Jump to content

Styre autopilot fra smartklokke (NMEA 2000)

Fomo

Recommended Posts

Hei, jeg har så langt kommet over ei Garmin-klokke, men denne er kun kompitabel med enkelte garmin-produkter og det misliker jeg, derfor ser jeg etter andre måter å sende NMEA 2000-spørringer til forskjellige autopiloter fra smartklokker (android wear eller apple watch). Kanskje det finnes apper for det allerede?? 

Mulig jeg har misforstått siden jeg er helt ny med dette og har ikke engang båt ... så hvis det jeg skriver ikke henger på greip, så gjerne forklar meg hvordan det fungerer :D 

Dette må du slå ifrå deg. Det høyrest heilt vanvittigt ut, ja håplaust. Abbor (eksperten framfor nokon) bør ikkje bruke tida si på å forklare deg det. Når du får tenkt deg om vil du vere samd. Eg må gjenta kommentaren til Bårdp: Hvorfor i all verden skal autopiloten kommunisere med en klokke?

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Vanntette smartklokker som inneholder GPS, wifi, barometer, gyroskop, bluetooth++ har utrolig mange egenskaper ombord båt. Smartklokka skal ikke brukes som kartplotter, men en enkel og effektiv måte å endre noen grader fra og til, uten å måtte løfte mer enn én finger. Videre kan den brukes som AIS-alarm, anker-alarm, sende alarm til andre smartklokker ombord ved «mann over bord» for å nevne noe...

For de som er interessert kom jeg akkurat over en app som heter MID wifi for Apple Watch som kan kommunisere med autopilot.

Hvis du ikke har noe å bidra med, unngår du tråden. Jeg er ikke ute etter andre løsninger og er fullstendig klar over at mange autopiloter kommer med fjernkontroll. Jeg er opptatt av skape en sømløs smart-båt, uten 2000 duppedingser og skjermer. 

Ei smartklokke er ikke en enkel og effektiv måte å kontrollere en autopilot på. 

Siden du ikke har båt er vel dette pr tidspunkt en temmelig teoretisk diskusjon for deg, men jeg bidrar for å advare andre om at dette ikke er en særlig god ide selv om Garmin har produkter som tillater det. 

Jeg har garasjeporter koblet opp mot Internett og kan styre dem via en app. Bruker jeg dette? Jeg syntes det var cool og prøvde det 3-4 ganger rett etter at jeg installerte portåpnerene. Siden har jeg ikke brukt funksjonen, har en mistanke om at kontroll av autopilot fra smartklokke er litt det samme, i tillegg til dette er et ubrukelig alternativ i en situasjon hvor kursen må endres momentant. 

Fomo skrev 42 minutter siden:

Takk for innspillene dine abbor, og ydmykhet er vell ett stikkord som passer alle her. 

Konstruktiv kritikk er et stikkord til deg, Bårdp.

Avslutter med at jeg åpner garasjen med smartklokka daglig. Adjø :) 

Kanskje starte med å kjøpe en båt, før du tenker på hvordan autopilot skal styres.

I tillegg få litt erfaring ombord. Høres ut som du trenger det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Fomo skrev for 8 timer siden:

Takk for innspillene dine abbor, og ydmykhet er vell ett stikkord som passer alle her. 

Konstruktiv kritikk er et stikkord til deg, Bårdp.

Avslutter med at jeg åpner garasjen med smartklokka daglig. Adjø :) 

det er interessante kommentarer fra et medlem som har vært registrert på forumet i 13 timer  :wink:  

I Sverige var det en ulykke der en motorbåt kjørte over en seilbåt i fjor. Føreren av motorbåten satt på fordekket og styrte med fjernkontrollen. Så sluttet visst fjernkontrollen å virke...

Poenget er at risikoen for at noe ikke virker i en kritisk fase er stor. Og på sjøen er det fort at det skjer noe som er kritisk. 

Underlaget er ikke flatt, og man kan ikke bare kjøre inn til siden om noe ikke fungerer  - og det å betjene en autopliot fra en liten smartklokke i vind og bølger er ikke enkelt. Men det finner du nok ut den dagen du kjøper deg båt og tester litt i virkeligheten.

Den sømløse helintegrerte båten er under utvikling. Volvo Penta og Garmin har et interessant samarbeide der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så så folkens. Nå var det da voldsomt til kritikk og mange velmenende råd her, men det fleste her svarer ikke på trådstarters spørsmål, men det kommer en rekke påstander at en smart klokke er uegnet til autopilot. 

Garmin smartklokke kan styre autopilot. Det finnes apper/software som gir PC en mulighet til å styre autopilot, man kan få fjernkontroll til autopilot. De finnes sikkert apper / løsninger som kan kombineres med andre smartklokker også. 

Jeg kan ikke se problemet med at en smartklokke ikke også kan styre en autopilot på linje med en fjernkontroll. Bekreftelse av kursendring på track i åpent farvann feks. Som vanlig er det brukeren som slik sett er farlig. Du er like farlig med en fjernkontroll dersom du missbruker funksjonaliteten.  

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Til dere som ikke vil styre båten selv, og itillegg ikke en gang orker tanken på å sitte i nærheten av rattet, selg båten!

Dra på tur med Hurtigruten og andre turistbåter, det er mye billigere, og dere slipper da å tenke mer på dette med navigering.

Det sparer også miljøet, og det blir bedre plass til vi som liker å være på tur, med alle de utfordringene det medfører:tongue:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
nomen skrev 11 minutter siden:

Til dere som ikke vil styre båten selv, og itillegg ikke en gang orker tanken på å sitte i nærheten av rattet, selg båten!

Dra på tur med Hurtigruten

Hvis du ikke tåler at andre gjør som de vil i egne båter, som feks å bruke autpilot eller fjernkontroll så bør du ta deg en laaang ferie på hurtigruta. Etter den kan du vurdere å selge båten. 

Nå var det ett snev av sarkasme i mitt innlegg.

Folk må i utgangspunktet gjøre som de vil i sine båter, men ikke hvis det utgjør fare for andre som ferdes på sjøen.

Så langt i år ser det ut til at det allerede er utfordrende nok å unngå andre båter og skjær når man sitter ved rattet å styrer.

Hva er det som skal gjøre ting sikrere ved at man sitter på dekk med smartklokka si å "styrer"?

Hvordan skal man forklare seg i retten, når noens barn er pløyd ned mens de fisket, fordi batteriet på smartklokka di gikk tomt mens du satt på dekk å renset reker og du ikke fikk endret kurs på din båt?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
nomen skrev 8 minutter siden:

Nå var det ett snev av sarkasme i mitt innlegg.

Folk må i utgangspunktet gjøre som de vil i sine båter, men ikke hvis det utgjør fare for andre som ferdes på sjøen.

Så langt i år ser det ut til at det allerede er utfordrende nok å unngå andre båter og skjær når man sitter ved rattet å styrer.

Hva er det som skal gjøre ting sikrere ved at man sitter på dekk med smartklokka si å "styrer"?

Hvordan skal man forklare seg i retten, når noens barn er pløyd ned mens de fisket, fordi batteriet på smartklokka di gikk tomt mens du satt på dekk å renset reker og du ikke fikk endret kurs på din båt?

Jeg aner ikke hvilken båt TS har, eller hvordan han bruker den. Men selv tar jeg ikke kritikk på å gå på autopilot inn-ut Singlefjorden en vindstille dag i 5-6 knop med lite båter på sjøen. Og er det "båtløst hav" så kobler jeg gjerne til min antikvariske, kablet må skjønne, fjernkontroll og drar den frem på dekk hvis jeg feks skal rydde/ordne noe der. 

Er det drittvær så hender det at jeg tar fjernkontrollen og setter meg i le av spryhooden. Har også god nok sikt fremover til å kunne stå nedi båten og styre om jeg ønsker. 

Ser ingen prinsipiell forskjell på å gjøre det eller om jeg hadde hatt en trådløs fjernkontroll, eller styrte fra klokka eller hva som helst. 

Jeg vurderte Garmin klokke til autopilot, men den ble for liten, og dessuten svært dyr å benytte da all min elektronikk er fra Raymarine - og etter hva jeg fant ut var ikke disse kompatible med hverandre. Min løsning ble derfor å legge Raymarine S100 i en iphone armholder, slik at jeg kan ha den utenpå tykke klær på venstre håndledd. Da kan jeg lettere seile alene mens jeg jobber på dekk, jeg får da korrigert noen grader etter behov. Kan helt klart se et behov for en klokke til å styre autopilot.

@nomen For de av oss som har mer sporty båt enn "Stressless i drivhus med TV og kaffekopp", så trenger man hjelpemidler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...