Elmer Startet 28.August.2018 Del på Facebook Startet 28.August.2018 Jeg er daglig, og noen ganger flere ganger om dagen, inne på FINN for å oppdatere meg på min store lidenskap. Jeg har registrert at i et overraskende stort antall av båtannonser jeg ser på, er annonsen "krydret" med bilder tatt med fisheye-linse. Noen ganger er sogar samtlige bilder tatt på denne måten. Hva er greia med å bruke bilder av lugarer, toalettrom eller styrhus med fullstendig ugjennkjennelige former? Får det båten til å se større ut? Ser det bra ut? Jeg detter helt av i møte med slike bilder. Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Greia er å få med hele "rommet" i samme bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Enig med trådstarter i at det kan bli litt vel mye av det gode. Stor forskjell på å bruke en forholdsvis rettegnende vidvinkel og forvridd fisheye. Klart, det kan være båteier kun har et objektiv og at dette er av typen fisheye, men synes det blir litt rart når selv utvendige bilder blir tatt med slikt enkelte ganger. Da ler jeg godt i skjegget og blar raskt videre Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 12 hours ago, Lazyjack said: Greia er å få med hele "rommet" i samme bilde. Jepp, så enkelt er det. Synes dog ikke man ser fisheye så ofte da det er mest egnet til actionfotografering og selfier på stang. Men vidvinkel, ja. De fleste interiørbilder i båtbrosjyrer, såvell som i boligmarkedet er tatt med vidvinkel av samme grunn. Hjalp en kompis forleden med å ta nye bilder av båten hans. Brukte speilreflekskamera. Inne ble det for det meste brukt 10-22mm objektiv og uten blits. Dette objektivet er mye brukt blant boligfotografer på interiør. Ute og eksteriørt ble det brukt 15-85mm og ett 100mm fast makro/ portrettobjektiv. Blir som natt og dag i forhold til mørke, smalvinklede mobilbilder. Slenger inn et par eksempler på bilder som er vanskelig å få bra med vanlig objektiv eller mobil Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Elmer Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 Lazyjack skrev for 13 timer siden: Greia er å få med hele "rommet" i samme bilde. Ja, det er vel det de ønsker å oppnå. Problemet, synes jeg, er at rommet blir fullstendig ugjenkjennelig uten mulighet til å si om det er et stort og godt utnyttet rom, eller ikke. Noen vidvinkelbilder kan for så vidt funke, men for øvrig synes jeg at alle bilder bør være tatt på vanlig vis og at man heller bruker mye tid på å få tatt så gode bilder som mulig som viser den delen av båten på best mulig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 Nydelige bilder, Sap! Og helt klart ikke mulig å få like bra med mobiltelefon. Men som sagt, hvis man bruker god tid på bilder også tatt med mobil, bruker en del tid på å gjøre det ordentlig der bildet blir tatt, synes jeg det helt klart er å foretrekke i forhold til fisheye Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Greit nok at man ønsker å få med hele rommet innvendig men enig med trådstarter i at det av og til blir litt "too much", f.eks her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126575535 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 @nie At nesten alle bilder er fisheye er totalt unødvendig. Noen få, som do og lugar er greit, men dette blir for mye. Ville gitt den "too mouch" stempelet, ja. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tilplan Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Helt enig i at noen kan ha for stor tro på egenskapene til fisheye, men som et supplement kan det i en del tilfeller være nyttig. Synes oftere at det er et problem å forstå hvordan båten henger sammen enn at det er overdrevet bruk av fisheye. Masse bilder med for lite utsnitt gjør at en ikke får oversikten eller forståelse for løsningene i båten. En layout burde vært standard i alle annonser for større båter. Er også en del annonser for båter med tre lugarer der det er bilde av to av dem. Sitter igjen med et spørsmål om hvor den siste er, hvor stor den er og om den i det hele tatt finnes. Hadde egentlig også vært nyttig med 360 graders bilder slik som jeg ser enkelte legger ut på Facebook. Ikke for å erstatte de andre bildene, men kunne vært bedre enn fisheye. Har aldri prøvd det selv. Er kanskje for trangt i en båt til at det har noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 1 hour ago, sap_2000 said: Jepp, så enkelt er det. Synes dog ikke man ser fisheye så ofte da det er mest egnet til actionfotografering og selfier på stang. Men vidvinkel, ja. De fleste interiørbilder i båtbrosjyrer, såvell som i boligmarkedet er tatt med vidvinkel av samme grunn. Hjalp en kompis forleden med å ta nye bilder av båten hans. Brukte speilreflekskamera. Inne ble det for det meste brukt 10-22mm objektiv og uten blits. Dette objektivet er mye brukt blant boligfotografer på interiør. Ute og eksteriørt ble det brukt 15-85mm og ett 100mm fast makro/ portrettobjektiv. Blir som natt og dag i forhold til mørke, smalvinklede mobilbilder. Slenger inn et par eksempler på bilder som er vanskelig å få bra med vanlig objektiv eller mobil Så denne anonnsen på finn i dag og tenkte her var det for en gangs skyld en som hadde tatt flotte bilder!! Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 Først må jeg bare si at min tanke ikke var å henge ut noen konkret, og synes egentlig ikke det bør legges ut annonser som eksempel på hvordan det ikke bør gjøres. For øvrig er jeg også enig med innlegget under. En del ganger blir utsnittene i bildene for små. Det er rett og slett litt tidkrevende å ta gode bilder til en salgsannonse. Og når en skal selge noe ofte til svært høye summer, mener jeg det er helt naturlig å legge litt sjel i å få bilder og tekst best mulig. tilplan skrev 1 time siden: Helt enig i at noen kan ha for stor tro på egenskapene til fisheye, men som et supplement kan det i en del tilfeller være nyttig. Synes oftere at det er et problem å forstå hvordan båten henger sammen enn at det er overdrevet bruk av fisheye. Masse bilder med for lite utsnitt gjør at en ikke får oversikten eller forståelse for løsningene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 her er et bilde jeg trodde var tatt med fisheye Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pacuare Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Skulle jeg tatt bilder av båt for salg hadde alle innvendige bilder blitt tatt med speilrefleks (Canon 7D) og 12-22 optikk. På 12 mm er det mye vidvinkel. Men ikke fisheye. Jeg ser ikke for meg hvordan en får frem hvordan båten er innvendig uten vidvinkel. Jeg synes bildene i linken over ga ett greit uttrykk for hvordan båten er innvendig. Men rimelig opplagt at det ikke er så romslig, ser det med en gang (men så har jeg også en liten intreresse for foto). Observerer at mange her inne ikke hadde likt annonsen. Gir grunnlag til ettertanke. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 ivar skrev 2 minutter siden: her er et bilde jeg trodde var tatt med fisheye Ingen bilder av båt blir bedre med fisheye / vidvinkel (bildet er forøvrig ikke tatt med fisheye, for rette linjer i ytterkant til det). Vet ikke om det er mulig å få denne båten til å fremstå som mindre boblete, men med telelinse (200 mm?) vil den fremstå best mulig. Så først nå smileyen, kanskje vi var enige om andre setning over? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 høres sånn ut :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 (redigert) De fleste bolig annonser er tatt med vidvinkel. Derfor ser alltid rom større ut enn i virkeligheten. Fisheye er også vidvinkel, bare mer ekstrem. Nå vet jeg ikke hva folk bruker når de tar slike "Fisheye" bilder av båter, men jeg mistenker at noen bruker gopro eller har en Fisheye linse som de fester til mobilen. Det er ikke alle som selger båter som driver med hobby foto, og da blir det dyrt å kjøpe bedre egnet foto utstyr. De fleste hobby fotografer har et passende vidvinkel objektiv i samlingen sin som ikke gir den ekstreme vidvinkel (fisheye) effekten, og passer bedre til slike bilder. Rommet vil gjerne se litt større ut, men ting ser ikke så vridd ut. Formålet er å få med mest mulig av rommet. Selv har jeg tatt litt bilder av båter med 360 graders kamera på messe og slikt. Da kan man sveipe rundt og se båten fra alle vinkler. Selv bruker jeg gjerne Fisheye hvis jeg skal leke meg med arkitektur eller skal ta bilder av stjernehimmelen og få med meg alt for eksempel. Skal man bruke Fisheye i annonser bør man bruke bilder uten Fisheye effekt slik at man skjønner at her har man brukt en annen linse bare for å vise. Redigert 30.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 30.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2018 (redigert) Helt klart at ikke alle som selger båt driver med hobbyfoto. Jeg er også enig i at å leke med motiv med fisheye-effekt helt sikkert er artig. Men jeg synes at hvis man ikke har ordentlig vidvinkelutstyr, er det mye bedre kun å ta mobilbilder. Hvis man bruker god tid på hvilken vinkel man tar de ulike bildene fra, rydder og gjør motivet pent i tillegg til at man legger bildene i rekkefølge etter hvor i båten de er tatt, synes jeg man får relativt gode bilder og med en god oversikt over hvor i båten man er. Redigert 30.August.2018 av Elmer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.