Jump to content

Kjøpe ny eller overhale turbo til VP Kad44?

Tidi

Recommended Posts

Hei

Mye tyder på at det er på tide å skifte turboen på min Kad 44. Motoren mister turtall etter at kompressor har koblet ut og turbo skulle ha overtatt. Jager opp og ned noen ganger før turbo får tak. Symptomene er helt lik de som er beskrevet i diverse tråder her på forumet - og hvor turbobytte har vært løsningen. Er det slik at det er mest vanlig å kjøpe overtalte turboer, feks fra turboservice, levere turboen til reperasjon  eller kjøpe fabrikkny turbo fra Volvoforhandler? Ser at det også selges uorginale til ca 6-8000,- på nettet...  noen som har erfaringer å dele? Motor er gått ca 900 timer.

mvh

Tidi

Helt greit å overhale hvis det ikke er rust som er problemet. Det er lager som havarer og skaper for stor klaring. Når den blir overhalt eller om du bytter den inn til en bytte-turbo, er denne god som ny. 

Du kan kjenne på turbo med fingrene, inn og ut, aksialbeveglese, skal ikke kjennes. Opp og  ned, radial beveglese kan litt slark tillates (strammes opp med oljetrykk i drift)

Redigert av Førstefender (see edit history)

Hei og takk for svar

føler meg ganske sikker på at det er turbo - uten at jeg har målt trykk eller demontert enda.... Motor fungerer helt normalt, kompressor kobler inn og båten akselererer. Når kompressor kobler inn og turbo overtar, dropper turtallet og kompressor kobler inn på ny... Det samme gjentar seg to-tre ganger før turbo "får tak" og turtallet øker sakte - dog kun til 3700 omdr mot 3950 normalt. Er også veldig lite futt, men øker sakte mot 3700. Har sjekket for luftlekkasjer - byttet pakning på rør mellom turbo og intercooler. Symptomene viste seg kun dager etter at båten var satt på sjøen - så det er nok ikke groe og antakelig ikke dieseltilførsel da alle filtre er nye.

Veldig likt disse symptomene: 

Og denne:

Siden jeg ser at det er en del som har byttet turbo på kad den siste tiden, ønsker jeg tips om hvor det kan være lurt å henvende seg for å få tak i ny - uten å bli ruinert.

mvh

Tidi

Redigert av Tidi (see edit history)

Turboservice på Høvik. 

Fikk komplett med pakninger, manual og en liten oljesprøyte. Kosta 10' eller deromkring. Snakk med Greg. Dette var en Borg Warner turbo, passet rett på. Alle vinkler og alt strøkent. Jeg vurderte også de aller rimeligste, men droppet det fordi, som i resten av verden, de aller billigste er ofte aller billigst for en grunn...  Uansett, det er din motor  :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...