Jump to content

Forurensing - fisk i byfjorden Bergen

Knallipadden

Recommended Posts

For en del år siden hadde en annen avis her vest en større reportasje en lørdag på samme tema.

Jeg leste spesielt nøye fra området der jeg ferdes.

Ble i grunnen litt overrasket at såpass mye miljøgifter var funnet i fisk og bunndyr i et område hvor "alle" trodde det var helt reint siden storhavet ligger ikke langt unna.

Finner ikke igjen dette akkurat nå, men ligger sikkert på en eller annen portal.

Her jeg bor anbefalte forskerne ikke spise for mye av stedbunden fisk. 

Nå har vi vel og en annen sak gående på stor kveite fisket vest av trøndelagskysten med unormalt høye verdier av div miljøgifter som det jobbes med å finne årsaken til. 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2018/Februar-2018/Miljogifter-i-kveite-undersokes-grundig/

Havforskningens mindre fartøy er stadig på tokt hvor det stoppes og tas prøver etc så tenker det kommer oppdaterte tall om ikke så alt for lenge.

Her er noe jeg fant sånn i farten.

http://www.matportalen.no/verktoy/advarsler/unngaa_fisk_og_skalldyr_fra_forurensede_havner_fjorder_og_innsjoer

Men trodde det var allment kjent... er jo mitt nærområdet det der, og tror ikke jeg kjenner noen som fisker bunnfisk i det området... og over 300 meter dyp er det jo heller ingen hobbyfiskere som setter redskaper. 

Så sent som på 70 tallet var dette dumpingsplass for malings fabrikken Monopol. Som Hempel kjøpte opp, og la ned, men arvet alle syndene... 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...