Jump to content

Vinteroplag av påhenger, motor full av bensin eller tom?

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Har en 200 suzuki DF, etter konservering om høsten, har jeg pleid å la "systemet" stå med bensin i! dvs jeg bare kjører med ferskvann på land og stopper motoren, men har lest at noen mener en bør tømme motoren for bensin! Er det mange som gjør det Isåfall sternger dere tilførslen og kjører til systemet er tomt, eller tømmer via tømmeskrue???

På min totakter så kjører jeg systemet tom, og gjerne de siste literene med litt ekstra oljeblanding. Når motor er tom for bensin i systemet og stopper, så fyller jeg på litt olje i hver sylinder, turner om motor, og lar den stå. Dette er hjemme i gården etter den er kjørt tom for salt og smørt inn.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Jeg prøver å ha minst mulig bensin på tanken, men ikke alltid så lett å beregne det. Putter alltid noen dråper "lurium" på tanken når jeg ferskvannskjører båten ved opplag og det er det eneste jeg gjør hva bensin angår. Har gått greit med diverse motorere siste 30 årene, de siste årene med en 90hk Suzuki firetakter. Starter på første slaget hver vår, men da har jeg fyllt opp tanken med ferks bensin før oppstart. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I følge Evinrude så skal det tilsettes 2+4 stabilisator til bensinen før siste kjøretur før opptak, slik at stoffet kommer inn i systemet...

Fyller aldri opp tanken 100 %, normalt så har jeg ca 50 % igjen, har aldri hatt kondensproblemer.

Blander aldri i noe ekstra olje i bensinen, fare for levring.

Tømmer aldri systemet for bensin, fare for uttørking.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har en 2006 DF115, står på en trailerbåt som brukes til trollingfiske som står i kald garasje. Jeg vet aldri når siste tur blir, fisker til isen legger seg nord i Mjøsa. Det eneste jeg foretar meg er å tilsette Alron bensintilsetning senhøstes. Lot være å gjøre det et år og hadde lite bensin på tanken, fikk da kondensproblemer. Endte opp med å måtte bytte høytrykksfilter. 

På firetakteren F100DETL min så kjører jeg den ikke tom.

Jeg lar tanken være ca. halvtom, og når motoren er mer eller mindre ferdig ferskvannskjørt, så har jeg i litt "Bensin stabilisator" på tanken.

Rådet er at dette skal nå dysene for å forhindre avleiringer.

Greit med halvtom tank slik at du kan fylle opp med fersk bensin på våren.

På totakterne jeg har, kjører jeg forgasserne tomme.

LuckyFalls skrev 39 minutter siden:

På firetakteren F100DETL min så kjører jeg den ikke tom.

Jeg lar tanken være ca. halvtom, og når motoren er mer eller mindre ferdig ferskvannskjørt, så har jeg i litt "Bensin stabilisator" på tanken.

Rådet er at dette skal nå dysene for å forhindre avleiringer.

Greit med halvtom tank slik at du kan fylle opp med fersk bensin på våren.

På totakterne jeg har, kjører jeg forgasserne tomme.

Ved den teknikken så kommer det nok aldri bensin med stabilisator frem til dysene. Vil tro motoren kan svive opp mot ti minutter på tomgang på eksisterende bensin i filter og slanger. Samt usikker hvor raskt det blander seg i tanken. 

Støtter tipset lenger opp fra Evenrude-manualen. Fyll stabilisator på før siste tur. Da får det blandet seg godt. Kommer frem til dysene. Å med det kan forebygge korrosjon i dysene. 

Men mange måter å gjøre det meste på. Går vel bra ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...