Tidi Startet 26.August.2018 Link til dette innlegget Startet 26.August.2018 Hei Mye tyder på at det er på tide å skifte turboen på min Kad 44. Motoren mister turtall etter at kompressor har koblet ut og turbo skulle ha overtatt. Jager opp og ned noen ganger før turbo får tak. Symptomene er helt lik de som er beskrevet i diverse tråder her på forumet - og hvor turbobytte har vært løsningen. Er det slik at det er mest vanlig å kjøpe overtalte turboer, feks fra turboservice, levere turboen til reperasjon eller kjøpe fabrikkny turbo fra Volvoforhandler? Ser at det også selges uorginale til ca 6-8000,- på nettet... noen som har erfaringer å dele? Motor er gått ca 900 timer. mvh Tidi Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Helt greit å overhale hvis det ikke er rust som er problemet. Det er lager som havarer og skaper for stor klaring. Når den blir overhalt eller om du bytter den inn til en bytte-turbo, er denne god som ny. Du kan kjenne på turbo med fingrene, inn og ut, aksialbeveglese, skal ikke kjennes. Opp og ned, radial beveglese kan litt slark tillates (strammes opp med oljetrykk i drift) Redigert 26.August.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Symptomene er helt lik rur mm på propell og skrog. Har du hatt båten oppe og sjekket det? Denne sommeren har vert varm og flott og det gir ekstra gode vekstforhold for groe under båten. Mange har tatt en ekstra båtvask i år. Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 (redigert) Hei og takk for svar føler meg ganske sikker på at det er turbo - uten at jeg har målt trykk eller demontert enda.... Motor fungerer helt normalt, kompressor kobler inn og båten akselererer. Når kompressor kobler inn og turbo overtar, dropper turtallet og kompressor kobler inn på ny... Det samme gjentar seg to-tre ganger før turbo "får tak" og turtallet øker sakte - dog kun til 3700 omdr mot 3950 normalt. Er også veldig lite futt, men øker sakte mot 3700. Har sjekket for luftlekkasjer - byttet pakning på rør mellom turbo og intercooler. Symptomene viste seg kun dager etter at båten var satt på sjøen - så det er nok ikke groe og antakelig ikke dieseltilførsel da alle filtre er nye. Veldig likt disse symptomene: Og denne: Siden jeg ser at det er en del som har byttet turbo på kad den siste tiden, ønsker jeg tips om hvor det kan være lurt å henvende seg for å få tak i ny - uten å bli ruinert. mvh Tidi Redigert 27.August.2018 av Tidi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Har tidligere brukt GIK Turbo på Kongsberg, bytteturbo, samme som originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 (redigert) Turboservice på Høvik. Fikk komplett med pakninger, manual og en liten oljesprøyte. Kosta 10' eller deromkring. Snakk med Greg. Dette var en Borg Warner turbo, passet rett på. Alle vinkler og alt strøkent. Jeg vurderte også de aller rimeligste, men droppet det fordi, som i resten av verden, de aller billigste er ofte aller billigst for en grunn... Uansett, det er din motor :-) Redigert 27.August.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Tidi Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Takker. Skal ta en ringerunde i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.