode råd til hvordan jeg kan finne ut av dette mottas også med takk, jeg må nok ha motoren i gang om jeg skal se problemet tror jeg....

 

Ronald

Ronald

Dette er nok et innlegg i min flere års jakt på hvor kjølevannet forsvinner. Jeg er i ferd med å miste motet, og trenger hjelp fra noen som kjenner kjølesystemet på denne motoren godt. (Vi snakker en B-modell, men akkurat rundt mitt problem tror jeg det er likt både på A og B.)

 

En kort historikk: Kjølevann forsvinner, og etter årets systemrens forsvinner det raskere enn noen gang. Vi snakker kanskje en liter på en times kjøretur. Sirkulasjonspumpe (med gåent lager) er byttet, toppakning er skiftet (uten at det antakelig hadde noe med saken å gjøre), og nå sist er varmeveksler overhalt/rehabilitert for 8 lapper. Sistnevnte var nok nødvendig, men er nok likevel ikke stedet hvor (mesteparten av) vannet forsvant.

 

Mang en gang har jeg hengt over motoren og lett etter lekkasjer, men i dag forbannet jeg meg på å gå grundigere til verks enn noen gang tidligere. Jeg kjørte båten god og varm, over en time, og rigget til med bedre lys enn noen gang. Og "rigg" for å kunne se mot og innunder motor langt der nede ble fikset. Og da(!) så jeg drypp-drypp-drypp.... Smaken er (som forventet) ferskvann.

 

Dryppene kommer rett innunder dynamo, altså på styrbord side av motoren. Det er selvsagt ikke her de starter, men i ale fall her de ender før de "slipper taket". I min båt er det ikke lett å få sett på denne siden av motoren, og også lyddemperen(?) utenpå innsugningsmanifolden er i veien (det hjalp bare litt å skru den av). Jeg fikk begrenset tid til å undersøke nærmere i dag (nytt forsøk kommende helg). Men jeg trodde ikke det det var noen "ferskvannspunkter" eksponert på denne siden av motoren, men kan ta feil? Frostpluggene ligger kanskje også på denne siden?

 

Spørsmålene blir da: Er det noen kraner, bolter, pakninger, el.l.. på denne siden av motoren som kan være kilden? Er det kjølevann som sirkulerer i området ved innsugningsmanifolden? Hva med frostpluggene, ligger de her i området, og kan en av de ha fått en liten lekkasje? Hvor mange er det i så fall av disse? Gode råd til hvordan jeg kan finne ut av dette mottas også med takk, jeg må nok ha motoren i gang om jeg skal se problemet tror jeg....

 

Ronald

Ronald

Dette er nok et innlegg i min flere års jakt på hvor kjølevannet forsvinner. Jeg er i ferd med å miste motet, og trenger hjelp fra noen som kjenner kjølesystemet på denne motoren godt.

 

En kort historikk: Kjølevann forsvinner, og etter årets systemrens forsvinner det raskere enn noen gang. Vi snakker kanskje en liter på en times kjøretur. Sirkulasjonspumpe (med gåent lager) er byttet, toppakning er skiftet (uten at det antakelig hadde noe med saken å gjøre), og nå sist er varmeveksler overhalt/rehabilitert for 8 lapper. Sistnevnte var nok nødvendig, men er nok likevel ikke stedet hvor (mesteparten av) vannet forsvant.

 

Mang en gang har jeg hengt over motoren og lett etter lekkasjer, men i dag forbannet jeg meg på å gå grundigere til verks enn noen gang tidligere. Jeg kjørte båten god og varm, over en time, og rigget til med bedre lys enn noen gang. Og "rigg" for å kunne se mot og innunder motor langt der nede ble fikset. Og da(!) så jeg drypp-drypp-drypp.... Smaken er (som forventet) ferskvann.

 

Dryppene kommer rett innunder dynamo, altså på styrbord side av motoren. Det er selvsagt ikke her de starter, men i ale fall her de ender før de "slipper taket". I min båt er det ikke lett å få sett på denne siden av motoren, og også lyddemperen(?) utenpå innsugningsmanifolden er i veien (det hjalp bare litt å skru den av). Jeg fikk begrenset tid til å undersøke nærmere i dag (nytt forsøk kommende helg). Men jeg trodde ikke det det var noen "ferskvannspunkter" eksponert på denne siden av motoren, men kan ta feil? Frostpluggene ligger kanskje også på denne siden?

 

Spørsmålene blir da: Er det noen kraner, bolter, pakninger, el.l.. på denne siden av motoren som kan være kilden? Er det kjølevann som sirkulerer i området ved innsugningsmanifolden? Hva med frostpluggene, ligger de her i området, og kan en av de ha fått en liten lekkasje? Hvor mange er det i så fall av disse? Gode råd til hvordan jeg kan finne ut av dette mottas også med takk, jeg må nok ha motoren i gang om jeg skal se problemet tror jeg....

 



×
×
  • Create New...