Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Takk for svar så langt, alle sammen. Mine kommentarer følger under...

 

Kweelhouse skrev for 19 timer siden:

...Det er naturlig å tro at lekkasjen kommer fra forbindelse mellom varmeveksler og blokk/topp. Mest sannsynlig en o-ring som er gåen.

Det er også mulig at en frostplugg har sprukket, og de er det mange av. Sjekk tegning...

Som også Ingar nevner, så er det ikke på denne siden lekkasjen er. Jeg har nettopp hatt ute varmeveksler og termostathus, og har hatt ekstra fokus på lekkasjer i dette området. I dette området har jeg god oversikt, og jeg har i tillegg sjekket med å stryke tørt papir i alle aktuelle områder.

Frostplugger er dog en mulighet, og takk for skissen! Så langt jeg forstår av denne, så er det snakk om fire frostplugger på tegningen. Du skriver at "..de er det mange av..." - betyr det at det finnes enda flere? Jeg ser det er to stk på innsugningsmanifolden, men Ingar skriver at her er det saltvann, ergo har vel ikke disse aktuelle kandidater?

 

Kweelhouse skrev for 19 timer siden:

...Du kan også prøve kjøletetning, hvis du ikke har prøvd det før..

Jeg hadde en boks slikt liggende, og i en blanding av fortvilelse og forbannelse når jeg oppdaget dette, så tømte jeg i en slik. Kjørte vel motoren kanskje 40 min etterpå. Det lakk da fortsatt, men sånt trenger kanskje litt tid før det "setter seg"? Jeg har ikke båten i nærområdet, og rakk ikke å sjekke nærmere sist helg. Ny mulighet til helgen.

 

Ingar skrev for 18 timer siden:

...Manifolden er kun sjøvannskjølt....

Flott, takk! Da ser jeg bort fra frostpluggene (2 stk) i dette området som potensiell årsak.

 

Ingar skrev for 18 timer siden:

...Forsøkt med speil og lommelykt?

Finnes også kjemikalie som kan tilsettes kjølevæsken  og lette sporing med UV-lys.

Nei, speil og lommelykt er helt klart aktuelt, men så langt rakk jeg ikke sist helg. Helt klart noe jeg vil vurdere kommende helg, gitt at jeg ikke finner årsaken andre steder før det. Takk for tips ang sporingsstoff, helt klart aktuelt om jeg ikke finner det ut på annet vis. (Linken til sporingsstoffet fikk jeg forresten ikke dreis på, men google finner jo flere slike for meg.)

 

Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Du har vannpumpe fremme på disse motorene. På A modellen så er den mellom veksler og topp. På disse vannpumpene så er det ett sladdrehull. Noe tilsvarende det du har på sjøvannspumpen. Lekkasjen kan komme her ifra. Eventuelt fra pakning mellom pumpe og topp. På babord side fremme har du termostat huset. Dette har også pakning inn mot toppen. Men har mer tro på at det kan komme fra vannpumpen siden du ser vann ved dynamo. 

Som nevnt lenger opp (min kommentar til Kweelhouse sitt innlegg) så har jeg god oversikt over disse områdene. Kommer ikke herfra (selv om jeg skal gjøre en dobbeltsjekk, selvsagt).

Ronald

Ronald

Takk for svar så langt, alle sammen. Mine kommentarer følger under...

 

Kweelhouse skrev for 18 timer siden:

...Det er naturlig å tro at lekkasjen kommer fra forbindelse mellom varmeveksler og blokk/topp. Mest sannsynlig en o-ring som er gåen.

Det er også mulig at en frostplugg har sprukket, og de er det mange av. Sjekk tegning...

Som også Ingar nevner, så er det ikke på denne siden lekkasjen er. Jeg har nettopp hatt ute varmeveksler og termostathus, og har hatt ekstra fokus på lekkasjer i dette området. I dette området har jeg god oversikt, og jeg har i tillegg sjekket med å stryke tørt papir i alle aktuelle områder.

Frostplugger er dog en mulighet, og takk for skissen! Så langt jeg forstår av denne, så er det snakk om fire frostplugger på tegningen. Du skriver at "..de er det mange av..." - betyr det at det finnes enda flere? Jeg ser det er to stk på innsugningsmanifolden, men Ingar skriver at her er det saltvann, ergo har vel ikke disse aktuelle kandidater?

 

Kweelhouse skrev for 18 timer siden:

...Du kan også prøve kjøletetning, hvis du ikke har prøvd det før..

Jeg hadde en boks slikt liggende, og i en blanding av fortvilelse og forbannelse når jeg oppdaget dette, så tømte jeg i en slik. Kjørte vel motoren kanskje 40 min etterpå. Det lakk da fortsatt, men sånt trenger kanskje litt tid før det "setter seg"? Jeg har ikke båten i nærområdet, og rakk ikke å sjekke nærmere sist helg. Ny mulighet til helgen.

 

Ingar skrev for 18 timer siden:

...Manifolden er kun sjøvannskjølt....

Flott, takk! Da ser jeg bort fra frostpluggene (2 stk) i dette området som potensiell årsak.

 

Ingar skrev for 18 timer siden:

...Forsøkt med speil og lommelykt?

Finnes også kjemikalie som kan tilsettes kjølevæsken  og lette sporing med UV-lys.

Nei, speil og lommelykt er helt klart aktuelt, men så langt rakk jeg ikke sist helg. Helt klart noe jeg vil vurdere kommende helg, gitt at jeg ikke finner årsaken andre steder før det. Takk for tips ang sporingsstoff, helt klart aktuelt om jeg ikke finner det ut på annet vis. (Linken til sporingsstoffet fikk jeg forresten ikke dreis på, men google finner jo flere slike for meg.)

 

Mr_Stian skrev for 14 timer siden:

Du har vannpumpe fremme på disse motorene. På A modellen så er den mellom veksler og topp. På disse vannpumpene så er det ett sladdrehull. Noe tilsvarende det du har på sjøvannspumpen. Lekkasjen kan komme her ifra. Eventuelt fra pakning mellom pumpe og topp. På babord side fremme har du termostat huset. Dette har også pakning inn mot toppen. Men har mer tro på at det kan komme fra vannpumpen siden du ser vann ved dynamo. 

Som nevnt lenger opp (min kommentar til Kweelhouse sitt innlegg) så har jeg god oversikt over dette området. Kommer ikke herfra (selv om jeg skal gjøre en dobbeltsjekk, selvsagt).



×
×
  • Create New...