Knallipadden
De fleste bolig annonser er tatt med vidvinkel. Derfor ser alltid rom større ut enn i virkeligheten. Fisheye er også vidvinkel, bare mer ekstrem. Nå vet jeg ikke hva folk bruker når de tar slike "Fisheye" bilder av båter, men jeg mistenker at noen bruker gopro eller har en Fisheye linse som de fester til mobilen. Det er ikke alle som selger båter som driver med hobby foto, og da blir det dyrt å kjøpe bedre egnet foto utstyr. De fleste hobby fotografer har et passende vidvinkel objektiv i samlingen sin som ikke gir den ekstreme vidvinkel (fisheye) effekten, og passer bedre til slike bilder. Rommet vil gjerne se litt større ut, men ting ser ikke så vridd ut. Formålet er å få med mest mulig av rommet. Selv har jeg tatt litt bilder av båter med 360 graders kamera på messe og slikt. Da kan man sveipe rundt og se båten fra alle vinkler. Selv bruker jeg gjerne Fisheye hvis jeg skal leke meg med arkitektur eller skal ta bilder av stjernehimmelen og få med meg alt for eksempel. Skal man bruke Fisheye i annonser bør man bruke bilder uten Fisheye effekt slik at man skjønner at her har man brukt en annen linse bare for å vise.