Lenasmartin20 Startet 27.August.2018 Link til dette innlegget Startet 27.August.2018 Hei! Har en 200 suzuki DF, etter konservering om høsten, har jeg pleid å la "systemet" stå med bensin i! dvs jeg bare kjører med ferskvann på land og stopper motoren, men har lest at noen mener en bør tømme motoren for bensin! Er det mange som gjør det Isåfall sternger dere tilførslen og kjører til systemet er tomt, eller tømmer via tømmeskrue??? Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Les manualen til motoren, vinterkonservering står beskrevet der. Jeg har alltid kjørt mine mindre 4-takts motorer tom for bensin i forbindelse med vinterkonservering. Dette hindrer kondens i systemet blir det beskrevet av Mercury. Dette kan dog være annerledes for Suzuki, derfor er det viktig å lese hva produsent foreskriver Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 På min totakter så kjører jeg systemet tom, og gjerne de siste literene med litt ekstra oljeblanding. Når motor er tom for bensin i systemet og stopper, så fyller jeg på litt olje i hver sylinder, turner om motor, og lar den stå. Dette er hjemme i gården etter den er kjørt tom for salt og smørt inn. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mouche Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Jeg prøver å ha minst mulig bensin på tanken, men ikke alltid så lett å beregne det. Putter alltid noen dråper "lurium" på tanken når jeg ferskvannskjører båten ved opplag og det er det eneste jeg gjør hva bensin angår. Har gått greit med diverse motorere siste 30 årene, de siste årene med en 90hk Suzuki firetakter. Starter på første slaget hver vår, men da har jeg fyllt opp tanken med ferks bensin før oppstart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 I følge Evinrude så skal det tilsettes 2+4 stabilisator til bensinen før siste kjøretur før opptak, slik at stoffet kommer inn i systemet... Fyller aldri opp tanken 100 %, normalt så har jeg ca 50 % igjen, har aldri hatt kondensproblemer. Blander aldri i noe ekstra olje i bensinen, fare for levring. Tømmer aldri systemet for bensin, fare for uttørking. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
abbor Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Jeg har en 2006 DF115, står på en trailerbåt som brukes til trollingfiske som står i kald garasje. Jeg vet aldri når siste tur blir, fisker til isen legger seg nord i Mjøsa. Det eneste jeg foretar meg er å tilsette Alron bensintilsetning senhøstes. Lot være å gjøre det et år og hadde lite bensin på tanken, fikk da kondensproblemer. Endte opp med å måtte bytte høytrykksfilter. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 På firetakteren F100DETL min så kjører jeg den ikke tom. Jeg lar tanken være ca. halvtom, og når motoren er mer eller mindre ferdig ferskvannskjørt, så har jeg i litt "Bensin stabilisator" på tanken. Rådet er at dette skal nå dysene for å forhindre avleiringer. Greit med halvtom tank slik at du kan fylle opp med fersk bensin på våren. På totakterne jeg har, kjører jeg forgasserne tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 LuckyFalls skrev 39 minutter siden: På firetakteren F100DETL min så kjører jeg den ikke tom. Jeg lar tanken være ca. halvtom, og når motoren er mer eller mindre ferdig ferskvannskjørt, så har jeg i litt "Bensin stabilisator" på tanken. Rådet er at dette skal nå dysene for å forhindre avleiringer. Greit med halvtom tank slik at du kan fylle opp med fersk bensin på våren. På totakterne jeg har, kjører jeg forgasserne tomme. Ved den teknikken så kommer det nok aldri bensin med stabilisator frem til dysene. Vil tro motoren kan svive opp mot ti minutter på tomgang på eksisterende bensin i filter og slanger. Samt usikker hvor raskt det blander seg i tanken. Støtter tipset lenger opp fra Evenrude-manualen. Fyll stabilisator på før siste tur. Da får det blandet seg godt. Kommer frem til dysene. Å med det kan forebygge korrosjon i dysene. Men mange måter å gjøre det meste på. Går vel bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.