Knallipadden Startet 29.August.2018 Link til dette innlegget Startet 29.August.2018 Etter mange år med miljøsynder får vi nå smake vår egen medisin. Er det egentlig trygt å spise fisk selv om man fisker rett utenfor sonen? Leste denne artikkelen i dag hvor spesielt bunnfisk er sterkt forurenset. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nALoo/Denne-fiskefangsten-ble-tatt-med-tral-i-Byfjorden---Jeg-ville-aldri-spist-bunnfisk-herfra Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 For en del år siden hadde en annen avis her vest en større reportasje en lørdag på samme tema. Jeg leste spesielt nøye fra området der jeg ferdes. Ble i grunnen litt overrasket at såpass mye miljøgifter var funnet i fisk og bunndyr i et område hvor "alle" trodde det var helt reint siden storhavet ligger ikke langt unna. Finner ikke igjen dette akkurat nå, men ligger sikkert på en eller annen portal. Her jeg bor anbefalte forskerne ikke spise for mye av stedbunden fisk. Nå har vi vel og en annen sak gående på stor kveite fisket vest av trøndelagskysten med unormalt høye verdier av div miljøgifter som det jobbes med å finne årsaken til. http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2018/Februar-2018/Miljogifter-i-kveite-undersokes-grundig/ Havforskningens mindre fartøy er stadig på tokt hvor det stoppes og tas prøver etc så tenker det kommer oppdaterte tall om ikke så alt for lenge. Her er noe jeg fant sånn i farten. http://www.matportalen.no/verktoy/advarsler/unngaa_fisk_og_skalldyr_fra_forurensede_havner_fjorder_og_innsjoer Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 (redigert) Men trodde det var allment kjent... er jo mitt nærområdet det der, og tror ikke jeg kjenner noen som fisker bunnfisk i det området... og over 300 meter dyp er det jo heller ingen hobbyfiskere som setter redskaper. Så sent som på 70 tallet var dette dumpingsplass for malings fabrikken Monopol. Som Hempel kjøpte opp, og la ned, men arvet alle syndene... Redigert 29.August.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 29.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Det er velkjent problematikk, men er likevel skremmende. Hvor langt vekk drar folk her for å fange fisk man kan spise? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Det var en avis i nedre telemark som publiserte en god tegning for noen tiår siden. Her er det en bankraner som står foran filialen med våpnet hevet. Så sier han bak kassa at "det der er jo bare en vannpistol". Hvorpå raneren sier, "ja, men det er vann fra Frierfjorden" :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.